Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در بازار نقدی سکه نیز همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۸۲ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم معاملات در بازار سکه پایین بود و سکه‌بازان بیشتر ترجیح می‌دادند در انتظار آغاز روند بهای اونس در بازارهای جهانی باشند...

نگاه بازار کالا به دلار

کرکره بازارها پایین کشیده شد.همچون روزهای گذشته ثبات پیشین و رکود نسبی معاملات هنوز هم در بسیاری از بازارهای کالایی مشهود است و البته کرکره بازارهای مختلف رسماً پایین کشیده شده و فعالیت ها به هفته آینده موکول شد.

بازار پتروشیمی

مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا به داد و ستد محصولات شیمیایی تعلق گرفت که همچون بازار پلیمرها ، با رشد جذابیت بسیاری از ترکیبات شیمیایی رو به رو بودیم. نگاهی به جدول معاملاتی محصولات شیمیایی در بورس کالا نشان می دهد که جذابیت نسبی محصولات شیمیایی هنوز هم بالاست اگرچه نزدیکی به تعطیلات پیش رو نیز خود به عنوان فاکتوری برای کاهش حجم معاملات خودنمایی کرده است. ترس از افزایش قیمت های پایه ، رشد قیمت های جهانی و رکوردشکنی پی در پی نفت خام در معاملات بین المللی ، تمایل قیمت دلار به صعود و امیدواری به بهبود اوضاع تولید در صنایع میان دستی و پایین دستی را می توان از ویژگی های اصلی معاملات روزهای اخیر در بازارهای پتروشیمی به شمار آورد که این بار بازار محصولات شیمیایی را هدف قرار داد. با توجه به احتمال افزایش قیمت های پایه و رشد قیمت های جهانی ، احتمال رشد قیمت ها در بازار داخلی وجود دارد.

کریستال ملامین ، تولوئن دی ایزو سیانات ، منومر وینیل استات ، سود کاستیک و استایرن منومر از جمله کالاهایی بودند که با رشد تقاضا در برابر عرضه ها ، با افزایش قیمت همراه شدند. این در حالی بود که التهاب پیشین در بازار گریدهای الکلی آرامش بیشتری پیدا کرده ولی این بار ، دی اتیل هگزانول ، مجدداً به روزهای ملتهب پیشین خود نزدیک می شود. به نظر می رسد شرایط دی اتیل هگزانول باز هم در حال بحرانی شدن است.

برخی از مهم ترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

38,779

39,336

200

300

200

تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)

پتروشیمی کارون

سلف

80,438

82,373

240

340

240

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

19,457

20,170

440

682

440

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

26,904

34,515

1100

1793

1100

بنزن

پتروشیمی بوعلی سینا

سلف

19,330

19,330

1000

1000

1000

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

21,490

21,580

110

154

110

اوره صنعتی

پتروشیمی خراسان

نقدی

6,757

6,757

1500

1000

1000

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,219

550

5093

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

19,457

20,144

330

605

330

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

21,772

21,772

200

200

200

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

4,689

5,070

7000

13050

7000

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

21,490

21,782

110

209

110

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

سلف

32,268

32,276

3000

4776

3000

معامله ۵۵هزار تن وکیوم باتوم

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه شاهد معامله ۵۵ هزار و ۳۲۰ تن وکیوم باتوم شرکت های پالایش نفت تهران، شیراز و تبریز بود. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایر ان، ۸۰۰ تن گوگرد گرانوله، ۱۶ هزار و ۶۰۴ تن مواد شیمیایی و ۱۰ هزار و ۷۰۵ تن انواع قیر در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی داد و ستد شد.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز معامله ۴ هزار و ۷۳۹ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، یک هزار تن گندم خوراکی و ۶۷۵ تن شکر سفید را تجربه کرد. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز شاهد معامله ۳۰۱ تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان بود. علاوه بر این ۱۶۵ هزار و ۵۶۶ تن انواع ورق های فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در سامانه معاملات مچینگ ثبت شد.

در معاملات تالار پتروشیمی رقم خورد؛ رقابت برای ۶ محصول شیمیایی

معاملات محصولات شیمیایی آخرین روز معاملاتی هفته به ۱۶ هزار و ۶۰۴ تن در تالارفرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران رسید. به گزارشپایگاه خبری بورس کالا حجم عرضه ها ۲۵هزار و ۸۴۲ تن و صف تقاضای خریداران نیز بالغ بر ۳۰ هزار و ۵۲۶ تن بود. به این ترتیب مانند هفته های گذشته دی اتیل هگزانول، سودکاستیک، منومر وینیل استات، استایرن منومر، منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول با تقاضای خریداران مواجه شده و با رقابت معامله شدند.

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با حجم عرضه ۱۱۰۰ تن و تقاضایی بالغ بر ۱۷۹۳ تن روبه رو شد. قیمت پایه این کالا ۲ هزارو ۶۹۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۵۱ تومان رقم خورد. همچنین منومر وینیل استات این مجتمع هم با حجم ۵۵۰ تن عرضه و ۵۰۹۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۵تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۱ تومان رقم خورد.

منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون نیز با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شد، همچنین منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند نیز با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شده و با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

سودکاستیک پتروشیمی اروند هم با حجم عرضه ۷ هزارتن به میزان ۱۳ هزار و ۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴۶۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵۰۷ تومان بود. در همین حال اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان تقاضایی برابر عرضه داشت و با قیمت پایه ۲ هزارو ۱۷۷ تومان خریداری شد. اوره صنعتی و کریستال ملامین پتروشیمی خراسان هم با حجم یک هزار تن و با قیمت پایه ۶۷۵تومان معامله شد، اسید استیک پتروشیمی فن آوران، اوره صنعتی گرانوله پتروشیمی کرمانشاه و اسیدنیتریک پتروشیمی شیراز هم با قیمت های پایه مورد معامله قرار گرفته و بخشی از تناژ عرضه آنها نیز وارد سیستم مچینگ شد.

بازار فولاد

باز هم شاهد ثبات در بازار فولاد هستیم و قیمت ها تغییر چندانی نداشته است. البته خبرهای پشت پرده جلسات فولادی ها به آرامی در حال هویدا شدن است. بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با « چیلان » با بیان اینکه این جلسه به لحاظ تعداد و تاثیرگذاری شرکت های حاضر و مسائلی که مطرح شد، جلسه بسیار خوبی بود اظهار داشت: چارچوب ها در رسته ذوب در حال شکل گیری است و شاهد هستیم که نظرات اعضای رسته به یکدیگر نزدیک می شود.

گزارش رسمی از جلسه هم اندیشی تولید کنندگان شمش

به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد و به نقل از چیلان ؛ وی افزود: در ابتدای تشکیل جلسات شاهد خلاهای اطلاعاتی بودیم اما این خلا اطلاعاتی و عدم آشنایی واحدها از یکدیگر در حال رفع شدن است و توانستیم برخی واحدهای فعال در این بخش به خصوص در کوره های ذوب القایی را شناسایی کنیم که خوشبختانه آنها هم به دعوت انجمن پاسخ مثبت دادند تا هم افزایی بین واحدها بهبود یابد.عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از رسته ذوب و ریخته گری به تعدد بازیگران و عوامل موثر بر تولید و بازار در بخش ذوب فولاد اشاره کرد و گفت: در رسته ذوب ایجاد هماهنگی بین واحدها و همگرا کردن نظرات واحدهای تولیدی به مراتب سخت تر از رسته های دیگر است چرا که علاوه بر تنوع در تکنولوژی تولید فولاد در این واحدها، عواملی نظیر تفاوت زیاد در ظرفیت تولید واحدها، گستردگی جغرافیایی، عوامل منطقه ای و مسائل ساختاری دیگری نیز مطرح است و بنابراین باید بیشتر تلاش کنیم و صبر و تحمل بیشتری هم داشته باشیم تا بتوانیم به هماهنگی موثری دست پیدا کنیم.

احرامیان در خصوص نتایج جلسه هم گفت که در این جلسه تصمیم گیری شد تا جهت شفاف سازی قیمت های شمش، واحدها از طریق شیکه های مجازی بر روی این موضوع کار کنند و اطلاعات قیمتی هم در بخش شمش و هم قراضه را در اختیار انجمن و همکاران خود قرار دهند.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد ثبات قیمت ها هم تصمیم گیری شد تا همچون رسته نورد مقاطع طویل و بحث میلگرد، تغییر نرخ ها در صورت لزوم به صورت توافقی و هفتگی صورت گیرد. علاوه براین قرار شد تبادل اطلاعات درخصوص ظرفیت ها، تولید و فروش به ویژه در واحدهای القایی صورت پذیرد تا در جلسه بعد در خصوص تغییر نرخ شمش و قراضه تصمیم گیری و اقدام شود

در نشست هم اندیشی تولید کنندگان شمش چه گذشت ؟

عصر روز شنبه 17 مهر ماه ، سومین نشست دور همی عرضه کنندگان شمش در دفتر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران برگزار شد کاهش تعدد جلسات همفکری شمش ( تا کنون 3 جلسه ) و عرضه کنندگان ورق ( یک جلسه ) نشان می دهد که اولا این بازارها پیچیدگی های خاص خود را داشته و هنوز به عزم جدی برای بررسی مشکلات مشترک وجود ندارد دوم اینکه اگر در بخش میلگرد تولید کنندگان بزرگ به عنوان پرچمدار و لیدر این نشست ها نمایانده می شوند در دو رسته دیگر لااقل این تمایل وجود ندارد شاید هم اصلا اعتقادی به این گونه فعالیت ها وجود ندارد آنچه لازم است بیان شود این است که هم اندیشی برای موضوعی هیچگاه حاوی تصمیمات بلند مدت نیست بلکه برای حل موضوعات و مسایل اولویت دار تشکیل و راهکارهای مقطعی ، متناوب و شناور دارد اما برگردیم به اصل خبر ....

در عصر روز شنبه 17 مهر ماه تولید کنندگان عضو و غیر عضو انجمن فولاد در کنار هم نشستند و به بازگویی مسایل بازار پرداختند .

بر اساس خبرهای دریافتی، در این نشست که اعضای جدیدی نیز در آن حضور یافته بودند، یکی از مباحث مطرح شده حول کنترل قیمت ها در مناطقی بود که تعداد واحدهای تولیدی بیشتری در آنجا فعالیت میکنند و امکان بروز رقابت منفی بین آنها بوجود دارد.

میزان عرضه و تقاضا و کاهش گپ قیمتی بین شهرها نیز از دیگر مباحث مطرح شده بوده است.

در این نشست، ایده ها و پارامترهای مختلفی از طرف حاضرین مطرح و راجع به آنها گفتگو شد.برخی معتقد بودند با شوک های موقتی از نزولی شدن قیمتها جلوگیری کنند، که بنظر می رسد مورد موافقت اکثریت اعضاء قرار نگرفته است.هر چند در روزهای اخیر تعدادی از واحدهای تولیدی با افزایش قیمت خرید قراضه در صدد ایجاد شوک و مقابله با کاهش قیمت شمش هستند...

در جلسه ای که برگزار شد، گروهی معتقد بودند بجای مقایسه قیمت میلگرد و شمش و روند قیمتی آنها، برای ایجاد توازن باید وضعیت بازار قراضه از نظر عرضه و کیفیت کنترل شود.افزایش قیمت قراضه موجب بالا رفتن هزینه ها و درگیر شدن سرمایه در گردش تولیدکنندگان شمش خواهد شد.

بنظر می رسد هنوز برخی نظرات و مباحث مطرح شده خام هستند و با گذشت زمان و برگزاری نشست های بیشتر امکان رسیدن به نقاط مشترک و هماهنگی های بیشتر فراهم شود.

بورس انرژی:

رقابت خریداران در هر دو رینگ داخلی و بین الملل بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (دوشنبه 19 مهر ماه 95)، در بازار فیزیکی، کالاهای پنتان پالایش نفت کرمانشاه، سوخت کوره سبک، نیتروژن و برش سنگین پتروشیمی تبریز، حلال 402 و نفتای سنگین پالایش نفت تهران، حلال 410 پالایش نفت آبادان، قطران واحد کک سازی و پالایش قطران زرند و متانول پتروشیمی‌های شیراز و فن‌آوران در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقصد افغانستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 10,609 تن به ارزشی بیش از 123 میلیارد و 928 میلیون ریال بود. آخرین روز معاملاتی هفته در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هر دو رینگ داخلی و بین الملل رقابت شدیدی بین خریداران کالاهای مختلف سر گرفت. در رینگ داخلی شاهد رقابت خریداران بر سر کالاهای قطران واحد کک سازی و پالایش قطران زرند، متانول های پتروشیمی شیراز و فن آوران، حلال 402 پالایش نفت تهران و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز بودیم. همچنین در رینگ بین الملل در عرضه گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقصد افغانستان تقاضایی بالغ بر 9،000 تن به ثبت رسید که منجر به رقابت شدیدی بین خریداران این محصول گردید.

در آخرین روز معاملاتی هفته بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله 8,090 قرارداد معادل 194,080 مگاوات ساعت به ارزش حدود 71 میلیارد و 677 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی آخرین روز معاملاتی هفته، نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.8.19 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.7.23 ، 95.7.24 ،95.7.25، 95.7.27و 95.7.28متوقف شدند.

در مجموع ارزش کل معاملات آخرین روز معاملاتی هفته در بورس انرژی ایران به 195 میلیارد و 605 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (‎شنبه 24 مهر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای حلال 402، آیزوفید و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز، برش سنگین، گاز پروپان صنعتی، گاز بوتان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام، متانول پتروشیمی زاگرس و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد

بازار آتی :

سکه و سهام در پرتفوی سرمایه گذاران جای گرفت؛ گواهی سپرده سکه اوراقی طلایی در سامانه برخط سهام

طی معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گواهی سپرده سکه طلا ۴۲ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۴۵۳میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا، معاملات گواهی سپرده سکه طلا که از اسفند سال گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شد و از تیرماه امسال نیز امکان معاملات آنلاین آن در سامانه برخط سهام فراهم شد، در مسیر رشد قرار گرفته است. به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

بنابراین گزارش، براساس ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق های سرمایه گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا ۵ درصد از کل دارایی های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند

تک روی سررسید دی ماه در معاملات آتی سکه

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و خوشبینی از روند مثبت اونس در روز دوشنبه بهای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران با نوسان رو به رو شد.

در دومین روز هفته معاملاتی سکه در بازار آتی بورس کالای ایران در چهار سر رسید فعال با روند صعودی و در سر سید دی ماه با روند نزولی مواجه شد.

به این ترتیب بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۹۹ هزار تومان معامله شد و افزایش 0.02 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0.06 درصدی به قیمت یک میلیون و۱۱۹ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان معامله و با رشد 0.01 درصدی رو به رو شد. قرارداد تحویل اردیبهشت سال آینده نیز با 0.16 درصد افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۶۲ هزار تومان به فروش رسید. در پایان نیز سررسید تیر سال ۹۶ با نرخ یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد و رشد 0.14 درصدی را به ثبت رساند.

همچنین حجم معاملات آتی سکه یکشنبه در بورس کالای ایران به ۲ هزار و ۳۴۱ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۲۷۲ میلیارد ریال رسید.

در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

همچنین در بازار نقدی سکه نیز همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۸۲ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم معاملات در بازار سکه پایین بود و سکه‌بازان بیشتر ترجیح می‌دادند در انتظار آغاز روند بهای اونس در بازارهای جهانی باشند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24