Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در گروه کانی غیر فلزی دیروز، سعید بیات، مدیرعامل شرکت شیشه و گاز، درباره آخرین وضعیت «کگاز» توضیحاتی را به سنا داد. به گفته وی منابع حاصل شده از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز ٢ طرح توسعه کارخانه شمش‌آباد خواهد شد، در حال حاضر مجوز...

از «بازار» چه خبر؟!

خبر : محمد حسینی در گفت‌وگویی درخصوص ورود تعاونی‌ها به بورس گفت: سهم بخش تعاون در اقتصاد تاکنون به 25 درصد نرسیده، بنابراین باید با روش‌های مختلف این بخش از اقتصاد تقویت شود. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت در بخش تعاون در سال‌های گذشته عملکرد مناسبی صورت نگرفته است. حضور تعاونی‌ها در بورس به رونق بخش تعاون و بازار بورس کشور منتهی می‌شود و می‌تواند زمینه ساز استفاده از سرمایه‌های خرد مردم شود. حسینی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش تعاون در رونق تولید استفاده شود، افزود: در حال حاضر قسمتی از سهام عمده شرکت‌های مهم کشور در چارچوب سهام عدالت ارائه شده، اما عدم حضور این سهام در بورس، مشکلات مهمی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

خبر : سازمان بورس دستورالعمل مراحل زمانی انواع افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را ابلاغ کرد. این ابلاغیه 19 مهر توسط غلامرضا ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس در 6 فصل و 26 ماده ابلاغ شده و مربوط به افشای مستقیم اطلاعات درباره تغییر سرمایه، بررسی درخواست تا صدور مجوز سازمان بورس، تمامی مراحل لازم برای افزایش سرمایه از محل‌های آورده و مطالبات سهامداران، سلب حق تقدم، سود انباشته و اندوخته قانونی، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. در فصل دوم این ابلاغیه آمده است شرکت‌ها موظفند متن کامل گزارش توجیهی تایید شده توسط هیات‌مدیره را در همان روز تایید منتشر کنند. همچنین نظر بازرس قانونی و متن کامل گزارش توجیهی مورد تایید بازرس تحت عنوان (اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه) حداکثر سه روز پس از اخذ اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی مزبور باید ارائه شود. سازمان بورس و اوراق بهادار در این ابلاغیه اعلام کرده که درخواست افزایش سرمایه از سوی شرکت حداکثر تا 30 روز پس از ثبت درخواست بررسی می‌شود و نواقص موجود در مدارک و مستندات ارسالی طی نامه‌ای به شرکت اعلام می‌شود. سازمان بورس در پایان نیز خاطر‌نشان کرده است شرکت‌ها باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها نسبت به فروش پاره سهم‌های ناشی از افزایش سرمایه اقدام و وجوه ناشی از آن را به بستانکار حساب سهامداران ذی‌نفع منظور کنند.

خبر : براساس دستورالعمل سازمان بورس کلیه ناشران موظف ‌هستند نسبت به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر،حداکثر 3 روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) اقدام کنند. در این خصوص سعید محمد‌علیزاده، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار اظهار کرد: با توجه به مصوبه هفته گذشته (17مهرماه 95) هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح «بند 9 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان»، از تاریخ 19 مهرماه سال جاری، کلیه ناشران موظف‌ به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر، حداکثر 3 روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) خواهند بود.

وی در ادامه افزود: این اطلاعات در شرکت‌های تولیدی، درگذشته به‌عنوان آمار تولید و فروش و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ تحت عنوان صورت وضعیت پرتفوی ارائه می‌شد که مطابق این مصوبه مقرر شده برای تمامی گروه‌ها به تناسب صنعت به بازار ارائه شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدیهی‌ است تاخیر یا عدم ارائه این اطلاعات، به منزله تخلف ناشر محسوب شده و مشمول رسیدگی برابر با مفاد دستورالعمل انضباطی ناشران خواهد بود.بر این اساس تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی از این پس ملزم به ارائه گزارش‌های ماهانه از قبیل آمار تولید و فروش محصولات خود هستند که تا پیش از این گزارش‌های ماهانه مزبور برای آنها به اختیار بوده و هیچ الزامی در برنداشت. البته این الزام یکی از موارد تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و ارتقای کیفیت افشای اطلاعات خواهد بود که به افزایش شفافیت هر چه بیشتر در بازار سرمایه منجر خواهد شد.

گروه بانکی : در بازار دیروز در گروه بانکی خبر بد میزان ذخایر بانک تجارت منتشر شد. در حالی که معامله‌گران با شایعاتی در مورد 2800میلیارد تومان کمبود ذخایر در این بانک مواجه بودند، دیروز نامه بانک مرکزی بانک تجارت را ملزم به اخذ ذخیره 3هزار و 600میلیارد تومانی در حساب‌های خود کرد. این امر به معنای 660ریال زیان به ازای هر سهم بانک تجارت است. در همین حال با زیان‌دهی سه بانک ملت، تجارت و صادرات وضعیت دارندگان سهام این بانک‌ها به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با مشکل عمده‌ای مواجه خواهد شد، به و یژه سهامدارانی نظیر دارندگان سهام عدالت با افت شدید ارزش دارایی‌ها مواجه خواهند شد. در همین حال جبران این زیان‌های تحمیلی به سال‌ها فعالیت نیاز دارد که خود چالش دیگری در برابر این بانک‌ها است. درهمین راستا برخی از فعالان تالار شیشه‌ای معتقدند، بانک مرکزی در موقعیت اظهارنظر قانونی در مورد کسری یا افزونی ذخایر بانک‌ها نیست و این مساله برعهده حسابرسان بانک‌ها است. در همین حال قانون تجارت نیز به بانک مرکزی اجازه دخل و تصرف در برگزاری یا عدم برگزاری مجامع بانک‌ها نمی‌دهد.

گروه پتروشیمی : مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: محصولات متنوع پتروشیمی ایران با استقبال خوبی از سوی کشورهای اروپایی مواجه شده اند. عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در6 ماه نخست امسال حدود 10 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی به مقاصد مختلف صادراتی انجام شده است که امید است در نیمه دوم سال 95 نیزروند صادرات رشد را تجربه کند.

سنگ آهن : دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: به منظور جلوگیری از خام فروشی از این پس کلیه مواد خام برای گرفتن مجوز صادرات باید ابتدا در رینگ داخلی بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان داخلی، اجازه صادرات به سایر کشورها را دریافت می‌کنند.

فولاد : شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید خود را در سال آینده و بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بیش از 25 درصد افزایش خواهد داد تا بتواند پاسخگوی نیاز روزافزودن بازار داخلی باشد. بهرام سبحانی گفت: تولید فولاد مبارکه سال آینده به میزان 2 میلیون تن افزایش خواهد یافت. تولید این شرکت سال قبل حدود 7.5 میلیون تن بود.

ذوب : به طور کلی، مصرف ریل در هر سال، برپایه میزان بازسازی خطوط و احداث خطوط جدید است. متداول ترین ریل های مورد استفاده در خطوط راه آهن پروفیل های UIC54 و UIC60 می باشند. با توجه به اینکه هر متر ریل UIC60 ، حدود 60 کیلوگرم وزن دارد؛ راه آهن برای هر کیلومتر ریل گذاری، نیاز به حدود 120 تن ریل دارد. ریل مورد نیاز، عمدتاً از کشورهای روسیه، چین، هند و شرکت های آلمانی و اتریشی Thyssenkrupp و Voestalpine وارد شده است. در حال حاضر میزان خطوط اصلی ریلی در کشور حدود 9 هزار کیلومتر است که با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور باید تا سال 1404 به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد. برای احداث 16 هزار کیلومتر خطوط جدید ریلی طی 12 سال آینده، باید سالانه به طور میانگین 1333 کیلومتر خطوط ریلی احداث گردد. افزون بر این، راه آهن باید طبق برنامه، سالانه 300 کیلومتر بازسازی خطوط ریلی انجام دهد. این بدین معنا است که میانگین نیاز سالانه به ریل برای رسیدن به اهداف چشم انداز حدود 200 هزار تن می باشد.

حکشتی : شرکت کشتیرانی ایران که پنجشنبه این هفته به مجمع سالانه می‌رود، درجدیدترین رده‌بندی موسسه تحقیقاتی اروپایی از نظر مالکیت کشتی‌های کانتینربر، با دو پله صعود در رتبه ۱۹ جهان قرار گرفت. به گزارش مانا، موسسه تحقیقاتی کلارکسون لندن در جدیدترین رتبه‌بندی مالکان کشتی‌های کانتینربر جهان، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با دو پله صعود در رده 19 جهان قرار داد. همچنین حکشتی ساعت 9 صبح پنجشنبه جاری 29 مهر، مجمع سالانه را در محل دفتر مرکزی برگزار خواهد کرد.

خپارس : گروهی از قطعه سازان ترکیه با هدف ایجاد و شناسایی فرصت های همکاری تجاری با پارس خودرو، از این شرکت بازدید کردند. وی با اشاره به ظرفیت بالای پارس خودرو در تولید خودرو گفت: در حال حاضر این شرکت محصولات متنوعی را تولید و به بازار عرضه می کند که بخشی از این محصولات به کشورهای آسیای میانه، آذربایجان، ترکمنستان، عراق، لبنان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صادر می شود.

حسینا : در گروه حمل و نقل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را ساعت 15 چهارشنبه آینده 5 آبان تعیین کرد که در محل شرکت برگزار خواهد شد. به این ترتیب حسینا می‌تواند سرمایه اسمی 16.7 میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به بیش از 81.7 میلیارد تومان برساند و صرف توسعه فعالیت‌ها در کلیه زمینه‌ها کند.

کگاز : در گروه کانی غیر فلزی دیروز، سعید بیات، مدیرعامل شرکت شیشه و گاز، درباره آخرین وضعیت «کگاز» توضیحاتی را به سنا داد. به گفته وی منابع حاصل شده از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز 2 طرح توسعه کارخانه شمش‌آباد خواهد شد، در حال حاضر مجوز گشایشLC این پروژه صادر شده و مجوز صندوق توسعه ملی هم جهت پرداخت تسهیلات آن دریافت شده است و شرکت در آستانه وارد کردن تجهیزات است، ضمن اینکه سوله مورد نیاز فاز 2 نیز ساخته شده است. قرارداد احداث این خط مهم با همراهی مشاور معروف آلمانی شرکتCMP منعقد شده تا در نهایت 18 ماه دیگر شاهد تولید شیشه فوق سبک در این طرح توسعه «کگاز» باشیم. وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این فاز ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز می‌رسد، گفت: در حال حاضر در فاز یک 150 تن در روز محصول تولید می‌شود و با ایجاد فاز 2 شمس آباد با کوره 240 تن در روز، ظرفیت تولید کل شرکت به 400 تنی در روز خواهد رسید و شرکت شیشه و گاز به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده شیشه بطر و جار در ایران تبدیل خواهد شد. بیات در پایان تاکید کرد: با توجه به فروش زمین مهرآباد و متعاقب آن اجرای فاز 2 شمس آباد که منجر به رشد و توسعه قابل توجه شرکت خواهد شد ارزش ذاتی سهم حفظ خواهد شد.

خچرخش : پس از رشد معنادار قیمت در روزهای اخیر شرکت اقدام به شفاف سازی کرد و از طریق سامانه کدال این شفاف سازی در اختیار فعالان بازار قرار گرفت. پس از قرار گرفتن این اطلاعیه روی خروجی کدال شاهد افزایش عرضه ها در این نماد و بالطبع آن عقب نشینی قیمت بودیم. حسین‌وفادار، مدیرعامل این شرکت در شفاف‌سازی خود از عدم تغییر در شرایط شرکت خبر داد.

لیزینگ امید : در بازار اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت لیزینگ امید با سود 18 درصد به تعداد یک میلیون ورقه به ارزش یک هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد تا بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص دهد. غلامرضا کاظمی، مدیرعامل لیزینگ امید هدف از انتشار این اوراق را تامین منابع مالی لازم برای ارائه تسهیلات به مشتریان کالاهای مصرفی بادوام، لوازم خانگی، تجهیزات رایانه‌ای، خودرو، ماشین آلات سنگین مورد‌نیاز کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی و کالاهای سرمایه‌ای نظیر هواپیما، اتوبوس، تریلی و کامیون‌های سنگین عنوان کرد و گفت: با امکاناتی که از طریق بازار سرمایه و فرابورس به‌منظور تامین مالی در اختیار این شرکت قرار گرفته است، امیدواریم به هدف توسعه بیش از پیش خدمات لیزینگ از سوی این شرکت دست یابیم.وی با اشاره به نقش اثرگذار شرکت‌های لیزینگ در توسعه اقتصاد ملی اظهار کرد: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل مواردی همچون توانمندسازی اقتصاد خانوار، پیشرفت و رفاه اجتماعی شهروندان و رشد تولید و اشتغال داخلی از جمله اهداف شرکت‌های لیزینگ در کشور به‌شمار می‌روند که به کمک تامین مالی از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه می‌توان این اهداف را جامه عمل پوشاند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24