Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

چیت چیان ادامه داد: در حالی بدهی‌های صنعت برق ٣٢ هزار میلیارد تومان که طی ٨ ماه سال جاری ، ١٠ هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو به صنعت برق پرداخت شده است. وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌ مپنا و مالکیت مهاب قدس در این شرکت بورسی توضیح داد: این موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذیصلاح در دست پیگیری و اقدام است...

باز هم «یکشنبه»...

خودرویی : روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد ایران خودرو و پژو که زمستان سال گذشته قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند، قصد دارند از اواخر امسال، تولید محصولات جدیدی را در ایران کلید بزنند. بر این اساس، پژو 2008 که محصولی شاسی‌بلند و گران‌قیمت به‌شمار می‌رود، اولین خودروی تولیدی حاصل از قرارداد جدید ایران خودرو و پژو خواهد بود و احتمالا اسفند ماه روانه بازار می‌شود. این درشرایطی است که پژو دو محصول ارزان‌تر را نیز برای بازار ایران در نظر گرفته، با این حال تولید آنها به اواخر سال آینده موکول شده است. پژو 301 و پژو 208، دو محصول سدانی هستند که ایران خودرو آنها را برای بازار 50 تا 70 میلیون تومان خود در نظر گرفته و قصد دارد به واسطه این دو خودرو با چینی‌ها در این بازه قیمتی رقابت کند. از آنجا که ظاهرا قطعه‌سازان داخلی هنوز آمادگی لازم برای داخلی‌سازی قطعات این دو محصول را ندارند، ایران خودرو برنامه تولید آنها را دیرتر از مدل 2008 در نظر گرفته، چون نمی‌خواهد قیمت آنها (در اثر کمبود داخلی‌سازی) بالا برود. به عبارت بهتر، چون ایران خودرو روی بازار این دو محصول حساب ویژه‌ای باز کرده، قصد دارد آنها را با داخلی‌سازی بالا به تولید برساند تا قیمت کنترل شده و توان رقابت با چینی‌ها را داشته باشند. گفته می‌شود 208 و 301 با داخلی‌سازی 40 درصد در ایران‌خودرو به تولید خواهند رسید و این رقم به‌تدریج افزایش یافته و حتی فراتر از 80 درصد خواهد رفت. این در حالی است که پژو 2008 (خودرویی که قرار است بازه قیمتی بالای 80 میلیون تومان ایران خودرو را پوشش بدهد) با داخلی‌سازی حدودا 20 درصدی به تولید خواهد رسید.

خکاشا : سایپا کاشان که از آبان ۹۳ در فرابورس درج نماد شده بود، با رای مجمع فوق‌العاده، از بازار سهام و تحت نظارت سازمان بورس خارج می‌شود. در پی قرارداد واگذاری 50 درصد سهام «خکاشا» بین سایپا و سیتروئن، این شرکت ظهر دوشنبه گذشته مجمع فوق‌العاده‌ای برگزار کرد و طی آن مقرر شد سایپا کاشان از بازار سهام و فهرست شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس خارج شود. پیش از این نیز سایپا کاشان، بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی (از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) از سازمان بورس در 31 شهریور، زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را ساعت 14 روز دوشنبه 19 مهر تعیین کرده بود اما این مجمع را لغو کرد. به این ترتیب، مقدمات انتقال عملی نیمی از سهام این شرکت به سیتروئن فرانسه فراهم شد.

پالایشی : نگاه بازار به پالایشی هاست. پالایشی هایی که دو عامل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین ابلاغ نرخ‌های جدید محصولات ویژه شرکت‌های پالایشی بهانه‌ای برای این رشدشان شده بود ، حالا نه تنها  بخشنامه جنجال‌برانگیز تعیین نرخ برخی محصولات پالایشی که در سوم آبان ماه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش ابلاغ شده بود، ازسوی وزیر نفت لغو شد. بلکه با ریزش 10 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته دومین موتور رشد پالایشی ها هم از کار افتاد! نموداری که بررسی می کنیم امروز اغلب نمادهای گروه با سطوح حمایتی مناسبی مواجه می شوند. این احتمال دور از ذهن نیست که امروز از شدت شرخی نمادهای پالایشی کاسته شود و مدتی در این سطوح درجا بزنند. با این حال اگر قیمت نفت نتواند ظرف 2 – 3 روز آینده بخشی از ریزش خود را ترمیم کند ، این احتمال وجود دارد که یک رالی ریزشی 10 درصدی دیگر را در این گروه شاهد باشیم.

شبریز : هماهنگ‌کننده پروژه ملی بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) گفت: پالایشگاه نفت تبریز به دلیل دارا بودن پارامترهای مد نظر این سازمان در فراخوانی که سال گذشته داده شده بود موفق شد نظر سازمان را برای اجرای پروژه بهینه‌سازی هوای فشرده جلب کند.

شتران : یک مقام مسئول در شرکت پالایش نفت تهران گفت: طرح مطالعاتی واحد جدید بنزین سازی شرکت پالایش نفت تهران تا دو ماه آینده تمام و تا سه ماه آینده وارد مرحله اجرا می شود .وی، بهسازی پالایشگاه نفت تهران را نیز در دستور کار این شرکت عنوان کرد و گفت: برنامه دیگر این شرکت، روزآمد کردن پالایشگاه است تا بتوانیم فرآورده های سنگین را که هم اکنون با ارزش کمتری در بازار عرضه می شود به فرآورده های سبک و با مرغوب تر تبدیل و پالایشگاه و سهامداران را از حاشیه سود بالا بهره مند کنیم

تاپیکو : مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین تاپیکو، گفت: پروژه احداث پترو الفین فن آوران یکی از مهم ترین اولویت های تاپیکو در حال حاضر است که امیدواریم با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم بتوانیم به زودی کار ساخت آن را آغاز کنیم .مهندس محمدحسن پیوندی افزود: درد بزرگ کشور ما کمبود پروپیلن است و در حال که مهم ترین نیاز بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی کشور، پروپیلن است.در طول دو سال و نیم گذشته که به عنوان معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشغول به خدمت بودم تمام تلاشم استفاده از متانول و پروپان برای تولید پروپیلن بوده است.

وغدیر : سرمایه گذاری غدیر که پیش از این اولین گام برای افزایش سرمایه ۵۶.۵ درصدی را برداشته بود، بعد از دریافت مجوز ، زمان مجمع فوق العاده در روز دوشنبه مورخ 24 آبان تعیین کرد تا با رای سهامداران ، 875 میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و بیش از 1.7 هزار میلیارد تومان از سایر اندوخته‌ها افزایش سرمایه دهد.

اخابر : در گروه مخابرات در حالی که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار بود سقف هزینه اتصال هر خط تلفن ثابت 2 میلیون ریال (۱۰۰ هزار تومان در زمان ثبت‌نام و پرداخت مابقی در ۳۶ ماه پس از راه‌اندازی خط) باشد،اما فروش تلفن نقدی شد. بر‌اساس این مصوبه، تعرفه فروش هر خط تلفن ثابت از 50 به 200 هزار تومان رسید و از مرداد ماه در سیستم فروش مخابرات لحاظ شد. این افزایش قیمت همپای رشد هزینه مکالمه از 30 به 45 ریال و حداقل کارکرد 200 و 330 دقیقه مکالمه برای روستاها و شهرها (مکالمه اجباری) اتفاق افتاد.

فولاد : مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اثر افتتاح پروژه ماشین ریخته ‌گری شماره پنج ، آخرین آمار از تولید و صادرات این شرکت بورسی را اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بهرام سبحانی در مراسم بهره‌ برداری از ماشین ریخته‌گری شماره پنج شرکت فولادمبارکه که طی 28 ماه و با سرمایه گذاری 502 میلیارد تومان انجام شده گفت: با بهره برداری از این ماشین ریخته گری، ظرفیت تولید فولاد کشور بیش از 8 درصد افزایش یافت.

ذوب : سازمان خصوصی سازی بعد از دوبار ناکامی ، این بار ۱۷ درصد سهام این شرکت را عرضه خواهد کرد. براساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی بعد از ناکامی در فروش 35 درصدی سهام "ذوب" در اول اسفند سال گذشته و 73 درصد سهام در 30 خرداد سال جاری به دلیل نبود مشتری ، این بار قصد دارد به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد، 16.75 درصد آن را روانه میز فروش کند. در عرضه بلو 73 درصدی نیز، صندوق بازنشستگی فولاد به همراه سازمان تامین اجتماعی ( مالک 56 درصد) حضور داشت. این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و 317 میلیون سهم "ذوب" است که به قیمت پایه هر سهم 300 تومان و به ارزش پایه 395 میلیارد تومان ، چهارشنبه 26 آبان به صورت 25 درصد نقد و مابقی اقساط دو ساله در بازار دوم معاملات فرابورس ، عرضه شود. قیمت پایه هر سهم ذوب در عرضه بلوک 35 و 73 درصدی به ترتیب 209 و 411 تومان بود.

فسرب : روز گذشته علیرغم فروش های فرهنگیان شاهد شکل گیری صف خرید پر حجمی در این نماد بودیم. به لحاظ نموداری هنوز سقف قبلی قیمت شکسته نشده و همچنان به عنوان یک سطح مقاومتی مهم پیش روی قیمت قرار دارد. با این حال به نظر می رسد به مرور ارزش هر سهم تا حوالی 350 - 380 تومان رشد داشته باشد. به نظر می رسد امروز فرهنگیان از فسرب خارج شود.

رمپنا : حمید چیت‌چیان گفت: هر چند صنعت برق با اتکای 95 درصدی به تولیدات داخلی یکی از صنایع پیشروی در خودکفایی بشمار می رود اما با توجه به سرعت پیشرفت علم و فناوری جهانی، باید شبکه برق به‌ تجهیزات روز مجهز شود. وی درباره مطالبات گسترده پیمانکاران و تولید‌کنندگان برق از وزارت نیرو گفت: عمده عقب‌ماندگی پرداخت‌ها سه یا چهار ماهه و حداکثر 6 ماهه است که در شرایط فعلی مالی کشور، این شرایط دور از انتظار نیست.صنعتگران و مدیران صنعت برق با همکاری یکدیگر مکانیزم‌هایی را طراحی کردند تا بر مشکل عقب‌ماندگی پرداخت‌ها غلبه کنند. چیت چیان تصریح کرد: برخی تولید‌کنندگان فولاد، آلومینیوم و غیره که صنعت برق به آنها انرژی فروخته، به وزارت نیرو بدهکارند.شرکت‌های تولید‌کننده برق نیز خواهان مواد اولیه این شرکت‌ها هستند که برقراری یک مکانیزم تهاتر بین آنها تا حد قابل توجهی بدهی‌های صنعت برق را کاهش داده است. وی ادامه داد: با همکاری دولت، وزارت نیرو نیز با مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به خلق منابع جدید مالی اقدام کرده و آنها را در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازنده طلبکار از وزارت نیرو قرار داده است. چیت چیان ادامه داد: در حالی بدهی‌های صنعت برق 32 هزار میلیارد تومان که طی 8 ماه سال جاری ، 10 هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو به صنعت برق پرداخت شده است. وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌ مپنا و مالکیت مهاب قدس در این شرکت بورسی توضیح داد: این موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذیصلاح در دست پیگیری و اقدام است.

وگردش : بانک گردشگری ایران که در فرابورس حضور دارد، قصد دارد برنامه افزایش سرمایه 230درصدی را در صورت تایید حسابرس و محوز سازمان بورس عملی کند و سرمایه 600 میلیارد تومانی را از محل مطالبات و آورده سهامداران به هزار و 980 میلیارد تومان برساند.

حریل : مجمع عادی حریل بطور فوق العاده قرار است سه شنبه آینده و جهت انتخاب اعضای هیئت مدیره تشکیل شود. به لحاظ نموداری علیرغم دیتا کمی که سهم به دلیل عمر کم خود در بازار سرمایه دارد ، می توان گفت که شاهد شکل گیری نمودار جالبی هستیم. قیمت داخل یک کانال صعودی مدام نوسان می کند. در حال حاضر کف کانال حوالی 130 – 135 تومان قرار دارد. مادامیکه قیمت داخل این دو خط نوسان می کند توصیه می کنیم که استراتژی خرید در کف و فروش در سقف را دنبال کنید.

قزوین : قندقزوین نیز که از مرداد سال جاری پیگیر برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی بود، بعد از مجوز سازمان بورس  زمان مجمع فوق العاده را 23 آبان تعیین کرده تا سرمایه بیش از 16.5 میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران به بیش از 33 میلیارد تومان  برساند.

غگل : شرکت گلوکوزان که با سرمایه 7.6 میلیارد تومانی به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران از سال 1349 بوده و بعد از افت قیمت صنعتی اردکان، به گرانترین سهم بازار تبدیل شده ، درصد افزایش سرمایه 163درصدی از محل مطالبات و آورده سهامداران برآمده تا 20 میلیارد تومانی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24