Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در حالی تا دقایق دیگر بورس تهران کار خود را از سر می گیرد که تاکید دوباره ترامپ برای ساختن دیوار در مرز مکزیک و یا اخراج و زندانی کردن مهاجرین غیرقانونی ، بازگشت به اظهارات انتخاباتی اوست. حالا ذهن بازار درگیر شده که نکند...

رگه هایی از «تردید»

این مطلب در طول بازار به روز می شود...

پیش بینی بازار امروز : در حالی تا دقایق دیگر بورس تهران کار خود را از سر می گیرد که تاکید دوباره ترامپ برای ساختن دیوار در مرز مکزیک و یا اخراج و زندانی کردن  مهاجرین غیرقانونی ، بازگشت به اظهارات انتخاباتی اوست. حالا ذهن بازار درگیر شده که نکند بار دیگر ترامپ به فکر پاره کردن برجام بیفتد! همین امر می تواند تا حدودی بازار را در لاک دفاعی فرو برد. برای امروز سهامداران نگاه ویژه ای به قیمت ها در بازارهای جهانی دارد. با همه این تفاسیر به نظر می رسد در کوتاه مدت قیمت نمادهای معدنی و فلزی به سطحی رسیده که سهامداران درصدی را برای فروش وسوسه می کند. از طرف دیگر سهامداران خرد هم برای سیو سود مجاب می شوند. علیرغم اینکه در بلند مدت همچنان به رشد این گروه اعتقاد داریم اما به نظر می رسد برای مدتی نمادهای این گروه نیاز به استراحت دارند. درست در نقطه مقابل گروه پالایشی بعد از ریزش روزهای اخیر حالا در سطح حمایتی معتبری قرار دارند که اگر این حمایت ها عمل کنند و پالس مثبتی دریافت کنیم ، می توان انتظار یک رشد 10 - 15 درصدی را از این گروه داشت.

سهامداران عمده : در تصاویر زیر ، گزیده ای از مهمترین خرید و فروش های سهامداران درصدی را طی معاملات روز قبل مشاهده می کنید.

بورس کالا : بورس کالا شاهد معامله شمش فولاد خوزستان در قیمت 14100ریال در هر کیلو بود که 16.700 تن معامله شد. میزان تقاضا بیش از عرضه بود. اسلب یا همان تختال فخوز هم 14100ریال قیمت پایه بود اما 14.989ریال قیمت خورد و میانگین آن 14.866ریال در هر کیلو   بود. قیمت هفته های قبل 12.500ریال بوده است. نرخ محصولات کگل و کچاد ضریبی از میانگین نرخ محصولات فولاد خوزستان است بنابراین دقیقا نرخ فروش شرکت های سنگ آهنی هم به همین میزان افزایش یافته است. خبرها حاکی ازان است که مبارکه محصولات خود را با 10درصد افزایش قیمت عرضه خواهد کرد. مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران  202هزار ریال در هر کیلو و کاتد مس 200هزار ریال در هر کیلو معامله شد. قیمت هفته های قبل 170هزار ریال بوده است.

فولاد : مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به پروژه‌های فولاد مبارکه که تا پایان امسال به بهر‌ه‌برداری می‌رسند، گفت: گندله‌سازی 5 میلیون تنی سنگان به عنوان اولین پروژه گندله‌سازی در این منطقه و همچنین افزایش ظرفیت فولاد صبا از 750 هزار تن به یک میلیون 600 هزار تن، پروژه‌های فولاد مبارکه هستند که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.
مدیرعامل فولاد مبارکه معتقد است که قیمت فولاد در بازارهای جهانی در ماه های آتی روند صعودی دارد. وی گفت اکنون ظرفیت تولیدات فولاد در چین با کاهش روبرو بوده و تعدادی از واحدهای تولیدی ادغام شده اند. همچنین قیمت زغالسنگ، کک و سنگ آهن افزایشی بوده است. همانطور که در دو ماه گذشته، قیمت ها نسبت به قبل تقویت شده است، پیش بینی می کنم که در چند ماه آینده هم روند افزایش ادامه داشته باشد و حتی تقویت شود. سبحانی گفت: اکنون صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می شود. اما در فولاد مبارکه به دلیل رشد تقاضای داخلی، صادرات را کاهش دادیم.

کچاد : مدیر عامل چادرملو گفت: از عرضه اختیاری محصول سنگ آهن در بورس کالا استقبال می کنیم، با دستور مخالفیم. وی با اشاره تلویحی به امکان افزایش قیمت سنگ آهن با ورود به بورس کالا گفت : وقتی محصولی در بورس کشف قیمت شود بدیهی است خریدار و فروشنده بر پایه همان قیمت معامله می کنند و این اتفاق اگر برای سنگ آهن بیافتد اثر مثبت خواهد داشت، چرا که در حال حاضر قیمت سنگ آهن در داخل کشور برای تولید کنندگان فولاد کمتر از قیمت جهانی است  و بعید می دانم این گروه موافق خرید سنگ آهن از بورس کالا باشند. وی همچنین با اشاره به میلیاردها ریال مطالبات معوقه چادرملو از شرکت های فولادی افزود  بهتر است کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم که آیا این توان و ظرفیت در بین واحدهای فولادی وجود دارد که خرید نقدی داشته باشند ؟ بورس کالا می تواند زمینه صادرات مازاد بر نیاز داخل را نیز برای عرضه کنندگان فراهم کند تا توان بخش خصوصی تقویت شود . و از طرفی درآمد ارزی برای کشور حاصل شود .

انبوه سازی : دولت تصمیم دارد تا برای انبوه سازانی که به صورت صنعتی فعالیت می کنند 50درصد تخفیف در عوارض شهرداری لحاظ کند. با توجه به اینکه شرکت های ساختمانی بازار سرمایه عمدتا انبوه سازی می کنند و پروژه های نسبتا بزرگی را اجرا می کنند بنابراین تخفیف مزبور می تواند بهای تمام شده این شرکت ها را به نحو با اهمیتی کاهش دهد اما باید توجه داشت که تاثیر این رویداد در بلند مدت خواهد بود. بازار نیز نسبت به چنین اتفاقی واکنش مثبت نشان داده است. همچنین مجامع تقسیم سود اکثر شرکت های ساختمانی در آذر ماه خواهد بود.

سیمان : بعد از گذشت چند سال بار دیگر سیمان به بورس کالا وارد می‌شود و این بار آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارند در هر دو تالار داخلی و صادراتی (با اختلاف زمانی) شاهد عرضه این کالا خواهیم بود. شیخان اصلی‌ترین مزیت‌های این کار را شفاف‌سازی قیمت، رشد صادرات سیمان کشور به خصوص برای شرکت‌هایی که نزدیک به مرزهای خروجی هستند، افزایش فضای رقابتی در بازار داخل، جلوگیری از رقابت منفی و اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای در این صنعت، اطمینان خریداران خارجی از خرید محصول با کیفیت، حضور سرمایه‌گذاران در مکانی با اعتبار همچون بورس کالا و مشخص بودن تمامی روند معامله و نحوه پرداخت دانست. خبر دوم که باز هم راوی آن دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان است عرضه این محصول در تالار داخلی در آینده است. به عبارتی قرار است بعد از عرضه سیمان در تالار صادراتی، این کالا در تالار داخلی نیز به فروش برسد. به عقیده شیخان برای این کار هنوز زود است، چراکه ابتدا باید با افزایش حجم صادرات، بازار داخلی را که دارای مازاد عرضه است متعادل کنیم و پس از آن، عرضه‌های داخلی سیمان در بورس شروع می‌شود.

زغالسنگ : رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: ۳۰ هزار تن زغال سنگ حرارتی از معدن کالشور طبس به چین صادر شده است و با توجه به سرمایه گذاری شرکت چینی در چشم انداز دو ساله پیش بینی می شود روزانه ۵ هزار تن زغال سنگ حرارتی به این کشور صادر شود.

لبنی : دبیر انجمن صنایع لبنی گفت:با توجه به رکود حاکم بر بازار و شرایط رقابتی شرکت های لبنی، افزایش قیمت از سوی کارخانه ها با از دست دادن بازار مواجه خواهد شد. باکری در پاسخ به این سوال که یک کارخانه معروف لبنی اقدام به افزایش مجدد برخی محصولات لبنی همچون ماست طی چند روز اخیر کرده است،بیان کرد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و در اسرع وقت دلیل افزایش قیمت را از آن کارخانه جویا خواهیم شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24