Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

وزیر اقتصاد و وزیر صنعت ، این هفته برای پاسخ به مجلس می روند تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهند. به گزارش تسنیم، نشست کمیسیون‌های تخصصی مجلس از امروز تا چهارشنبه جاری برگزار می‌شود و در یکی از مهمترین این جلسات، وزیر اقتصاد باید ...

در جستجوی «هیجان»...

خبر : وزیر اقتصاد و وزیر صنعت ، این هفته برای پاسخ به مجلس می روند تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهند. به گزارش تسنیم، نشست کمیسیون‌های تخصصی مجلس از امروز تا چهارشنبه جاری برگزار می‌شود و در یکی از مهمترین این جلسات، وزیر اقتصاد باید به سوالات 17 تن از نمایندگان شهرهای مختلف پاسخ دهد. در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس از جمع آوری 60 امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر داده بودند. لاهوتی نماینده رشت و همچنین محمود زاده نماینده مهاباد از جمله نمایندگانی بوده‌اند که در خصوص مسائل مختلف از وزیر اقتصاد سوال ملی مطرح کرده اند. همچنین محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر می شود.

خبر : بر اساس جدید‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در آبانماه امسال به عدد ۲۳۳.۶ رسیده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ۶.۱ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل که ۶.۶ درصد بوده، ۰.۵ درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل(نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماهه منتهی به آبانماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۵ درصد است که نسبت به همین اطلاع در مهرماه سال ۱۳۹۵ که ۷.۹ درصد بوده، ۰.۴ درصد کاهش یافته است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۷۱.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۶۹.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش داشته است و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۶.۷ درصد است.   شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۸ درصد است که نسبت به همین اطلاع در مهرماه امسال که ۶.۸ درصد بوده، بدون تغییر باقی مانده است. در عین حال، شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آبان ماه ۱۳۹۵ به رقم ۲۲۰.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۲ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۷.۸ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه امسال که ۸.۴ درصد بوده، ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

خبر : عضو هیات مدیره بانک مرکزی ژاپن با تکیه بر 3 رویداد مهم ، احتمال ضعف اقتصاد جهانی را پیش بینی کرد. به گزارش رویترز، تاکاکو ماسای عضو هیئت مدیره بانک مرکزی ژاپن، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و وضعیت ضعیف بخش مالی اتحادیه اروپا را از عوامل احتمالی ضعف اقتصاد جهانی و نوسان در بازارهای مالی خواند. وی گفت: معلوم نیست ترامپ چه سیاست های اقتصادی ای را در پیش خواهد گرفت و نسبت به عدم قطعیت در مورد وضعیت اقتصادهای خارجی و تاثیر مخرب آن بر احساس حاکم بر بازارهای ژاپن ابراز نگرانی کرد.این ممکن است تاثیری منفی بر احساس حاکم بر سرمایه گذاری که هم اکنون نیز وضعیت مطلوبی ندارد داشته باشد. این برای بانک مرکزی ژاپن مهم است  سیاست ها را به نحوی مدیریت کند که به منبع غیرضروری نوسان در بازارها تبدیل نشود. بنا بر این گزارش،با توجه به اینکه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از فروش اوراق قرضه را به راه انداخته، هفته های آینده برای سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. بانک مرکزی ژاپن برای تحریک اقتصاد کشور که سال هاست با تورم منفی روبروست، اقدام به منفی کردن نرخ بهره کرده است.

وغدیر : معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سرمایه گذاری غدیر از سود خالص ۱۰۰ میلیارد تومانی با اجرای سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان خبر داد.  منصور کنعانی با اشاره به سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران گفت: به موجب موافقت نامه بین هلدینگ برق و انرژی غدیر (به عنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته ای بورس) با شرکت های گاز ترکمنستان و آذربایجان، قرار شد به صورت روزانه 5 میلیون مترمکعب سوآپ گاز از طریق ایران به کشورهای ترکمنستان و آذربایجان انتقال یابد.  وی افزود: در واقع به موجب موافقت نامه انجام شده، این گاز به واسطه ایران از ترکمنستان به آذربایجان انتقال خواهد یافت. کنعانی با اشاره به تلاش های یکساله گذشته به منظور امضای این موافقت نامه که اجرای این سوآپ، 100 میلیارد تومان سود خالص برای این هلدینگ در بر دارد اذعان داشت: سال آینده این حجم 5 میلیون متر مکعبی می تواند به 7 میلیون متر مکعب افزایش یابد که به این ترتیب سود غدیر نیز از این محل با افزایش مواجه خواهد شد.

شاوان : مدیرعامل پالایش نفت لاوان، از افتتاح طرح بنزین‌ سازی «واحد ایزومریزاسیون‌» و افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان به 2 میلیون و 800 هزار لیتر تا پایان امسال خبر داد و گفت : با بهره ‌برداری از این واحد‌، کیفیت این فرآورده از یورو 2 به یورو 4 ارتقا می ‌یابد. «محمدعلی اخباری» افزود: کاتالیست ‌های این واحد فروردین‌ ماه به پالایشگاه رسید که پس از نصب، اکنون در حال بارگذاری است و تا پایان سال این واحد به بهره‌ برداری می‌ رسد. اخباری اعلام کرد: این پروژه از سوی نیروهای پالایشگاه در حال تکمیل و از پیشرفت مطلوبی برخودار است و چنانچه مشکل خاصی در تجهیزات نصب شده بروز نکند، به زودی شاهد راه‌ اندازی این واحد خواهیم بود. وی ادامه داد : افزایش عدد اکتان بنزین، کاهش گوگرد گازوئیل و دیگر فرآورده‌ های نفتی، افزایش تولید گاز مایع به 200 تن ، بنزین به بیش از 2 میلیون و 800 هزار لیتر، نفت گاز به 3 میلیون لیتر در روز، سوخت جت به یک میلیون و نفت کوره به 3 میلیون لیتر در روز از مهم ترین مزیت‌ های این طرح ‌هاست. وی اعلام کرد: با بهره‌ برداری از طرح ‌های افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ های پالایشگاه لاوان فرآیند ایزومریزاسیون برای تبدیل نفت سبک به ایزومریت استفاده می ‌شود. اخباری با بیان اینکه هدف اصلی این فرآیند افزایش عدد اکتان خوراک ورودی است، افزود: با راه‌ اندازی واحد آیزون بخش اصلی کیفی ‌سازی فرآورده یعنی تولید بنزین آیزومریت انجام می ‌شود و 600 تا 700 هزار لیتر به تولید روزانه بنزین افزوده می‌ شود.

مپنا – پارسان – بسویچ : بر اساس مصوبه هیات وزیران، بدهی دولت به 3 شرکت بورسی،زیرمجموعه مپنا و یک شرکت غیر بورسی تهاتر شد. براساس مصوبه هیئت وزیران،  مجوز تهاتر مطالبات شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پارس سویچ، نیرو ترانس و تولید برق پره‌سر مپنا از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی صادر شد.

سنگ آهن : در گروه معدنی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با بیان اینکه درخواست کرده‌ایم تا عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا انجام شود، گفت: خرید ارزان سنگ‌آهن حدود ۸۰ درصد معادن سنگ‌آهن را تعطیل کرده است. بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی تاثیرات خود را بر قیمت این محصول معدنی در داخل کشور هم گذاشته است، اظهار کرد: متاسفانه قیمت‌های خرید سنگ‌آهن در داخل بسیار ارزان است و همین موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. وی با بیان اینکه صادرات سنگ‌آهن با توجه به هزینه‌های حمل و نقل برای تولیدکنندگان هم به‌صرفه نیست، افزود: قیمت‌های خرید داخلی آنچنان ارزان است که هیچ توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد. همین موضوعات باعث شده حدود 80 درصد معادن سنگ‌آهن تعطیل شود. در گروه معدنی همچنین خبرها حاکی از آن است که تولید سنگ‌آهن در بازار داخلی این کشور در اکتبر به روند نزولی ادامه داد. در حالی که قیمت این ماده اولیه در ماه اکتبر با رشد مواجه شد. طبق آمار رسمی چین، تولید سنگ‌آهن این کشور در اکتبر 119.29 میلیون تن بود که 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. این در حالی است که دراین مدت واردات سنگ‌آهن به این کشور 7درصد بالا رفت. به گزارش «ایفنا» در 10 ماه نخست سال 2016 نیز چین یک میلیارد و 60 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کرده که 3.2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی پایین آمده است،

رمپنا : مدیرعامل شرکت درباره آخرین اخبار از پروژه ساخت نیروگاه در کشور عراق گفت : در حال حاضر در پروژه رمیله دو توربین در حال نصب است که سال آینده اولین واحدها وارد مدار می‌شود. وی افزود: در پی اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاه گازی الصدر بغداد، قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره نیز به گروه مپنا واگذار شد. علی آبادی با بیان اینکه ارزش این طرح بین المللی دو میلیارد و 50 میلیون دلار است ، گفت : ‌نیروگاه سیکل ترکیبی رومیله با ظرفیت 3.000 مگاوات در حوالی شهر بصره در جنوب کشور عراق احداث می ‌شود و مراحل اجرای آن طی 4 فاز به انجام خواهد رسید.

فاراک : یک مقام آگاه از شرکت ماشین سازی اراک گفت : تاکنون فاراک از قراردادهای بسیاری رونمایی نموده که هر یک به نحوی در سود هر سهم این شرکت تاثیر مثبتی داشته و باعث ایجاد تغییر و تعدیل در درآمد شرکت شده است. اکنون نیز قرار بر این است که طی هفته آینده از دو قرارداد نیروگاه بادی و خودروهای تجاری که تأثیر قابل توجهی بر درآمد فاراک دارد، رونمایی شود. وی در ادامه افزود : در حال حاضر قرارداد نیروگاه های بادی مجموعه ماشین سازی اراک به مرحله نهایی رسیده و در آینده ای بسیار نزدیک قرارداد خودروهای تجاری نیز به مرحله پایانی خود می رسد. این مقام آگاه در خصوص آثار مالی ناشی از عقد قراردادهای مذکور توضیح داد: قطعاً هر یک از قراردادهای جدید فاراک باعث تعدیل درآمد هر سهم آن خواهد شد که قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مجموعه این تعدیل مثبت اعلام می شود.

اپرداز : رئیس هیات مدیره شرکت آتیه داده‌پرداز از قراردادی ۸۰ میلیارد تومانی با یکی از بانک‌ها خبر داد. امید جلیلوند در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: این قرارداد با بانک ملت از مهرماه امسال تا ۳۱ شهریورماه سال آینده بسته شده و تا ۲۵ درصد قابلیت افزایش دارد. وی با اشاره به طرح «چابک» به‌عنوان محصول جدید شرکت اضافه کرد: این محصول به‌عنوان بازوی کمکی و جدید براساس فناوری روز طراحی و پیاده‌سازی شده و با استفاده از بسته اینترنت امکان ارسال و دریافت انواع پیام با محتوای مختلف مثل متن و تصویر را برای بانک‌ها فراهم می‌آورد. جلیلوند تصریح کرد: در حال حاضر شرکت بیش از یک میلیارد پیام کوتاه در ماه ارسال می‌کند که اغلب آنها متعلق به بانک‌ها هستند. وی با اشاره به استقبال بانک‌ها از طرح چابک افزود: این طرح تغییرات بزرگی را در صنعت ارسال پیام ایجاد خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امنیت طرح چابک افزود: «سرور» این طرح در داخل همان بانکی است که با شرکت قرارداد می‌بندد و به همین دلیل با تحریم و باقی اتفاقات دچار مشکل نخواهد شد. جلیلوند همچنین با اشاره به دانش‌بنیان بودن شرکت آتیه داده‌پرداز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌شود براساس نسبت «پی بر ای» سنجید. وی افزود: باوجود چندین رقیب در این صنعت، در مناقصه‌هایی که کیفیت جزئی از شرایط مناقصه است، به دلیل کیفیت بالا و به روز بودن شرکت، برنده شده‌ایم. شرکت آتیه‌ داده‌پرداز پیش‌بینی سود هر سهم امسال خود را با تعدیل مثبت ۹۳۰ ریال اعلام کرده است. شرکت در نیمه اول امسال ۵۱۳ ریال از این سود را محقق کرده که معادل ۵۵ درصد پیش‌بینی سالانه است. براساس صورت‌های سود و زیان سال ۹۵، فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت یک هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. همچنین سود عملیاتی شرکت نیز ۲۵۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که ۱۲۲ میلیارد ریال آن در نیمه اول سال به تحقق رسیده است.

فایرا : شرکت آلومینیوم‌ایران‌ طبق مصوبه 31 مرداد هیات مدیره درنظر دارد، سرمایه اسمی بیش از 60 میلیارد تومانی را از دو محل اندوخته طرح و توسعه و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به بیش از 519 میلیارد تومان برساند. هدف از این افزایش سرمایه  خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ، تامین شرایط حضور در بازار دوم معاملات بورس و اصلاح ساختار مالی (ترازنامه) اعلام شده است.

قمرو : قند مرودشت درحالی با برگزاری مجمع فوق العاده 25 آبان اقدام به افزایش سرمایه 109 درصدی از محل سود انباشته کرده ( از 12 به 25 میلیارد تومان) که از 23 آبان با توقف نماد روبرو است. این شرکت که سود هر سهم سال مالی تیر 96 را با 75 درصد کاهش نسبت به سال مالی تیر 95 ( از 463 به 113 ریال) همراه کرده بود، با 113 درصد افزایش 241 ریال پیش بینی کرده و در سه ماهه منتهی به 30 مهر، 31 درصد معادل 74 ریال را پوشش داده است. دلایل تغییرات این تعدیل سود جالب ناشی از افزایش مبلغ فروش به دلیل انتقال موجودی پایان دوره قند و تفاله سال مالی قبل به سال مالی 96، تفکیک و تعدیل قیمت فروش شکر تولیدی بدلیل مشخص شدن یارانه تولیدی هرکیلو گرم شکر به مبلغ 2360ریال توسط مراجع ذیربط ، کاهش هزینه های مالی به دلیل پیش بینی کاهش زمان دریافت تسهیلات مورد نیاز و افزایش درآمدهای غیرعملیاتی به دلیل پیش بینی افزایش سود سپرده های بانکی است.

قپیرا : قند پیرانشهر که سود هر سهم را با ۸۳۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل پوشش داده است دیروز رحیم طالبیان میاندوآب مدیرعامل «قپیرا» با اعلام عدم نیاز به تغییرات سود اعلامی، از فروش 100 درصدی شکر در سه ماه اول سال و توقف فروش محصول کارخانه‌ها از اول آبان خبر داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24