Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با ارایه تحلیلی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه ١+۵ ، پیش بینی کرد ترامپ بعد از شنیدن گزارش‌های اطلاعاتی از ابطال این توافق صرفنظر خواهد کرد.

بورس بدون «هیجان»

خبر : رودریگو آزردو دیپلمات ارشد برزیلی گفت: خزانه داری آمریکا به بانک های برزیلی اطمینان داد می توانند مبادلات تجاری با ایران را بدون نگرانی از تحریم ها تامین مالی کنند و بدین صورت راه را برای انجام میلیاردها دلار صادرات احتمالی هواپیما به ایران باز کرده است. وی در زمینه تجارت گفت: تحریم ها علیه شرکت های غیر آمریکایی طرف همکاری با شرکت های ایرانی با اجرای توافق برجام در ماه ژانویه برداشته شده اما بانک های برزیلی همچنان نگران تبعات احتمالی همکاری با ایران هستند.آنها نگران اند بانک های آمریکایی و اروپایی با لغو خطوط اعتباری واکنش نشان دهند. انتظار می رود این وضعیت پس از ارائه توضیحات مقامات خزانه داری آمریکا به مدیران بزرگترین بانک های برزیلی در سائوپائولو در هفته گذشته تغییر کند. مقامات آمریکایی به مدیران این بانک گفته اند: تا زمانی که تراکنش های دلاری و غیردلاری از طریق سیستم بانکی آمریکا صورت نگیرد و در بردارنده شرکت های ایرانی تحت تحریم نباشد، می توانند با بانک های ایرانی همکاری کنند. آزردو گفت: این اطمینان بخشی های اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا یک مانع مالی بر سر راه برنامه برزیل برای گسترش تجارت با ایران در چند سال آینده و رساندن حجم همکاری ها از 1.6 میلیارد دلار سال گذشته به 5 میلیارد دلار را برطرف می کند.دولت آمریکا احساس می کند تقریبا متعهد است تا (اطلاعات) شرکایش را در زمینه تحریم های ایران به روز رسانی کند. آنها می خواهند نشان دهند ایران نیز می تواند از توافق هسته ای منتفع شود. وی بیان کرد: شرکت های ایرانی به دنبال خرید تجهیزات مختلف نظیر تراکتور و ژنراتورهای برقی و تجهیزات بیمارستانی و دندان پزشکی از برزیل هستند. سخنگوی شرکت برزیلی امبرائرنیز گفت: این شرکت امیدوار است پس از صدور مجوزهای لازم به شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران این شرکت نیز چراغ سبز لازم از دولت آمریکا را در این زمینه دریافت کند.

خبر : روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با ارایه تحلیلی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ، پیش بینی کرد ترامپ بعد از شنیدن گزارش‌های اطلاعاتی از ابطال این توافق صرفنظر خواهد کرد. بنابر اعلام این روزنامه، احتمال زیادی وجود دارد که ترامپ بعد از آنکه نشست‌های اطلاعاتی به وی نشان دهند برجام چگونه در راستای منافع امنیتی آمریکا بوده به درک اهمیت دست نزدن به برجام پی ببرد. لابی‌گری‌های شرکت‌ها و منافع تجاری هم ممکن است با توجه به منافعی که از دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار ایران حاصل می‌شود ممکن است ترامپ را به حفظ این توافق هسته‌ای متقاعد کنند.

خبر : ولی الله سیف درباره انتقادهای ناشی از رشد نقدینگی در کانال تلگرامی خود نوشت: این روزها نگرانی‌هایی در مورد نقدینگی و افزایش حجم آن مطرح می شود. کمی پیش از آن، سیاستگذار پولی و دولت از بابت تمرکز افراطی بر کنترل تورم و اعمال سیاست انقباضی شدید که منجر به تشدید رکود می‌شود مورد انتقاد قرار داشت. به هر حال باید توجه داشت سیاستگذار اقتصادی همواره با مقوله مبادله (trade off) بین اهداف و متغیرهای اقتصادی روبرو است و روند کلیه متغیرها و نماگرهای اقتصاد همواره مورد توجه بوده و با دقت رصد می شود و در هر زمان متناسب با شرایط تصمیمات لازم گرفته شده است.مشکل اصلی اقتصاد در شروع فعالیت دولت، رکود تورمی بود و برون رفت از آن شرایط، تصمیمات ویژه ای نیاز داشت. درحال حاضر نیز انتقادها متوجه رشد نقدینگی است و بزرگی حجم آن در اقتصاد مورد انتقاد قرار گرفته و آن را معما می دانند! این درحالیست که حجم نقدینگی یکی از متغیرهای اقتصاد است که نه تنها نمی‌تواند همه پیچیدگی‌های اقتصاد را به تنهایی نشان دهد، بلکه سخن گفتن از بزرگی آن بدون توجه به اندازه اقتصاد ثمری ندارد. حجم نقدینگی معیاری برای اندازه‌گیری عرضه پول است که از مجموع اسکناس و مسکوک در گردش و سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی بدست می‌آید. بانک مرکزی به طور دقیق و مستمر اطلاعات سپرده‌ها را از شبکه بانکی جمع‌آوری می‌کند و بعد از محاسبه حجم نقدینگی، مطابق با استاندارهای بین‌المللی، آن را منتشر می‌سازد. باید توجه داشت سپرده‌های بخش غیردولتی 95 درصد نقدینگی را تشکیل می‌دهند؛ این سپرده‌ها متعلق به مردم است و در بانک‌ها نگهداری می‌شوند. صاحبان این سپرده‌ها هر زمان که اراده کنند باید بتوانند به سپرده ها دسترسی داشته باشند. وظیفه شبکه بانکی حفظ سپرده‌های مردم و استفاده از آنها در تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری است. شاید منظور محدود شدن قدرت وام دهی بانکها علیرغم رشد نقدینگی بوده است. البته در این خصوص بانک مرکزی بارها موضوع تنگنای اعتباری و انجماد بخشی از داراییهای بانکها بدلیل انباشت مطالبات غیرجاری، انباشت بدهیهای دولت و رسوب داراییهای غیر مالی را تبیین و تشریح کرده است. متاسفانه، یک دهه فشار بر منابع بانک‌ها آنها را در شرایطی قرار داده که توانایی تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها متناسب با ظرفیت‌های گسترده اقتصاد بانک محور ایران را ندارند. بانک مرکزی با اجرای اقداماتی کوتاه‌مدت تا حدودی به بهبود شرایط کمک کرده اما رفع کامل این مشکلات نیازمند اصلاح نظام مالی و بخش بانکی کشور است. استفاده از ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری است و نظام مالی باید بتواند منابع لازم را تامین کند. دستیابی به این هدف نیازمند اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی درخصوص اصلاح و تقویت بخش مالی کشور شامل نظام بانکی و بازار سرمایه است. کلیه نهادهای اقتصادی باید در اجرای اقتصاد مقاومتی مشارکت کنند و این رمز دستیابی به موفقیت است. بانک مرکزی از تمام توان کارشناسی کشور در مسیر اصلاح و تقویت نقش نظام بانکی استفاده کرده و از هر راهکاری که به ارتقای رفاه شهروندان کمک کند استقبال می‌کند.

سرب و روی : رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: به‌رغم اینکه کیفیت خاک‌های استخراجی از معادن از جمله معدن انگوران که در اختیار صنایع سرب و روی قرار می‌گیرد، پایین است، قیمت بسیار بالایی دارد؛ این در حالی است که خاک‌های وارداتی ارزان‌تر و مرغوب‌تر هستند. یوسف مرادلو در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جهانی به صنعت سرب و روی جان بخشید، اظهار کرد: تنها تغییری که این روزها حاصل شده است افزایش قیمت‌های جهانی بوده که توانست صنعت سرب و روی را احیا کند. اگر روند افزایشی به این صورت ادامه پیدا کند تولیدکنندگان می‌توانند قسمتی از زیان‌های عمده سال‌های قبل را جبران کنند.

سیمان : یک کارشناس صنعت سیمان از قطع گاز برخی کارخانه‌های سیمانی خبر داد و گفت: در چنین شرایطی تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین نیز با مشکل روبه‌رو است و هنوز قیمت این فرآورده مشخص نیست. علی‌محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به قطع گاز بعضی از کارخانه‌های سیمانی کشور همزمان با فرارسیدن روزهای سرد اظهار کرد: اکثر کارخانه‌های سیمانی با مشکل تامین گاز روبه‌رو هستند، به‌طوری که گاز برخی کارخانه‌ها قطع شده و برخی کارخانه‌ها نیز با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو شده‌اند. وی ادامه داد: گاز کارخانه‌های سیمانی در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، کردستان و اصفهان قطع شده یا به تولیدکنندگان هشدار قطعی گاز طی یکی، دو روز آینده داده شده است. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، وضعیت تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین برای کارخانه‌های سیمانی نیز مشخص نیست و نمی‌دانیم قرار است این فرآورده با چه قیمتی برای تولیدکنندگان محاسبه شود. بد توضیح داد: تولیدکنندگان سیمان با دریافت حواله، نسبت به تحویل مازوت از شرکت پالایش و پخش اقدام می‌کنند و پول این سوخت به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود. وی با اشاره به پیگیری برخی تولیدکنندگان برای دریافت مازوت گفت: هنوز قیمت مازوت به‌طور قطعی ابلاغ نشده است. بد با بیان اینکه قبلا مازوت با قیمت لیتری 100 تومان به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شد، گفت: صنعتگران در حال حاضر نمی‌دانند چه بهایی را بابت خرید سوخت جایگزین باید پرداخت کنند. این کارشناس صنعت سیمان تاکید کرد: دولت در مورد قیمت مازوت هنوز برنامه‌ریزی انجام نداده است و مشکل تامین سوخت باعث شده تولید کارخانه‌های سیمانی کاهش یابد، به‌طوری که تولید برخی کارخانه‌ها 50 درصد کاهش یافته است.

خودرویی : دبیر انجمن قطعه‌سازان آخرین وضعیت مذاکره دو شرکت فرانسوی پژو و رنو با قطعه‌سازان ایرانی را تشریح کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو در مورد آخرین وضعیت مذاکرات پژو با قطعه‌سازان ایرانی به خبرگزاری فارس اظهار کرد: پژو فعلا در مرحله استعلام قیمت از شرکت‌های قطعه‌ساز است، ولی منابع تامین‌کننده قطعات هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده‌اند.

شپدیس : در گروه پتروشیمی حادثه رخ داده در پتروشیمی پردیس تاثیری در عملیات این شرکت ایجاد نکرده است.در این رابطه شپدیس توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: در مورخ دوم آذر ماه مقدار کمی مخلوط کاربامات (ترکیب آمونیاک و CO2 ) از شیر اطمینان یکی از ولوهای فاز دوم نشت کرد. در حالی که تعداد کثیری از کارکنان در آن محل مشغول به کار بودند. تنها دو نفر از کارگران به دلیل اینکه اولین بار با این مورد روبه‌رو‌ شدند دچار اندکی کسالت شده و پس از مراجعه به درمانگاه منطقه به محل کار برگشتند و خوشبختانه هیچ مخاطره جدی نداشت. نشت این مقدار ناچیز آمونیاک از شیر اطمینان امری عادی بوده که در طول 10 سال که از راه‌اندازی اولین فاز این شرکت می‌گذرد، بارها اتفاق افتاده و هرگز باعث رخ دادن حادثه و مصدوم شدن هیچ کدام از کل کارکنان پیمانکاری و رسمی این شرکت در طول این مدت نشده است. شیراطمینان قسمتی از هر تجهیزات مستقر در سایت بوده که گاه به علت بالارفتن فشار دستگاه، مقدار کم و ناچیزی نشتی دارد، این امر برای محافظت از دستگاه بوده و در کارخانه مادر روی تجهیزات نصب می‌شود. بنا بر این گزارش، کلیه واحدهای فاز یک و دو پتروشیمی پردیس هم‌اکنون به‌صورت نرمال در حال تولید بوده و بدون هیچ مشکلی در سرویس هستند.

گروه بانکی : در گروه بانکی نماد متوقف شده بانک صادرات در گزارش حسابرسی شده سال مالی 94، مبلغ 340 ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد. این در حالی است که در گزارش حسابرسی نشده خود 145 ریال سود شناسایی کرده بود! «وگردش» نیز برای سال مالی منتهی به آذر96 با افزایش 139درصدی نسبت به آخرین بودجه 95، مبلغ 43 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24