Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

احمد صادقی افزود: مشکل اصلی ذوب‌آهن مربوط به بدهی‌ها به‌ویژه وام‌های بانکی است، در این بین، عدم توان پرداخت بدهی به بعضی از سازمان‌ها مانند معادن سبب مشکلات اقتصادی و...

پس لرزه های «داماتو»

وپارس : کوروش پرویزیان با اشاره به اینکه مجمع بانک پارسیان تا دو ماه آینده برای افزایش سرمایه از 2.65 به 5 هزار میلیارد تومان برگزار می شود، اظهار داشت: برخلاف انتظار از سازمان بورس، مجوز افزایش سرمایه به بانک دیر ابلاغ شد. چون در صورتی این جواز زودتر صادر می شد بانک می توانست در تیرماه افزایش سرمایه را محقق کند اما به هرحال مجوز لازم از سوی سازمان بورس صادر شده است. وی در خصوص مشکل و یا عدم مشکل ایران خودرو با افزایش سرمایه 110 درصدی بانک پارسیان گفت: افزایش سرمایه یک الزام مربوط به کفایت سرمایه است که هر کس بخواهد به عنوان سهامدار عمده فعالیت کند باید در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشد. اما در صورتی که این اتفاق نیافتد بانک مرکزی تدابیر دیگری اندیشیده است. این مقام مسئول ادامه داد: البته به نظر می رسد با توجه به اینکه سهامداران عمده شرکت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده اند، ایران خودرو با افزایش سرمایه مشکلی نداشته باشد. ضمن اینکه افزایش سرمایه به تصویب بانک مرکزی و سازمان بورس رسیده است. مدیرعامل بانک پارسیان درباره برنامه ایران خودرو برای عرضه بلوک 32 درصدی بانک و تبعات آن بود، توضیح داد: طبق سیاست های کلی اصل 44 الزاماتی برای تمام سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی برای داشتن سهام وجود دارد. ما نیز به عنوان مجری و حافظان منافع سهامداران باید آنها را تشویق کنیم تا در افزایش سرمایه شرکت کنند. طرح توجیهی ما نیز همین مطلب را بیان می کند منتها الزامات بانک مرکزی ناشی از موضوعات دیگری است که باید از خود آنها سوال کنید.

وشهر : معاون شعب و توسعه بازاریابی بانک شهر عنوان نمود که این بانک در آستانه هفتمین سالگرد تاسیس خود اخبار خوشی را برای سهامداران و سپرده گذاران این بانک مهیا نموده که در موعد مقرر اطلاع رسانی خواهد شد.

گروه بیمه : رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تعیین سرمایه 250 میلیارد تومانی برای شرکت‌ها در مدت 4 سال سنگین بود، به همین دلیل تعدیل افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه را پیشنهاد داده‌ایم. عبدالناصر همتی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد آمار شرکت‌های دارای رتبه 3 صنعت بیمه افزایش یافته است، ‌گفت: بر اساس آمار سال 94، پانزده شرکت موفق به کسب رتبه یک و 7 شرکت رتبه 2 شدند و در واقع 22 شرکت مهم صنعت بیمه دارای رتبه یک و 2 هستند. وی با بیان اینکه رتبه 2 و 3 داشتن به معنی مشکل‌دار بودن این شرکت‌ها نیست، افزود: این مساله به معنی ریسک بیشتر است و امیدواریم با تذکراتی که به آنها داده‌ایم و اقداماتی که برای افزایش سرمایه و کاهش برخی بیمه‌نامه‌هایشان انجام می‌شود وضعیت متعادل شود. وی با اشاره به بررسی مجدد موضوع افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه در دولت گفت: تعیین سرمایه 250 میلیارد تومانی برای شرکت‌ها در مدت 4 سال سنگین بود، به همین دلیل پیشنهاد کردیم که این رقم به 150 میلیارد تومان برای بیمه‌های مستقیم و 250 میلیارد تومان برای بیمه‌های اتکایی تا پایان سال 96 کاهش یابد‌. در صورت موافقت دولت، شرکت‌هایی که سرمایه لازم را نداشته باشند، ادغام خواهند شد. وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه طی 5 سال گذشته 3200 میلیارد تومان از محل بیمه شخص ثالث زیان دیده‌اند که بخشی از آن به افزایش شدید ارزش ریالی دیه مربوط می‌شود. همتی بر لزوم هماهنگی و همفکری قوای مجریه و قضائیه در موضوع تعیین نرخ دیه تاکید کرد.

ذوب : مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصادی‌کردن فعالیت‌های ذوب‌آهن گفت: با اقدامات یک‌سال اخیر در ابتدای مهرماه امسال زیان ذوب‌آهن را کم کرده و به صفر رساندیم. احمد صادقی افزود: مشکل اصلی ذوب‌آهن مربوط به بدهی‌ها به‌ویژه وام‌های بانکی است، در این بین، عدم توان پرداخت بدهی به بعضی از سازمان‌ها مانند معادن سبب مشکلات اقتصادی و در مواردی تعطیلی آن‌ها می‌شود که البته حل مشکلات ذوب‌آهن، سبب رونق بخش معدن می‌شود.

گروه روی : در جریان معاملات دیروز بازار سهام ، نماد سه شرکت بورسی توسعه معادن روی ایران و دو زیر مجموعه آن یعنی  کالسیمین و فرآوری مواد معدنی ایران ( با مالکیت 57 و 52  درصدی ) به دلیل تعدیل سود هر سهم بسته شد. در این میان کروی و فراور اقدام به اعلام تعدیل سود 20 و 78 درصدی سود هر سهم سال مالی جاری کردند اما فاسمین هر چند تا دیروز اطلاعات جدیدی را ارایه نکرد اما کروی در گزارش اعلامی ، تعدیل سود 47 درصدی برای فاسمین در نظر گرفته است.

پارسان : گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ( پارسان) درحالی مهر سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه 35 درصدی کرده بود که سرمایه اسمی این هلدینگ بزرگ به 4.05 هزار میلیارد تومان رسید. حال این شرکت برنامه افزایش سرمایه 17.3 درصدی در پیش گرفته تا در صورت موافقت سازمان بورس و سهامداران، سرمایه اسمی را به 4.75 هزار میلیارد تومان برساند. این تامین مالی که معادل 17.3 درصد است از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام خواهد شد.

فارس : مدیر عامل شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر ایجاد نهاد رگلاتوری در صنعت پتروشیمی، گفت: این نهاد می تواند نقش بسیار مهمی در استفاده از فاینانس های خارجی و حل مشکل ارائه تضامین و گارانتی شرکت های پتروشیمی ایفا کند. همچنین دومین قرارداد تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی به شکل کوتاه مدت (یوزانس) شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با شرکت ژاپنی ایتوچو به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو امضا شد.نخستین قرارداد تامین منابع مالی در قالب یوزانس از کشور ژاپن و تحت پوشش بیمه صادراتی NEXI و قرارداد امضا شده با ماروبنی در یکم سپتامبر در توکیو ژاپن به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو امضا شده بود.

شیراز : تعمیرات اساسی واحدهای منطقه ٢ پتروشیمی شیراز با موفقیت انجام شد. تعمیرات اساسی واحدهای منطقه ٢ مجتمع پتروشیمی شیراز شامل واحدهای یوتیلیتی، آب، برق و بخار و ‌واحدهای تولیدی گاز، آمونیاک، آرگون،‌ اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم با موفقیت انجام شد.

قطعه سازی : دبیر انجمن قطعه سازان گفت: منتظر عکس العمل رسمی وزارت امور خارجه و شورای  عالی امنیت کشور برای تصمیم مجلس سنای امریکا هستیم. وی با بیان اینکه با توجه به سرمایه گذاری رنو در ایران تمدید این تحریم‌ها خللی در همکاری این خودروساز با شرکای ایرانی بوجود نمی‌آورد، افزود: اما در مورد پژو وضعیت فرق می‌کند. البته مقامات پژو چندین بار اعلام کرده‌اند خواستار گسترش همکاری با صنعت خودروی ایران هستند و تحت تأثیر سیاست قرار نمی‌گیرند اما عکس العمل رسمی ایران در مقابل تمدید تحریم‌ها مشخص می‌کند این شرکت آیا همچنان خواستار همکاری با ایرانی‌ها هست یا خیر.  وی با بیان اینکه درحال حاضر پژو در حال استعلام وضعیت واحدهای قطعه سازی کشور برای آغاز تولیدات مشترک است، تصریح کرد: این استعلام‌ها مربوط به مرحله اول و دوم همکاری‌ها که به تولید قطعات بدنه، تزئینات داخلی و قطعات مکانیکال است مربوط می‌شود و هنوز شرکت پژو هیچ درخواستی برای استعلام واحدهای قطعه‌سازی کشور جهت تولید ایربگ، ECU و ABS نداشته است. بیگلو اضافه کرد: عدم ورود پژو به تولید مشترک قطعات هایتک این نگرانی را در ما ایجاد می‌کند که این شرکت همچنان می‌خواهد این قطعات را خود تولید کرده و صنعت خودرو را مانند گذشته وابسته به خود کند. وی با اعلام اینکه از وزارت صنعت و ایدرو درخواست کرده‌ایم تا نظارت جدی بر عملکرد قرارداد جدید پژو داشته باشند، گفت: اگر انجمن قطعه سازان تولید خودروهای جدید پژو در ایران را کمتر از 40 درصد ساخت ایران اعلام کند باید تولید آنها متوقف شود.

لبنی : مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: به علت قطع یارانه لبنیات در سال 1390، مصرف لبنیات در کشور کاهش 37 درصدی داشته است. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص چگونگی پیگیری وزارت بهداشت برای بازگشت یارانه لبنیات نیز توضیح داد و گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت پیشنهاد کرده‌ایم لبنیات با قیمتی در بازار عرضه شود که مردم بتوانند آن را تهیه کنند. همچنین در حال پیگیری آن از طریق شورای عالی سلامت هستیم که به هر طریقی بخشی از یارانه‌ای که به قند، شکر و روغن داده شده، به سمت لبنیات سوق پیدا کند.

هپکو : مدیرعامل شرکت هپکو درباره آخرین وضعیت شرکت ، اظهار داشت: واقعیت این است که آینده این شرکت به تعیین تکلیف بلوک مدیریتی آن بستگی دارد که با توجه به هماهنگی سهامدار عمده و سازمان خصوصی سازی و قرارداد مربوطه،  قرار بود گروه بصیر به نمایندگی از گروه سوئیسی invema نسبت به پرداخت وجوه اقدام کند اما این شرکت تاکنون موفق به پرداخت وجه نشده ولی کماکان در حال پیگیری است. وی ادامه داد: بنابراین طبق جلسه حدود یک ماه پیش مسئولان استان مرکزی و سازمان خصوصی سازی، مقرر شده بلوک 60.72 درصدی هپکو به ارزش 200 میلیارد تومان و به قیمت هر سهم 142 تومان تا پایان آذر ماه عرضه شود تا سهامدار عمده جدید با قبول تعهدات ، مدیریت این شرکت را عهده دار شود. این مقام مسئول افزود: در این میان سرمایه گذار خارجی هم پیگیر خرید بلوک فوق از سازمان خصوصی سازی و همچنین کارگزار بوده و اعلام کرده که به دنبال رفع مشکل وجه است. برهمین اساس در صورت نهایی شدن این موضوع ، سرمایه گذار خارجی در کنار سایر متقاضیان در مزایده خرید هپکو مشارکت خواهد کرد. به گفته سعیدی با توجه به عزم مسئولان استان مرکزی و سازمان خصوصی سازی ، سهامدار جدیدی مدیریت هپکو را به عهده خواهد گرفت تا با توجه به ظرفیت ها و دارایی های مناسب هپکو مانند مالکیت 25 درصدی مس طارم ( که تا پایان سال به بهره برداری می رسد) و همچنین برنامه فروش بخشی از دارایی های غیر مولد، امکان اصلاح ساختار مالی و کاهش بدهی و هزینه ها فراهم شود. وی با تاکید براینکه بر اساس تصمیم متخذه در استانداری مرکزی، سهامدار  عمده هپکو باید تا پایان آذر شناسایی شود، ادامه داد: سهامداران خرد تا روشن شدن افق مثبت هپکو و حضور سهامدار عمده ، صبر کرده و اجازه ندهند ارزش سهام هپکو کاهش یابد و با تصمیم گیری درست، از سهام خود حفاظت کنند.

زغالسنگ : طبس یکی از ظرفیت‌های معدنی مهم در زمینه زغال‌سنگ کشور به‌شمار می‌رود چراکه بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ کشور و حتی خاورمیانه در این شهرستان قرار دارد. امید فلاح گفت: مهم‌ترین مشکلات زغال‌سنگ‌ها مربوط به وضعیت فروش آنهاست. تمام معادن زغال‌سنگ، زغال‌سنگ خود را تبدیل به کنسانتره می‌کنند و به ذوب آهن می‌فروشند. از آنجا که انحصار خرید زغال‌سنگ در ایران مربوط به ذوب‌آهن اصفهان است و با توجه به اینکه ذوب‌آهن نیز مشکلات مالی بسیاری دارد، پول شرکت‌های زغال‌سنگی را نمی‌تواند به‌موقع تسویه کند. وی در ادامه توضیح داد: این موضوع سبب شده که توان مالی شرکت‌های زغال‌سنگی کاهش پیدا کند و سبب ایجاد مشکلات برای آنها شود. حدود ۱/۵میلیون تن زغال‌سنگ در کشور تولید می‌شود که کفاف ذوب‌آهن و کک‌سازی‌های موجود را نمی‌دهد، از این‌رو باید واردات هم داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    بادرود به شما، چه خبر از معامله بلوکی حریل ؟

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24