Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این روزها بورس تهران در شرایطی کار خود را دنبال می کند که از یک سو صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری بر بازار تاثیر می گذارد. از دیگر سو مطابق معمول معامله گران اخبار سیاسی - اقتصادی و همچنین تغییرات بازارهای جهانی را دنبال می کنند. در خبرها ...

«بیم و امید»


آنچه گذشت...

روز گذشته شاخص کل با رشد 30 واحدی در محدوده 79785 واحد به کار خود پایان داد. وبملت با 43 واحد ، شبندر با 33 واحد و فخوز با 27 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند و در سمت مقابل شپنا با 24 واحد ، فخاس با 20 واحد و آپ با 18 واحد بیشترین بار منفی را به روی نماگر بورس تهران داشتند. ارزش معاملات خرد رقمی در حدود 250 میلیارد تومان بود که شبندر ، فنوال ، خساپا و شتران بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
روز گذشته بورس تهران در روزی که آبستن حوادث مختلف بود کار خود را متعادل آغاز کرد و رفته رفته اوضاع بهتر هم شد! صف خرید خاور ، رنج های مثبت در شبندر و از همه مهمتر صفوف خرید در گروه بانکی باعث شد تا بازار شکل و شمایل گاوی به خود بگیرد اما در یک ساعت پایانی بار دیگر عرضه ها شدت گرفت و همانطور که انتظار می رفت تقریبا همه صفوف مهم بازار به غیر از نمادهای بانکی عرضه شدند.
روز گذشته بلوک ٣ میلیارد و ٨۵٣ میلیون و ٩٩ هزار سهمی شبندر با همان قیمت پایه تعیین شده یعنی 4841 ریال معامله شد. این بلوک بدون رقابت خریداری شده و آخرین خبرها حاکی از آن است که به صورت تهاتری و بابت بدهی این نهاد به بانک رفاه منتقل شده است. برخی از شنیده ها از تمایل بانک رفاه برای واگذاری این بلوک در آینده به پارسان حکایت دارد. برخی از فعالان بازار معامله این بلوک را دلیلی مبنی بر کنترل قیمتی شبندر طی روزهای اخیر می دانستند. اگر این نظریه صحیح باشد و شایعه ورود قریب الوقوع پارسان نیز صحیح باشد، به احتمال زیاد این کنترل قیمتی همچنان در شبندر ادامه خواهد داشت تا بلوک دوم نیز انجام شود. اما به طور کلی روند رو به رشد پالایشگاه ها تحت تاثیر مهیا شدن شرایط تکنیکی، اغلب به دو روز نکشیده است و با موجی از عرضه ها پاسخ داده شده است. در سایر اتفاقات این گروه امروز در اقدامی غیر منتظره پس از انتشار گزارش حسابرسی شده بودجه شاوان، این نماد جهت ارائه اطلاعات با اهمیت بسته شدگفته می شود توقف شاوان به دلیل تغییر با اهمیت در طبقه بندی سرفصل حساب ها بود که پس از ارائه توضیحات و اطلاعات تکمیلی نسبت به بازگشایی نماد اقدام خواهد شد.
همانطور که گفتیم از دیگر رویدادهای مهم بازار تشکیل صفوف خرید پرحجم در گروه بانکی بود. برخی افزایش تقاضا در این گروه را مقدمه ای برای بازگشایی نماد وبصادر می دانند. هر چند چارتیست ها بر این باورند که پس از ریزش های سنگین اخیر شاخص این گروه با تشکیل پترن ab=cd و برخورد به کف کانال نزولی آماده یک حرکت رو به بالا شده است. اخباری مبنی بر احتمال به جریان افتادن مجدد افزایش سرمایه بانکها این گروه را در کانون توجه ها قرار داد. علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی در دومین روز از چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا گفت: "براساس اصلاح قانون بودجه سال گذشته، 45 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک تصویب شده که از این رقم 22 هزار میلیارد تومان مربوط به بانک های دولتی است." وی با بیان اینکه بانک های خصوصی هم برنامه افزایش سرمایه دارند، ادامه داد: "بانک مرکزی برنامه ویژه ای برای حداقل سرمایه بانک ها در نظر گرفته که بزودی ابلاغ می شود."
از طرفی همین موضوع افزایش سرمایه به نوعی امروز سایر نمادها و گروه ها را نیز تحت تاثیر قرار می داد. یکی از نمونه های بارز آن نماد خاور بود. خاوری که به لحاظ نموداری تحلیل گران تکنیکی بر این باورند که پترنی مشابه الگوی کلاسیک پرچم تشکیل داده و با مثبت روز گذشته عملا این الگو تایید شد! هیچ بعید نیست که یک رشد 20 - 25 درصدی را در این داشته باشیم. با این حال باید توجه کرد که سهم در آستانه مقاومت روانی 100 تومانی قرار دارد.

پیش بینی بازار امروز

این روزها بورس تهران در شرایطی کار خود را دنبال می کند که از یک سو صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری بر بازار تاثیر می گذارد. از دیگر سو مطابق معمول معامله گران اخبار سیاسی - اقتصادی و همچنین تغییرات بازارهای جهانی را دنبال می کنند. در خبرها و همچنین بازارهای جهانی تغییر و تحول خاصی را نداشتیم. در مقوله انتخابات هم هنوز در مورد اظهار نظر کمی زود است و نمی توان با قاطعیت از پیروزی شخص یا حزبی سخن گفت. بنابراین فعلا تحولات کدالی و جریان نقدینگی است که بازار جهت می دهد. با این حال هر چه به زمان انتخابات نزدیک می شویم ، بیم و امید در بازار بیشتر می شود و هیچ بعید نیست که اگر محرکی به بازار تزریق نشود ، از نیمه های اردیبهشت شاهد گارد بسته معامله گران و سوت کور شدن تالارها باشیم!
اما برای بازار امروز ، اگر بخواهیم روند معاملات دیروز را ملاک قرار دهیم باید گفت که بازار کار سختی خواهد داشت. با توجه به عرضه اغلب صفوف خرید امروز بازار حداقل در 1 ساعت ابتدایی با چالش جدی مواجه خواهد بود و برخی نوسان گیرها و معامله گران کوتاه مدتی اقدام به عرضه دارایی تحت تملک خود خواهند کرد. با این حال می توان خوشبین بود که با توجه به جریان نقدینگی موجود در بازار ، از نیمه دوم بازار شرایط تا حدودی بهبود یابد.

حواشی بازار

*سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اعلام بررسی شکایت ۴ نامزد گفت: دومین مناظره انتخاباتی با محور سیاسی - فرهنگی برگزار خواهد شد. سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری به صدا و سیما گفت: مقرر شد دومین مناظره 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه هفته جاری درباره مباحث سیاست داخلی و خارجی و موضوعات فرهنگی برگزار شود. وی افزود: در این جلسه همچنین شکایت 4 نامزد از مباحث مطروحه و حاشیه اولین مناظره بررسی شد. شکایت نامزدی که مربوط به حاشیه‌ اولین مناظره بود قرار شد در مناظره دوم جبران شود. درباره شکایت سه نامزد دیگر مقرر شد موارد آنها بررسی شود و در صورت وارد بودن در جلسات بعدی اعلام نظر شود.
*اسحاق جهانگیری در گفت و گو با کانال گفتگوی ویژه خبری در پیام رسان "سروش" درباره انصراف خود از انتخابات گفت: انتخابات ساز و کار خودش را دارد. در انتخابات ائتلاف شکل می‌گیرد و افراد هم‌جهت با یکدیگر مذاکره می‌کنند. وی افزود: ما هنوز ابتدای کار هستیم، شاید بقیه به نفع ما کنار رفتند.
*دونالد ترامپ گفت : برجام اثر منفی بر اقتصاد آمریکا دارد ! ما هر توافقی را که از منافع کشورمان حفاظت نکند، متوقف خواهیم کرد. عهد به توافق هسته ‌ای با ایران به منافع آمریکا آسیب خواهد رساند ! من صادقانه معتقدم که رئیس‌جمهور چین سخت در تلاش است تا به مسئله کره شمالی رسیدگی کند. رئیس‌ جمهور آمریکا درخصوص احتمال حمله نظامی به کره‌ شمالی گفت : نمی‌دانم، ولی خواهیم دید ! ترامپ همچنین تصریح کرد در صورتی که کره‌ شمالی آزمایش موشکی ششم خود را انجام دهد، او و «شی جین‌پینگ» همتای چینی‌اش، از این وضعیت ناخشنود خواهند شد. روز شنبه، ساعاتی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره کره‌شمالی، این کشور یک آزمایش موشکی انجام داد. آزمایش جدید موشکی کره‌ شمالی در حالی انجام می‌ شود که تنش در شبه ‌جزیره کره افزایش یافته و آمریکا در تلاش است جامعه جهانی را برای مقابله با برنامه ‌های هسته ‌ای و موشکی کره ‌شمالی با خود همراه کند. / در سوی دیگر ، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورش برای همکاری با ایالات متحده در راستای حل بحران سوریه آمادگی دارد. این چندمین بار است که مسکو برای همکاری با آمریکا در راستای حل بحران سوریه و همچنین مبارزه با تروریسم بین‌المللی تمایل نشان می ‌دهد. این در حالیست که روابط میان آمریکا و روسیه طی ماه‌های اخیر و به خصوص پس از حمله موشکی ایالات متحده به سوریه ، به پایین ‌ترین حد خود رسیده است.
*اتحادیه اروپا که نگران اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران است، قصد دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 19 می 29 اردیبهشت ماه، پایبندی خود به توافق هسته ای را نشان دهد. میگوئل آریاس کانته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اخیرا در صدر هیاتی شامل بیش از 50 شرکت اروپایی در یک همایش تجاری در تهران شرکت کرده است. این تازه ترین تلاش اتحادیه اروپا برای برقراری روابط تجاری جدید با تهران با گذشت 16 ماه از اجرای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی است. کمیسر انرژی اتحادیه اروپا که با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و اروپا وارد تهران شده، با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل سازمان انرژی اتمی دیدار و درباره همکاری های صلح آمیز هسته ای فیمابین مذاکره و رایزنی کرده است. وی در این نشست بار دیگر بر پایبندی کامل اتحادیه اروپا به توافق هسته ای تاکید کرده است. رویترز در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا که نگران لحن تند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران است، سعی می کند تا پایبندی خود به توافق هسته ای را به ایران نشان دهد و به وعده های اقتصادی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران عمل نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24