Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با حضور بیش از ٩٠.٠٣ درصد سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی در تاریخ دوشنبه ٩٧.٢.٣ به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت در هتل اسپیناس پالاس واقع در سعادت آباد تشکیل شد...

کارخانه اى دیگر در دل خاهن / قالب هاى دایکاست و تولید میل سوپاپ، سود خاهن را تصاعدى مى کند

جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با حضور بیش از 90.03 درصد سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی در تاریخ دوشنبه 97.2.3 به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت در هتل اسپیناس پالاس واقع در سعادت آباد تشکیل شد.

در این مجمع جناب آقای عبدالمجید قندریز به عنوان رئیس جلسه ، آقایان جلال‌الدین حیرت‌انگیز مدیرعامل محترم شرکت و پدرام باویلی تبریزی سهام‌دار عمده‌ی شرکت به عنوان ناظرین جلسه و آقای زراعتی مدیرمالی شرکت، به عنوان منشی جلسه حضور داشتند. در ابتدای جلسه پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، با پیشنهاد آقای حیرت‌انگیز ویدئوهایی از عملکرد این مجموعه در گذشته و تحولات اخیر آن که نشان از رشد چشمگیر و شگفت‌انگیز این شرکت داشت، به نمایش درآمد.

در حال حاضر، شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در دو بخش مجزای تولید قطعات فورج و همچنین تولید قالبهای دایکاست به فعالیت می پردازد. در بخش فورج، در حال حاضر با داشتن 17 خط تولید متشکل از ماشین های پرس آهنگری با ظرفیت 200 الی 8000 تن و همچنین تجهیزات عملیات حرارتی و تکمیلی شامل کوره های سختکاری و برگشت و کوره مداوم آنیل ایزوترمال و نرمالیزه ،انواع دستگاههای شات بلاست، پرس های کالیبره سرد و تاب گیری و همچنین کارگاه مجهز برشکاری که شامل اره های NC، CNC و دستگاه های گیوتین هیدورلیکی به فعالیت می پردازد؛ که 3 خط پرس جدید این مجموعه به تازگی مورد بهره برداری قرار گرفته اند که ظرفیت تولید قطعات فورج شرکت را از 25 هزار تن به 35 هزار تن ارتقاء می دهند. این شرکت قابلیت تولید قطعات فورج با اوزان 0.5 تا 100 کیلوگرم را دارا بوده و در حقیقت نقش رهبری این صنعت را در داخل کشور به عهده دارد و به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود شرکت؛ پیچیده ترین قطعاتی که هیچ کدام از شرکت های رقیب داخلی قادر به تولید آن نمی باشند، توسط این شرکت قابل طراحی و تولید خواهد بود.

همچنین شرکت با نصب و راه اندازی سه خط تولیدی پرس جدید 2500،1450 و 800 تنی در سال 1396 توانست به تکمیل و ایجاد هارمونی لازم برای پوشش کلیه اوزان قطعات در سطح مطلوب و بر اساس قطعات مورد نیاز مشتریان اقدام نماید که این مهم باعث ایجاد قدرت رقابتی فوق العاده ای برای شرکت آهنگری نسبت به سایر تولید کنندگان قطعات فورج خواهد گردید.

مدیریت این شرکت به منظور تامین منابع مالی طرح‌های توسعه در شانزده سال گذشته در هفت مرحله مبادرت به افزایش سرمایه‌ی شرکت کرده‌ است و سرمایه‌ی شرکت از 5 میلیارد ریال در سال 80 به 1460 میلیارد ریال در سال 96 رسید. همچنین ارزش بازار این مجموعه هم‌اکنون 150 میلیون یورو است. ضمنا در یک بخش اختصاصی به راه‌اندازی واحد تولید قالب‌های دایکاست وریژه اشاره شد که این کارگاه می‌تواند با توجه به نیاز روزافزون صنایع داخلی خودرو و قطع وابستگی کشور در حوزه قطعات حائز اهمیت بسیاری باشد.

شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران تا قبل از ورود سهامدار عمده جدید در سال 1387 ، هر ساله به دلیل تولید قطعات با حاشیه سود نامناسب برای تحویل به شرکت تراکتور سازی ایران و همچنین شرکتهایی مانند صنایع مس، دچارزیان عملیاتی می گردید؛ و این زیان عملیاتی هرساله، باعث گردیده بود که شرکت دچار بیش از 200 میلیارد تومان زیان انباشته و معوقات بانکی گردد. از سال مورد اشاره و با تغییر سیاست های تولیدی توسط سهامدار عمده جدید شرکت، به سمت تولید قطعات خودرو و همکاری با شرکت ایران خودرو و ساپکو، وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت دچار تحول اساسی گردید و رفته رفته و هرساله با ایجاد سود عملیاتی، از میزان زیان انباشته فوق الذکر کاسته شد؛ تا اینکه نهایتاً در3 ماهه نخست سال 1396، شرکت به طور کامل از زیان انباشته خارج گردیده و وارد سود انباشته شد.

سپس جناب آقای باویلی بر روی اسلایدهایی که برای این مجمع در خصوص وضعیت فعلی و طرح‌های توسعه‌ی شرکت آماده شده بود توضیحات مبسوطی ارائه کردند. که شرح سخنان ایشان به صورت ذیل است:

هم‌اکنون با توجه به افتتاح کارگاه جدید، شرکت آهنگری توان این را دارد که قالب‌های دایکست هر خودرویی که وارد می‌شود را تولید کند، در حالیکه تا این سال ، کلیه قالبهای دایکاست مورد نیاز کشور و شرکت ایران خودرو، از کشورهایی مثل فرانسه، برزیل و کره جنوبی وارد می گردید؛ که موجبات خروج مقدار متنابهی ارز از کشور شده وصنعت خودرو کشور را در شرایط احتمالی تحریم ها، دچاره مخاطره جدی می نمود.

این مجموعه با در اختیار داشتن 14 خط پرس [در آینده این تعداد به 21 خط افزایش پیدا خواهد کرد] که هر خط پرس سوای از کوره‌ها و دیگر تجهیزات ارزشی معادل 26 میلیون یورو دارد و از آلمان وارد شده، در خاورمیانه بی‌همتاست. همچنین در خصوص واحد عملیات حرارتی، ما از سال 89 شروع به تولید گیربکس‌های شرکت ایران‌خودرو کردیم. شرکت ایرانخوردو نیاز به روزی دو هزار سِت گیربکس داشت. همانطور که مطلع هستید هر گیربکس 14 دنده دارد. یعنی تولید روزانه باید 14×2000 باشد. که بزرگترین مشکل پیش روی شرکت آهنگری در تولید این تیراژ، عملیات حرارتی بود. توان ما روزی 50 الی 60 تن عملیات حرارتی بود. کوره‌ای که جدید نصب شده ظرفیت روزانه 48 تن دارد یعنی برای افزایش ظرفیت تولید تا هر میزان، عملیات حرارتی به میزان لازم پیش‌بینی شده است. عملیات حرارتی را نمی‌توان خارج از مجموعه انجام داد چرا که سایر شرکت‌های فورج نهایت دو الی سه تن توان عملیات حرارتی روزانه دارند. دو کوره‌ای که ما در اختیار داریم نهایتا ظرفیت هفتاد تن در روز عملیات حرارتی دارد. تمام این پروسه در کوره‌ها تنها نیاز به دو الی سه نیروی انسانی دارد و تماما به صورت رباتیک انجام می‌شود و با مونیتور کنترل خواهد‌شد. هیچ فرآیند دستی وجود ندارد.

در حوزه مرغوبیت مگاموتور سال 84 گرید C را به این مجموعه داده بود. ایرانخودرو نیز گریدی به آهنگری نداده بود چرا که آزمایشگاهی برای سنجش مرغوبیت وجود نداشت. این آزمایشگاه توسط شرکت آهنگری بازسازی شد و گرید A اخذ شد. ایرانخودرو 15 شرکت قطعه‌ساز دارد که کمتر از انشگتان یک دست توانستند گرید A را کسب کنند. ما دیروز هم در زمینه قالب و هم در فورج گرید A را توانستیم کسب کنیم. یکی از الزامات پژو برای همکاری با هر مجموعه کسب گرید A است.

امتیازی که شرکت‌های خودروساز برای قطعه‌سازان قائل می‌شوند در زمینه‌ی طراحی است. هر شرکتی بدون داشتن امتیاز طراحی، همیشه وابسته است. این شرکت توانسته هم در قالب و هم در فورج انتقال تکنولوژی از شرکت‌های رقیب اروپایی را انجام دهد و هر قطعه‌ای که از خوردو باز می‌شود توان این وجود دارد که هم قالب آن تولید شود و سپس در فورج خود آهنگری قطعه را تولید خواهد کرد و در دایکست توسط شرکت‌های اقماری ایران‌خودرو تولید قطعه انجام خواهد شد.

در هفت شرکتی که کشور ایتالیا در این حوزه دارد، چنین امکانات سخت‌افزاری را مشاهده نکردم. طبیعتا آن‌ها در حوزه‌ی نرم‌افزاری از ما جلوتر هستند که تلاش این مجموعه این است با سرمایه‌گذاری در این حوزه به لحاظ نرم‌افزاری هم پیشرفت خوبی داشته باشیم.

باویلی در خصوص تغییرات سرمایه در شرکت آهنگری از سال 77 تا 97 نیز گفت: همانطور که روی نمودار مشاهده می‌کنید سرمایه شرکت از سال 85 تا 91 ثابت بوده و زیان انباشته‌ی شرکت شروع شده. به اصطلاح در آن زمان یک آجر روی آجر نگذاشته بودند وقتی که ما آن را تحویل گرفتیم. عجیب است که در این شرکت حدود هشت سال هیچ سرمایه‌‌ای اضافه نشده و هنگامی‌که سرمایه‌گذاری نشود، امکان سوددهی هم وجود نخواهد داشت. به حمدالله زیان انباشته شرکت در سه ماه نخست امسال صفر می‌شود. این مهم با توجه به افزایش سرمایه‌هایی خواهد بود که به شرکت تزریق می‌شود. وقتی که نمودار فروش شرکت را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از زمانی که شرکت شروع به افزایش سرمایه کرده، فروش این شرکت به صورت سالانه 40 الی 50 درصد رشد داشته. افتی هم که در این نمودار مشاهده می‌شود مربوط به سال 94 و مشکلات خودروسازها است.

انشاءالله در مجمع تیر ماه با خبرهای خوبی خدمت شما خواهیم بود. طرح‌های توسعه‌ی شرکت در قالب‌های دایکست که انجام شده، تعداد 27 دستگاه الان در شرکت نصب شده‌اند و شروع به کار نموده اند و 5 دستگاه دیگر نیز در حال نصب می باشد که فردا در تبریز به دست آقای رئیس‌جمهور و هیئت دولت در کارگاه تولیدی جدید شرکت افتتاح خواهد شد (جمعا 32 دستگاه). این کارگاه سالانه 30 الی 35 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت و قابل توجه است که این اولین شرکت خصوصی است که در آذربایجان توسط هیئت دولت افتتاح خواهد شد.

تلاش ما این است که در سال 97 به صورت کامل شرکت قطع وابستگی داشته باشد و به این شیوه در هزینه‌های آن صرفه‌جویی شود. بخشی از طرح‌های توسعه‌ی ما در سال 97 علاوه بر نصب خطوط پرس جدید، انتقال دانش و تکنولوژی از شرکت‌های ایتالیایی است. در تلاش‌ هستیم که در خصوص قالب‌های دایکست وریژه مانند فورج از صفر تا صدش در شرکت آهنگری انجام شود. با چند کارشناس ایتالیایی هم صحبت شده که حدود 4 ماه در شرکت آهنگری حضور داشته باشند که به صورت کامل انتقال تکنولوژی صورت گیرد. در حال حاضر این شرکت قابلیت تولید قطعات فورج با اوزان 0.5 تا 100 کیلوگرم را داراست.

در گذشته آهنگری از شرکت‌های ایرانخودرو بین شرکت‌های 40 الی 50 از نظر اهمیت بود ولی هم‌اکنون در زمره‌ی 10 شرکت اول محسوب می‌شود. چرا که موتور و پوسته‌کلاچ و میل‌لنگ و بسیاری از قطعات مادر در شرکت آهنگری تولید می‌شود و اگر شرکت آهنگری در تولید تاخیر داشته باشد، در کار بیش از ده شرکت خودرویی دیگر اخلال ایجاد خواهد شد. از همین روی آهنگری نزد خودروسازان اعتبار ویژه‌ای دارد چرا که همیشه پیش از موعد قرارداد پروژه را تحویل می‌دهد.

در تحقیقی که من روی شرکت‌های خودروساز ایتالیایی داشتم، هم‌اکنون بدنه و درب‌های اکثر برندهای ایتالیایی دایکست هست و به همین دلیل هم‌اکنون آهنگری دارد روی دایکست سرمایه‌گذاری می‌کند و سعی شده که این تکنولوژی وارد شود. چرا که پیش‌بینی می‌شود در آینده پژو نیز بدنه و درب‌هایش را با تکنولوژی دایکست تولید کند. از همین جهت سرمایه‌گذاری در این بخش هم‌اکنون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

همچنین جناب آقای مهندس باویلی از طرح توسعه جدید و کم نظیر تولید میل سوپاپ توسط شرکت برای سهامداران گفت:

بر اساس سخنان مهندس پدرام باویلی، شرکت در حال حاضر مشغول مذاکرات برای ایجاد اولین خط تولید میل سوپاپ در کشور می باشد که شرکت را قادر خواهد ساخت از فصل سوم سال 1397، سالانه 4 میلیون عدد میل سوپاپ تولید نماید؛ که به دلیل شرایط خاص تولید این محصول از جمله دسترسی به آلیاژ فولاد مورد نیاز، هیچ یک از قطعه سازان داخلی به سمت تولید آن حرکت ننموده اند و این مهم نیز با قطع وابستگی به خارج، کشور را از واردات یکی از قطعات حساس صنعت خودرو بی نیاز خواهد ساخت.

در مجموع و بر اساس شرایط مورد اشاره، شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران (خاهن) ، به یکی از شرکتهای رشدی بازار سرمایه کشور تبدیل گردیده است که طرح های توسعه پی در پی آن، روند سودآوری شرکت را تصاعدی نموده است و این مهم به زودی شرکت را به یکی از قطب های بی نظیر صنعت قطعه سازی تبدیل می نماید که خواهد توانست نیازهای خودرو سازان داخلی را به واردات انواع قطعات مرتفع نماید.

پس از توضیحات باویلی، آقای قندریز رئیس جلسه از ایشان، پرسنل و کارگران مجموعه که با زحمت‌هایشان موجبات شادی سهم‌داران را فراهم کردند تشکر کردند و ابراز امیدواری کردند که امسال این شرکت پس از سال‌های متوالی که در زیان بوده، سودده شود. سپس گزارش بازرس قانونی در مورد افزایش سرمایه قرائت شد.

پس از آن رئیس جلسه توضیحات نهایی در مورد افزایش سرمایه را قرائت کرد که به شرح زیر بود:

آخرین آمار از تعداد سهامداران حاضر در جلسه، 90.03 اعلام شد که به واسطه‌ی این تعداد جلسه رسمی خواهد بود. سرمایه‌ی فعلی شرکت 146 میلیارد تومان و تعداد سهام این شرکت در بازار یک میلیارد و 461 میلیون و 298 هزار است. با توجه به این موضوع، افزایش سرمایه 50 درصدی معادل 730 میلیارد و 649 میلیون ریال (به ازای هر دو سهم، یک سهم) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران پیشنهاد شد. سپس توضیحات نماینده‌ی سازمان بورس قرائت شد و مجمع برای افزایش سرمایه از سهامداران رای‌گیری کرد که با رای اکثریت تصویب شد.

منبع خبر: به سفارش شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24