Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز گذشته شاهد ادامه فشار فروش در خودروسازان بودیم. به گونه ای که به غیر از سه نماد خاور ، خکاوه و خزامیا باقی نمادهای این گروه در دامنه منفی معامله شدند. در طرف مقابل رشد نسبی قیمت سهام شرکت های پالایشی را داشتیم که در این نمادها هم رگه هایی از عرضه مشهود بود. همه این اتفاقات باعث شد تا بار دیگر بازار به سمت نمادهای کوچکتر که خالی از فروشندگان بزرگ و حقوقی هستند گرایش پیدا کند.

وقتی «تک سهم» ها خودنمایی می کنند...

آنچه گذشت

در پایان معاملات روز شنبه دهم اردیبهشت ماه 1401 ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد 1016 واحدی به ارتفاع 1.522.439 واحد رسید. نمادهای شپنا ، حکشتی ، شبندر و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر روی نماگر بازار داشتند و در سمت مقابل فولاد ، شستا و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند. شاخص هم وزن هم با 3479 واحد افزایش در ارتفاع 415.106 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات در حدود 11.800 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات در محدوده 5.750 میلیارد تومان قرار داشت. بیشترین ارزش معاملات نیز به ترتیب به نمادهای خگستر با 1.969 میلیارد تومان ، پالایش با 1.956 میلیارد و 1.712 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بازار امروز

روز گذشته شاهد ادامه فشار فروش در خودروسازان بودیم. به گونه ای که به غیر از سه نماد خاور ، خکاوه و خزامیا باقی نمادهای این گروه در دامنه منفی معامله شدند. در طرف مقابل رشد نسبی قیمت سهام شرکت های پالایشی را داشتیم که در این نمادها هم رگه هایی از عرضه مشهود بود. همه این اتفاقات باعث شد تا بار دیگر بازار به سمت نمادهای کوچکتر که خالی از فروشندگان بزرگ و حقوقی هستند گرایش پیدا کند. رشد 0.8 درصدی شاخص هم وزن در مقابل رشد 0.1 درصدی شاخص کل نیز تایید کننده صحت این موضوع می باشد.

اما برای امروز با توجه به جریان معاملات روز گذشته و همچنین تعطیلات دو روزه پیش روی بنظر می رسد بازار نسبت به روزهای گذشته تا حدودی کم رقم و کم حجم باشد. بنابراین بازی اصلی احتمالا باز هم روی نمادهای کوچکتر خواهد بود. نمادهای لیدر خودرویی هم می توانند سناریو پولبک به مقاومت های شکسته شده را طی 1-2 روز آینده تکمیل کنند.

نیم نگاهی به چهار گوشه بازار

گروه خودرویی : خکاوه و خاور مدتهاست که راه خود را از سایر نمادهای گروه جدا کردند و مسیر دیگری را طی می کنند! خکاوه ای که از کف 290 تومانی بیش از 100 درصد رشد کرده و بنظر می رسد قیمت های 1000 تومان را نشانه گرفته است. خاور هم که با احتساب تعدیل افزایش سرمایه ها ، در قیمت های تاریخی خود قرار دارد و به سمت 220 – 230 تومان حرکت می کند. اما لیدر این گروه یعنی خگستر در حالی با فشار عرضه ها مواجه شد که بعد از شکست مقاومت 400 تومانی بنظر نیاز به کسب انرژی و پولبک به این ناحیه حمایتی داشت. خرید در محدوده های ذکر شده همچنان می تواند منجر به سود شود. انتظار داریم به مرور شاهد پیشروی سهم به سمت 500 – 550 تومان باشیم. وساپا هم نموداری تقریبا مشابه با خگستر دارد. محدوده 500 تومان اولین حمایت مهم سهم می باشد. اما ایرانخودرو کم کم به محدوده حمایتی خط روند صعودی خود می رسد که باید دید با این محدوده چکار خواهد کرد. خساپا هم همچنان حمایت 190 – 200 تومان را پیش روی خود می بیند.

گروه بانکی : سهامداران نمادهای بانکی که تقریبا از رالی اخیر بازار جا ماندند ، همچنان امید به جرقه های مثبت در این گروه دارند! البته در مقطع فعلی بانکی ها یکی از کم ریسک ترین نمادهای بازار هستند و نسبت به سایر نمادهای بازار اغلب ریسک به ریوارد مناسب تری دارند. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانیم معمولا بانکی ها آخرین گروهی هستند که رشد می کنند و اغلب مواقع رشد بازار با رالی بانک ها خاتمه می یابد. این روزها زمزمه هایی از بازگشایی مجدد بانک دی از مهمترین اخبار این گروه می باشد. بانک دی که مدتهاست متوقف است و هنوز تاریخ دقیق بازگشایی آن مشخص نیست. اما به سراغ لیدرهای گروه برویم. وتجارت همچنان در یک رنج مشخص یعنی 200 – 220 نوسان می کند. کم کم دو سال می شود که سهم تحت تاثیر خط روند نزولی نوسان می کند. در حال حاضر این مقاومت استاتیک تا محدوده 225 – 230 تومان پایین آمده. در صورت شکست این سطح مقاومتی یک رالی جدید در این نماد بانکی آغاز می شود. نمودار وبصادر هم به گونه ای است که هر چه به 200 تومان نزدیک شود ، برای خرید جذاب می شود چرا که خریداران در قبال ریسک زیان 10 درصدی (حمایت قبلی) می توانند از احتمال یک سود 30 درصدی منتفع شوند! از دیگر نمادهای این گروه می توان به وبملت اشاره کرد. سهمی که در هفته های گذشته سقف کانال نزولی را شکسته اما پولبک قیمت ظاهرا کمی طولانی شده! به نظر رنج قیمتی 345 – 350 تومان هم برای خرید وبملت مناسب باشد.

گروه پالایشی : با چرخش بازار به سمت گروه خودرویی در چند هفته اخیر ، پالایشی ها که رالی بازار با نمادهای این گروه آغاز شده بود به حاشیه رانده شدند. با این حال به نظر نمدهای این گروه همچنان جای رشد دارند. با بررسی شاخص این گروه به این مهم می رسیم که قیمت در حال تشکیل الگوی AB=CD است و بعید نیست به سمت 66 هزار واحد حرکت کند. اما به سراغ نمادهای اصلی این گروه برویم. در نماد شپنا قیمت بالاخره موفق به عبور از سقف تعدیلی خود شده و انتظار داریم به مرور به سمت 750 تومان مقارن با سقف کانال حرکت کند. روند حرکتی شبندر اخیرا کند شده و با کمی ضعف همراه است. با این حال محدوده 1150 مقارن با سقف تاریخی قیمت برای سهم از اهمیت بسزایی برخوردار است. شتران هم نموداری مشابه با شپنا دارد و به نظر به مرور به سمت 660 تومان پیش خواهد رفت.

شلعاب : در نمادهای کوچکتر ، چند روزی است شلعاب معاملات جذابی را دنبال می کند. روز چهارشنبه قیمت با حجم معاملات بالا وارد بازه مقاومتی  630 – 660 شد و روز گذشته به نظر موفق به عبور از این گردنه شد. در قسمت نبض بازار چند باری به این سهم اشاره داشتیم. مقاومت بعدی سهم حوالی 800 تومان قرار دارد. بنظر می رسد به مرور قیمت راهی 1000 تومان خواهد شد.

وتوکا : در گروه سرمایه گذاری وتوکا روز گذشته معاملات موفقی را پشت سر گذاشت و با حجم نسبتا بالا ، موفق به تشکیل صف خرید تا پایان تایم معاملاتی شد. به لحاظ نموداری قیمت موفق به شکست سقف کانال نزولی شده و مطابق تعاریف کلاسیک حالا قیمت می تواند به اندازه عرض کانال رشد کند. انتظار داریم به مرور قیمت به سمت 135 تومان پیشروی کند.

غمینو : روز گذشته سهم معاملات عجیبی را پشت سر گذاشت. در حالی که شرایط نموداری سهام شرکت مساعد است و مقاومت ترند نزولی را پشت سر گذاشته ، حجم معاملات کم سابقه 50 میلیونی را شاهد بودیم! با این حال نکته جالب اینکه طرف خریدار هم پا پس نگذاشت و تا پایان ساعت معاملات قیمت در محدوده حداکثری قرار داشت. در این نماد زمزمه های از ورود 8 دستگاه جدید برای تولید بیسکویت مغزدار به گوش می رسد که می تواند روند سود سازی شرکت را دستخوش تغییر کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24