Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طاها حشمتی - در چند روز گذشته فضای بازار مسکن با جو‌ سنگین برجامی روبرو شد. مشاوران املاک با کاهش مراجعات خریداران مواجه شدند و همزمان میزان فایل های فروش آپارتمان و ساختمان قابل تخریب و مشارکت نیز در بازار کم شد.

بازار مسکن آماده برجام می شود؟

طاها حشمتی - در چند روز گذشته فضای بازار مسکن با جو‌ سنگین برجامی روبرو شد.

مشاوران املاک با کاهش مراجعات خریداران مواجه شدند و همزمان میزان فایل های فروش آپارتمان و ساختمان قابل تخریب و مشارکت نیز در بازار کم شد.

این شرایط‌ به رکود تعبیر می شود اما عامل این رکود رشد قیمت مسکن نیست بلکه علت آن به موضوع برجام و البته کاهش نرخ ارز مربوط می شود.

مشاوران املاک معتقدند خریداران مسکن دست نگه داشته اند چون چشم شان به وین دوخته شده است و‌ صبر کرده اند تا پس از توافق احتمالی اقدام به خرید کنند.

در صورت دستیابی مذاکرات به توافق، از آنجا که قیمت ارز و سکه دچار روند کاهشی خواهد شد اثر این اتفاق به بازار موازی این دو بازار یعنی مسکن نیز سرایت خواهد کرد.

دنباله روی رشد قیمت مسکن از رشد نرخ ارز در سال های اخیر باعث شده در حال حاضر این توقع در بازار مسکن شکل بگیرد که کاهش احتمالی نرخ دلار باعث کاهش قیمت مسکن می شود.

این توقع البته بی جا نیست چون که از گذشته و به خصوص از سال 99 به بعد، محاسبه دلاری قیمت مسکن بین فعالان این بازار باب شد و اکنون نیز قیمت دلاری مسکن بیش از 15 درصد بالاتر از رقم بلندمدت گذشته است.

این سطح بالا اتفاق در این مقطع که افراد در بازارهای مختلف صحبت از بهبود شرایط با توافق می کنند، تاثیر بیشتری بر روی سطح انتظارات کاهشی فعالان بازار مسکن گذاشته است.

مشاوران املاک در تشریح شرایط کنونی بازار مسکن معتقدند دو ضلع معاملات آرایش برجامی پیدا کرده اند.

کارشناسان اقتصادی اما با تحلیل دقیق تر در این رابطه می گویند، بازار مسکن پس از توافق احتمالی برای مدتی با کاهش شدید معاملات خرید مسکن روبرو می شود. کاهش معاملات برخلاف این دو سه سال اخیر عمدتاً از محل واکنش خریداران است تا فروشنده ها.

طی سال های 98 و 99 علت رکود معاملات مسکن، کاهش عرضه فایل فروشی بود در حالی که سمت تقاضا بسیار تمایل به خرید داشت.

انتظارات تورمی در آن سال ها سبب شد گرایش به فروش کمتر و تمایل به خرید بیشتر باشد.

اما بعد از توافق احتمالی، این ذایقه ها جای خود را بین خریدار و فروشنده ها عوض می کند.

علت اینکه انتظار رکود خرید مسکن در دوره جدید وجود دارد آن است که متقاضیان خرید خانه برای دوره کاهش قیمت مسکن به سطح غیرحبابی یا سطح مطلوب خرید صبر می کنند.

معمولاً تغییرات کاهشی قیمت مسکن کند صورت می گیرد و پیش بینی کارشناسان این است که دوره جدید حدود یکسال به طول خواهد انجامید.

بازار مسکن متفاوت از بازارهای زودنقدشونده مثل ارز و سکه است. در آن بازارها تغییرات قیمت و تغییر رفتارها شارپ گونه است در حالی که تغییرات در بازار مسکن با سرعت کمتری اتفاق می افتد.

یک نمونه مشخص از این تفاوت، تغییرات کاهشی نرخ دلار در هفته های اخیر است که اثر آن هنوز بر روی سطح قیمت مسکن پدیدار نشده است.

تحلیل های کارشناسی از آینده قیمت مسکن در صورت دستیابی به توافق آن است که سطح قیمت واحدهای مسکونی تا میزانی که نسبت قیمت به اجاره از عدد 30 به پایین 25 افت کند، کاهش پیدا خواهد کرد.

این یعنی انتظار برای کاهش 15 درصدی قیمت مسکن.

حتی در حالت حداقلی نیز پیش بینی می شود قیمت مسکن برای یکسال ثابت بماند تا بواسطه روند تورم عمومی، قدرت خرید مسکن ناشی از کاهش قیمت واقعی ملک به تدریج احیا شود و قفل خرید مسکن برای مصرف کننده به نوعی باز شود.

پیش بینی می شود بعد از اعلام توافق احتمالی، روند کاهش مراجعه متقاضیان خرید مسکن به بنگاه ها تشدید شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24