Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجمع مس ایران با رضایت سهامداران از عملکرد شرکت و تقسیم سود نقدی همراه بود

مس آرام ولی پایدار و استوار

هیات رئیسه مجمع

براساس ماده ١٠١ اصلاحیه قانون تجارت مصوب اسفند ١٣۴٧ و ماده ٢٢ اساسنامه، دکتر محمد جواد شیخ به نمایندگی از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به‌ عنوان رییس مجمع، سعید ترک‌زاده به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و کیارش مهرانی نماینده موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان نظار و بهروز رحمتی به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

رئیس مجمع آقای شیخ، سود ١٠٢٠ ریالی به ازای هر سهم را با اکثریت آرا تصویب نمود و همچنین در مجمع عمومی فوق العاده، افزایش حدود ١٠١.۵ درصدی سرمایه به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه سرمایه این شرکت از ١٧٣۶٩ میلیارد ریال به ٣۵٠٠٠ میلیارد ریال افزایش می یابد. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران صورت خواهد گرفت که سهامداران مخیر هستند که مبلغ افزایش سرمایه را از محل سود تقسیمی پرداخت کرده یا در صورت عدم تمایل سود نقدی را دریافت کنند.

مهندس پوستین دوز مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مس گزارشی از روند فعالیت‌های شرکت و افق پیش رو ارائه کرد.

وی این نوید را به سهامداران داد که با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه‌ای شرکت از سال آینده،‌ میزان سود سهام آنها نیز افزایش خواهد یافت.مهندس پوستین دوز با بیان اینکه سال ٩١ برای اقتصاد کشور و شرکت ملی صنایع مس ایران سال ویژ‌ه‌ای بود اظهار کرد: در این سال از یک طرف با کاهش سطح قیمت در بازار فلزات لندن(LME) و از طرف دیگر، با افزایش هزینه‌های عملیاتی بدلیل نوسان نرخ ارز مواجه بودیم. همچنین با توجه به افزایش سن معدن مس سرچشمه با مشکل پایین آمدن عیار مواجه شدیم که با تلاش همکاران و افزایش تناژ برداشت موفق شدیم این مساله را جبران کنیم. وی گفت: با وجود تمامی این مشکلات در حوزه بین الملل، تحریم و نوسانات نرخ ارز، همکارانم در شرکت ملی صنایع مس ایران تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا منافع سهامداران را با تامین سود پیش بینی شده، محقق کنند. وی افزود: از سال ٩٢ به تدریج طرح های توسعه ای شرکت مس به بهره برداری خواهد رسید و در نتیجه درآمد شرکت و سود سهامداران نیز افزایش خواهد یافت.

در مجمع عادی سالانه ضمن ارایه گزارش هیات مدیره، به پروژه های افتتاح شده همچون احداث کارخانه لیچینگ میدوک در اردیبهشت ٩١ و احداث کارخانه مولیبدن سونگون در شهریور ٩١ اشاره شد در جداول زیر عملکرد شرکت به اختصار آمده است.

طبق بررسی های انجام یافته، بخش هایی از ایران از لحاظ ذخایر معدنی بر روی کمربند مس جهان قرار گرفته است که از شمال غرب ایران شروع و تا جنوب شرق ادامه دارد. هم اکنون شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام عملیات اکتشافی به منظور شناسایی و بررسی امکان بهره برداری از پتانسیلهای معدنی مس در ایران در سه مرحله پی جویی، اکتشاف عمومی و اکتشاف تفصیلی در هشت ناحیه در سطح کشور در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم، اصفهان و یزد است. معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می آیند.

در سال ٢٠١٢ کشور ایران با تولید ٢٢۶ هزار تن رتبه نوزدهم تولید مس تصفیه شده در دنیا را دارا بوده به طوریکه سهم تولید مس ایران در دنیا در این سال ١.١ درصد بوده است، همچنین در منطقه آسیا طی سال ٢٠١٢، ایران رتبه ۶ تولید مس تصفیه شده را دارا بوده بطوریکه سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال ٢.٣ درصد بوده است.

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ٩١ موفق به دستیابی رکورد بی نظیر فروش به ارزش ۴٧۵٢۵ میلیارد ریال به مقدار ١٣٢٢٢٧٨ تن گردیده است. لذا با توجه به آنکه از یک سو قیمت های جهانی مس در سال ٩١ نسبت به ٩٠، ٧.۵ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر مشکلات پیش آمده در فرایند صادرات محصولات شرکت در سال ٩١، لیکن با اتخاذ سیاست های مناسب در فروش داخلی و خارجی محصولات، شرکت مس موفق گردید که در آمد فروش داخلی در سال ٩١ نسبت به سال قبل را به میزان قابل توجه ۴١ درصد افزایش دهد.

با توجه به اینکه تا ٢٠ سال آینده دنیا با کمبود مس مواجه خواهد شد، کسانی که بر ذخایر تملیک و مدیریت داشته باشند موفق خواهند شد، بنابراین شرکت ملی مس تمرکز خود را روی معدن و تغلیظ آن قرار داده است به گونه ای که در سال گذشته با برداشت خاک تا سه برابر سال های گذشته توانست کمبود عیار خاک را جبران نماید.

طرح های توسعه شرکت در استان های مختلف به شرح زیر می باشد:

استان آذربایجان شرقی

توسعه تغلیظ سونگون فاز ٢

توسعه تغلیظ سونگون فاز ٣

احداث کارخانه ذوب و اسید سولفوریک سونگون

احداث کارخانه پالایشگاه سونگون

احداث کارخانه فلوتاسیون سربار سونگون

طرح معدن مسجد داغی

پروانه تجهیز و بهره برداری از معدن هفت چشمه

احداث کارخانه بیولیچینگ سونگون

احداث کارخانه تغلیظ معدن مس مزرعه

احداث کارخانه اهک هیدراته اهر

طرح های توسعه در استان کرمان

توسعه کارخانه تغلیظ سرچشمه فاز ٢

توسعه تغلیظ سرچشمه فاز ٣

توسعه ذوب و اسید سرچشمه

احداث کارخانه فلوتاسیون سربار سرچشمه

توسعه ذوب و اسید سولفوریک خاتون آباد

احداث کارخانه پالایشگاه خاتون آباد

توسعه تغلیظ میدوک فاز ٢

طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ در آلو

پروانه تجهیز و بهره برداری از معدن دره زار

پروانه تجهیز و بهره برداری از معدن نوچون

احداث کارخانجات تغلیظ دره زار و نوچون

تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ ایجو و چاه فیروز

طرح احداث ورزشگاه ها

احداث کارخانه کود شیمیایی سرچشمه

استان یزد

طرح معادن تفت

استان سیستان و بلوچستان

طرح معدن چهل کوره زاهدان

استان اصفهان

طرح معدن مس کهنگ

فعالیت های زیربنایی، تامین آب و دفع پساب شامل:

طرح جامع آب

طرح جامع برق

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

احداث کارخانجات مواد ناریه

منبع خبر: گروه تحلیلی-خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24