کمک هزینه ای که از بدو تولد به هر کودک تعلق میگیرد تا ١٥سالگی به مادر و سپس به عنوان پول توجیبی به خود دانش آموز پرداخت می شود. همه بچه ها در شش سالگی می توانند در یک کلاس پیش دبستانی ثبت نام کنند. تحصیل در سوئد تا کلاس نهم برای همه اجباری است.
به گزارش روزنامه شهروند، دوره های آموزشی بعد از مهدکودک تا پایان دبیرستان شامل پنج دوره است. بچههایی که شش سال آنها تمام شده است وارد دوره پیش دبستانی می شوند. این دوره کودکان را با کتاب، کلاس، معلم و کار گروهی آشنا میکند. پس از پیشدبستانی، دوره سه ساله «پایه» شروع میشود.
بعد از پایه، دوره «میانی» به مدت سهسال ادامه پیدا خواهد کرد. در دوره پایه و دوره میانی، شاگردان در طول سهسال با همان معلمی همراه هستند که آن دوره را با او آغاز می کنند. به این ترتیب رابطه بین معلم و شاگردانی که به خوبی یکدیگر را میشناسند بسیار صمیمانه و نزدیک خواهد بود.
نمره دادن ممنوع
در دبستانهای سوئد نمرهدادن ممنوع است. مطالعات روانشناسی نشان میدهد درجهبندی کودکان از طریق نمره دادن، به شخصیت آنها آسیب میرساند. معلم از راه تماس نزدیکی که با شاگردان خود دارد، نقاط قوت و ضعف آنها را می شناسد.
دانش آموزی که در مدرسه نمیتواند مانند سایر شاگردان به راحتی درس بخواند، بیتردید دچار مشکلاتی است که معلم باید به بررسی آنها بپردازد. بنابراین به جای نمرهدادن و تشویقکردن بعضی از دانشآموزان و تحقیرکردن برخی دیگر، مدرسه باید به دانشآموزان ضعیف کمک کند.
گاهی رابطه سایر دانش آموزان باعث گوشه نشینی و عقب افتادگی یک دانشآموز میشود. در این صورت وظیفه مدرسه است که این مشکل را از راه گفتوگو با دانش آموزان حل کند. گاهی عوارض بازدارنده دانش آموز ناشی از رفتاری است که با او در خانواده صورت می گیرد.
سختگیری والدین در خانه میتواند باعث افسردگی یا ناآرامی دانشآموز شود. در چنین مواردی مدرسه، اداره اجتماعی را در جریان میگذارد. وظیفه اداره اجتماعی است که موقعیت خانواده دانشآموز و روابط افراد خانواده را مورد بررسی قرار داده و راهحلهای مناسب را به کار گیرد.
در مدارس چه میگذرد
در همه مراحل آموزشی از مهدکودک تا تحصیلات دانشگاهی دختران و پسران در کنار هم هستند و بهطور مختلط در کلاسهای درس و محیط آموزشی حضور دارند. بچهها از مهدکودک و دبستان عادت میکنند دیگران را با نام کوچک آنها صدا کنند. حتی معلم با اسم کوچک و ضمیر «تو» مورد خطاب قرار میگیرد.
در دبستانها برای تمیز نگهداشتن محیط کلاسهای درس، دانشآموزان قبل از ورود به کلاس کفشهای خود را درمیآورند. با تمیز بودن زمین دانشآموزان و معلم میتوانند در گردهماییهایی که دارند، دایرهوار روی زمین بنشینند. در این حالت جای همه شرکتکنندگان در گردهمایی موقعیت مشابهی دارد.
روزهای دوشنبه که آغاز هفته است شاگردان و معلم گردهم مینشینند و بچهها درباره آنچه در روزهای تعطیل انجام دادهاند، برای همکلاسیها و معلم خود صحبت میکنند. صحبت در برابر جمع بهطور نوبتی بوده و همه باید در آن شرکت داشته باشند.
به این ترتیب همه شاگردان میآموزند در برابر دیگران صحبت کنند. در محیط دبستان کوشش میشود از بروز اطلاعاتی که نشاندهنده تمایز خانوادهها از یکدیگر باشد، جلوگیری شود. بهعنوان مثال معلم حق ندارد درباره شغل والدین کودک یا مذهب آنها سخنی به میان آورد.
برملا شدن اطلاعات شخصی و خانوادگی در محیط آموزشی میتواند دانشآموزان را نسبت به یکدیگر متمایز کرده و بین آنها فاصله اندازد. هدف این است که عدم تبعیضات شغلی یا مذهبی از همان دوران کودکی در بچهها نهادینه شود.
تبلیغات و تلقینات مذهبی در سیستم آموزشی سوئد کاملا ممنوع است. از سال سوم دبستان هرساله ضمن درس تاریخ و علوماجتماعی، تاریخ مذاهب تدریس میشود. اما معلم حق ندارد نسبت به یک مذهب یا سیاست موضعگیری کند یا اینکه اعتقادات شخصی خود را برای شاگردان کلاس بیان کند.
همه مدارس دارای سالن ناهارخوری هستند که دانشآموزان ناهار را در آنجا صرف میکنند. در مناطقی که خانوادههای کارگری زندگی میکنند، صبحانه نیز در مدارس آماده میشود تا بچههایی که مایل باشند، قبل از شروع کلاسها از آن استفاده کنند.
در همه مدارس کتابخانه وجود دارد که به تعداد مورد نیاز کتاب، نوار و سی دی در اختیار دارد. این کتابخانه ها به کتابخانه مرکزی شهر وصل هستند و از طریق آن تغذیه می شوند. در مدارس، بچهها به خواندن کتاب بهطور فردی یا گروهی تشویق می شوند.
یکی از برنامه های جمعی این است که هرگاه دانشآموزی کتابی می خواند، خلاصه آن را برای بقیه تعریف کند. در هر مدرسه ای به ذوق و سلیقه کارکنان آن، راهکارهای گوناگون برای تشویق بچه ها به کتابخوانی وجود دارد. در یک مدرسه لوله پلاستیکی درازی در کنار حیاط مدرسه قرار داده اند. در هر کلاس نیز تعدادی گلوله پلاستیکی در دسترس است.
وقتی دانش آموزی یک کتاب را به پایان میرساند، معلم او یکی از گلولهها را در آن لوله پلاستیکی میاندازد. گنجایش لوله هزار گلوله است. همه می دانند وقتی ظرفیت لوله پر شود، جشن بزرگی در مدرسه برپا خواهد شد. تب خواندن کتاب به ویژه هنگامی که لوله بیش از نصف پر شده باشد، بالا می گیرد و بچهها به کتابخوانی تشویق می شوند.
کتاب، دفتر و نوشتافزار در دوره دبستان و دبیرستان رایگان است و در اختیار همه دانش آموزان قرار می گیرد. در هر کلاسی کمدی ویژه برای این وسایل قرار دارد که کلید آن در اختیار معلم است و دانشآموزان وسایل مورد نیاز خود را از او دریافت می کنند.
در هر دبستان یک روانشناس حضور دارد تا مسائل دانشآموزان را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب ارایه دهد.
نظافت و جمعآوری وسایل در کلاسهای درس با کمک و نظارت معلم و همکاری شاگردان صورت میگیرد. هفته ای یک بار میز و صندلی و گنجه های کتاب و سایر وسایل کلاس درس تمیز شده و مرتب چیده می شود. در هر کلاس یک دستشویی با آب گرم و سرد وجود دارد که به نظافت دانشآموزان کمک میکند. نظافت کف اتاق ها و اماکن عمومی مدرسه توسط نظافتچی مدرسه انجام می شود.
کمک هزینه ای که از بدو تولد به هر کودک تعلق می گیرد تا ١٥ سالگی به مادر و سپس به عنوان پول توجیبی به خود دانش آموز پرداخت می شود.
در مدارس سوئد بچه ها یونیفرم (لباس متحدالشکل) ندارند. اصولا در فرهنگ دموکراتیک سوئد پوشش یک مسأله شخصی است که هر کس به هر شکل که خود دوست دارد می تواند در ملأعام ظاهر شود.
در هر کلاس درس، دانش آموزان از طریق رأی دادن دو نفر را به نمایندگی خود انتخاب می کنند. این انتخاب گردشی بوده و هرچندگاه تکرار می شود. نمایندگان مسئولیت ارتباط با کلاس های دیگر و نیز سالن غذاخوری را بر عهده می گیرند. نمایندگان کلاس ها در گروهی به نام شورای دانش آموزان شرکت میکنند. در این شورا یکی از معلمان نیز به عنوان نماینده مدرسه حضور دارد. دانش آموزان مسائل مورد نیاز خود را با این معلم درمیان گذاشته و از این طریق خواست های خود را به مدیریت مدرسه می رسانند.
در سوئد هرگونه تحقیر، تنبیه و مجازات دانش آموزان جرم است. هر گاه معلمی مرتکب چنین جرمی شود به دادگاه فرستاده خواهد شد و در صورت محکومیت، شغل معلمی را از دست خواهد داد.
در دوره متوسطه (از هفتم تا نهم) امتحانات دورهای و پایان سالی وجود دارد و دانش آموزان نمره دریافت میکنند. شورای دانش آموزی در دوره متوسطه و دبیرستان یک نفر را از میان خود به عنوان سخنگوی شورا تعیین میکند که در جلسات معلمان و هیات مدیره مدرسه حضور دارد و بین دانشآموزان و کادر رهبری مدرسه به اطلاعرسانی می پردازد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.