Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

علی رغم بدهی های سنگین بانک و عدم سودآوری این مجموعه در سال گذشته، گزارش حسابرس نشان می دهد در همین شرایط، یک دستگاه تویوتا به مبلغ 107 میلیون تومان و یک پاجرو به مبلغ 98 میلیون تومان برای بانک خریداری شده است! یا آنکه، بازرس بانک تاکید کرده است که بخش عمده ای از مطالبات بابت فروش املاک توسط بانک آینده، وصول نشده است و نحوه وصول درآمد فوق نیز برای حسابرس بانک مشخص نیست.

به گزارش صبحانه، شرکت های بزرگ خودروساز ایرانی و بانک ها از جمله مهمترین مراکز اقتصادی در کشورمان به شمار می روند که اطلاع از فعالیت ها و اقدامات آنها، جذابیت خاصی برای رسانه ها و افکار عمومی دارد. به همین خاطر، در برنامه های جدید انتشار اسناد و گزارشات اختصاصی از فضای اقتصادی کشور، تلاش خواهد شد توجه بیشتری به این بخش شود.

در جدیدترین بررسی های صورت گرفته، عملکرد «بانک آینده» به عنوان یکی از بانک های مشهور خصوصی، مورد بررسی قرار گرفت. این بانک از یک جهت مهم با دیگر بانک های موجود در کشورمان متفاوت است و آن هم، اقدام قابل تامل مسئولان وقت بانک مرکزی در ادغام بانک تات سابق با دو موسسه اعتباری بود که ضمن برانگیختن اعتراض سهامداران و کارشناسان بانکی، با نظر مخالف برخی مراجع تقلید نیز از نظر مغایرت آن با برخی مسائل شرعی و موافق نبودن سهامداران با این موضوع، مواجه شد.

بر این اساس، "بانک آینده" به استناد مصوبه هزار و 137 جلسه شورای پول و اعتبار، از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی، با سرمایه‌ پایه 8 هزار میلیارد ریال؛ در تیرماه سال 1391 شکل گرفت و پس از طی مراحل لازم، در تاریخ 26 اسفند سال 93 موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی شد.

رییس هیات مدیره این بانک، طی روزهای گذشته در گفتگو با رسانه ها تاکید کرده است که «اگرچه حساب بانک آینده نزد بانک مرکزی درسال گذشته قرمز بوده است،اما در حال حاضر، خوشبختانه حساب این بانک نزد بانک مرکزی مثبت بوده و قرمز هم نیست.» 

اما حساب قرمز آینده در سال گذشته که بنا بر اعلام مسئولان این بانک، هم اکنون سبز شده، به چه علت بوده و بانک مرکزی برای مقابله با این موضوع چه کرده است؟ بررسی های صبحانه از گزارش بازرس قانونی این بانک نشان می دهد که «مانده بدهی این بانک به بانک مرکزی در پابان سال مالی 1393، مبلغ 9 هزار و 743 میلیارد تومان است!»


اقدام قاطع دولت درباره بدهی‌های بانک آینده/ «8 هزار میلیارد تومان» از املاک بانک به رهن بانک مرکزی رفت +سند


تایید بدهی مذکور توسط هیئت مدیره بانک

این بدهی در حالی است که سرمایه بانک مذکور فقط 800 میلیارد تومان است که بدهی فوق، بیش از 12 برابر سرمایه تاسیس بانک محسوب می شود. البته بازرس قانونی بانک، در گزارش تیرماه خود اعلام کرده است که در تاریخ تصویب صورت های مالی سال 93، بدهی به بانک مرکزی، مبلغ 39 هزار میلیارد ریال شده است.

اما این سوال مطرح می شود که بانک مرکزی در قبال این بدهی، چه تضمینی را در نظر گرفته است؟ بر اساس گزارش حسابرس قانونی، بانک مرکزی مبلغ 8 هزار و 300 میلیارد تومان از املاک بانک آینده را در رهن خود دارد که این اقدام قاطع بانک مرکزی، کمتر در قبال بدهی های مجموعه ای، اتفاق افتاده است.


اقدام قاطع دولت درباره بدهی‌های بانک آینده/ «8 هزار میلیارد تومان» از املاک بانک به رهن بانک مرکزی رفت +سند

البته تهرانفر معاون نظارت بانک مرکزی نیز اخیرا در خصوص اضافه برداشت های بانکی از بانک مرکزی و این نکته که بعضا برخی بانک های خصوصی اندازه سرمایه پایه، بدهی به بانک مرکزی دارند اعلام کرده است که "با اعطای خط اعتباری به برخی بانک ها، در هفته های گذشته بدهی ها تسویه شده است. " که ماجرای خطوط اعتباری بانک مرکزی و سودی که بانک ها باید به این بانک بپردازند نیز موضوع مهمی است که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد.

اما در عین حال، علی رغم بدهی های سنگین بانک و عدم سودآوری این مجموعه در سال گذشته که به همین خاطر، سودی برای پرداخت به 17 هزار سهامدار آن در نظر گرفته نشده اما گزارش حسابرس بانک نشان می دهد در همین شرایط، یک دستگاه تویوتا کرولا به مبلغ 107 میلیون تومان و یک دستگاه پاجرو به مبلغ 98 میلیون تومان برای بانک خریداری شده است! یا آنکه، بازرس بانک تاکید کرده است که بخش عمده ای از مطالبات بابت فروش املاک توسط بانک آینده، وصول نشده است و نحوه وصول درآمد فوق نیز برای حسابرس بانک مشخص نیست.

همچنین مدیران بانک آینده موارد مهمی چون جدول زمانبندی اجرای پروژه های مثل طرح های بزرگ ساختمانی، جدول مقایسه عملکرد پروژه ها با براوردهای اولیه، نوع و مراحل فعالیت انجام شده از جمله درصد پیشرفت پروژه ها و مبانی تخصیص هزینه های مالی به پروژه ها را به حسابرس قانونی بانک ارائه نکرده اند!

بازرس قانونی بانک، موارد دیگری چون عدم رعایت مفاد قانونی مربوط به تعداد اعضای هیئت مدیره، عدم کسب بازده اقتصادی مناسب از سرمایه گذاری در شرکتها، عدم انتقال عمده اسناد مالکیت زمین ها و ساختمانها به نام بانک، عدم رعایت مفاد قانونی مربوط به کسب مجوز از هیئت مدیره در برخی معاملات، عدم رعایت مفاد برخی مقررات سازمان بورس و نیز عدم رعایت مقررات مربوط به تعیین سطح فعالیت مشتریان را در گزارش خود ذکر کرده است.

صبحانه در ادامه بررسی های خود، در آینده نزدیک موارد مهمی چون سرمایه گذاری این بانک در پروژه هایی چون ایران مال و برخی بیمه ها را تشریح خواهد کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24