Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بر اساس آنچه که عبدالناصر همتی رییس شورای هماهنگی بانکها عنوان کرده تسهیلات اعتباری موجود در بسته رونق اقتصادی یعنی خرید دین کالا و همچنین خودرو احتمالا از نیمه دوم آبانماه قابل پرداخت خواهد شد.

 به گزارش نامه نیوز، صنعت خودروسازی کشور از جمله صنعت هایی است که در سال های گذشته بیشترین مشکلات را تجربه کرده و بروز مشکلات متعدد در نهایت منجر به کاهش تولید، بالا رفتن هزینه، افزایش قیمت خودرو شده است. بروز این مشکلات اما باعث شده تا بازار خودرو در یکسال اخیر با رکود مواجه شود.

اما به منظور خروج این صنعت از رکود در ابتدای سال جاری شورای پول و اعتبار با هدف تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم سقف تسهیلات خرید خودرو را تا 15 میلیون تومان افزایش داد. اما این موضوع نیز نتوانست به افزایش تقاضا کمک کرده و در نهایت رکود در بازار را از بین ببرد.

در شرایطی که 6 ماه از تصویب وام 15 میلیون تومانی خرید خودرو سپری می شود دولت بسته ویژه خروج اقتصاد از رکود را طراحی کرده است که در این بسته صنعت خودروسازی و تحریک تقاضا در بازار نیز مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که قرار است با تصویب نهایی شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید خودرو از 15 میلیون تومان به 25 میلیون تومان افزایش یابد.

گرچه تاکنون جزئیاتی از تسهیلات 25 میلیون تومانی اعلام نشده است اما بنابر آنچه که رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده است در نهایت مصرف کننده این امکان را تا 80 درصد قیمت خودرو حداکثر تا 25 میلیون تومان دریافت کرده و 7 ساله آن را پرداخت کند. این در حالی است که در حال حاضر وام خودرو در بانکها 15 میلیون تومان است که دریافت کننده می تواند تا مدت سه سال و با سود 21 درصد به بانک مربوطه اقساط آن را پرداخت کند.

در مورد وام 25 میلیون تومانی شرایط سود به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر 16 درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودروساز انجام می شود. اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودرو ساز با نرخ 16 درصد تنزیل و خریداری می شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ 14 درصد تامین می‌کند.

در این شرایط سوال مهم نخستی که مطرح می شود این است که بانک ها توان پرداخت چنین تسهیلاتی را به متقاضیان دارند یا خیر. داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به بسته پولی جدید دولت برای خروج از رکود، اعطای وام 25 میلیون تومانی را غیر ممکن دانست و گفت بعید است سیستم بانکی بتواند به حجم انبوه تقاضایی که برای خرید خودرو به صورت اقساطی وجود دارد پاسخ دهد.

وی تاکید کرد درست است که گفته‌اند منابع بانک‌ها از طریق کاهش سپرده قانونی تامین می‌شود اما آنها آنقدر گرفتاری دارند که فکر نکنم چیزی را برای تحریک تقاضا در بازارخودرو در نظر بگیرند.

سوال دوم مهم دیگری که مطرح می شود این است که تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو از چه زمانی به متقاضیان پرداخت خواهد شد. بر اساس آنچه که عبدالناصر همتی رییس شورای هماهنگی بانکها عنوان کرده تسهیلات اعتباری موجود در بسته رونق اقتصادی یعنی خرید دین کالا و همچنین خودرو احتمالا از نیمه دوم آبانماه قابل پرداخت خواهد شد.

اما مطابق با محاسبات انجام شده و با توجه به وام مطرح شده، می‌توان با پیش‌پرداخت حداقل چهار میلیون تومانی، صاحب خودرو داخلی شد. با توجه به وام و تسهیلات 25 میلیون تومانی، امکان خرید انواع خودرو، از پراید گرفته تا پارس تندر، با پیش پرداختی بین چهار تا 5/ 14 میلیون تومان وجود دارد. با این حساب و به شرطی که وام و تسهیلات موردنظر در تعداد قابل قبولی ارائه شود می‌توان به بازگشت بخشی از مشتریان به بازار خودرو کشور و از بین رفتن رکود در صنعت خودروسازی امیدوار بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24