Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران به میزان اندک ۶٩/ ٠ واحدی افزایش یافت تا در آستانه ورود به کانال ۶٣ هزار واحدی متوقف شود. انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و توقف برخی نمادها از جمله عوامل اثر گذار بر حرکت دست به عصای بازار در روزهای گذشته بودند.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ در این میان گروه بانکی نیز گزارش‌های 6 ماهه خود را منتشر کرد که چندان خلاف انتظارات نبود. کارشناسان معتقدند با توجه به گزارش‌های متعادل 6 ماهه، تاثیرات اجرای برجام و بسته رکودزدایی دولت در کنار قیمت‌های فعلی سهام این گروه، ریزش قیمتی بیشتر نمادهای بانکی دور از انتظار است. روز گذشته 12 صنعت از 37 گروه بورسی رشد شاخص را تجربه کردند. 4 صنعت بدون تغییر و 21 گروه با کاهش شاخص به کار خود پایان دادند. گروه‌های استخراج معادن، فلزات اساسی و بیمه بیشترین رشد و خودرو، فرآورده‌های نفتی و استخراج زغال سنگ به ترتیب بیشترین افت شاخص را نشان دادند. بانک‌ها بیشترین حجم و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات دیروز را در اختیار داشتند.

حرکت بانک‌ها بر مدار پیش‌بینی‌ها
در هفته‌های گذشته گزارش‌های 6 ماهه گروه بانکی به تدریج منتشر شدند. مهرزاد منتظری مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار درباره وضعیت این گروه و گزارش‌های انتشار یافته گفت: گزارش‌های 6 ماهه در گروه بانکی از نظر درصد پوشش در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داشتند. به‌ویژه بانک‌های بزرگ حدود نیمی از بودجه پیش‌بینی شده خود را پوشش دادند. در حوزه سود خالص نیز شاهد نوسانات شدیدی نبوده‌ایم.

وی افزود: بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد مقدار درآمد مشاع بانک‌ها نسبت به سال گذشته تقویت شده است. با این حال باید توجه داشت این درآمدها حاصل فروش سرمایه‌گذاری‌ها، وجه التزام بابت تمدید و به‌روز کردن وام‌های پیشین و مواردی از این دست است. منابع درآمد‌زایی که لزوما نمی‌توان از تداوم آن اطمینان داشت. به‌عنوان نمونه درصد جریمه‌ای که بابت وجه التزام وارد صورت‌های سود و زیان بانک‌ها می‌شود در عمل بدون ورود پول اتفاق می‌افتد و مشخص نیست که آیا وام‌های قبلی واقعا تسویه خواهند شد یا روند به تعویق انداختن تسویه ادامه خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گرچه منابعی که به اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها کمک می‌کنند و امکان مدیریت صورت‌های سود و زیان را به این بانک‌ها می‌دهند، ‌قابل توجه است اما در کل با توجه به تغییر فضای سیاسی، لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر عملکرد بانک‌ها، همچنین با در نظر داشتن تاثیر سیاست‌های جدید رکودزدایی دولت و در عین حال با توجه به کف‌های قیمتی فعلی، می‌توان گفت در قیمت سهام این گروه انتظار ریزش‌های بیشتری وجود ندارد.

منتظری درباره سیاست‌های جدید پولی دولت و احتمال کاهش نرخ سپرده قانونی گفت: این نرخ در حال حاضر 13 درصد است که با توجه به معیارهای خاصی که بانک مرکزی درباره نظم مالی بانک‌ها لحاظ خواهد کرد امکان کاهش 3واحد درصدی این نرخ برای برخی بانک‌ها به‌وجود خواهد آمد. این کاهش شرایط آزاد شدن منابعی را فراهم می‌کند که توان تسهیلات دهی و شناسایی سود بانک‌ها را افزایش خواهند داد. شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری روز گذشته 03/ 0 درصد کاهش یافت. بانک خاورمیانه در میان 10 نماد فعال این گروه بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد (رشد 67/ 1 درصدی) و پست بانک ایران با 43/ 1 درصد افت قیمت در قعر جدول گروه ایستاد. نقش حقوقی‌ها در معاملات نماد بانک خاورمیانه پررنگ‌تر از حقیقی‌ها بود به شکلی که 6/ 86 درصد از حجم خرید و 5/ 86 درصد از حجم فروش این نماد به این معامله‌گران اختصاص یافت. معاملات پست بانک ایران اما عمدتا به‌وسیله حقیقی‌ها انجام شد. این معامله‌گران 99 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش پست‌بانک را در اختیار داشتند.

«واتی» سرمایه‌گذاری‌ها را سبزپوش کرد
شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها روز چهارشنبه 05/ 0 درصد رشد داشت. اثر رشد قیمتی نمادهای واتی و پردیس بر اثر مجموعه‌ای از نمادهای بدون تغییر قیمت و همراه با افت قیمت این گروه چربید تا شاخص سرمایه‌گذاری‌ها سبز پوش شود.

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 44/1 درصد افزایش قیمت بیشترین میزان رشد را در میان نمادهای این گروه نشان داد. حجم معاملات این نماد در روز گذشته بیش از میانگین حجم ماهانه معاملات آن بود و باعث شد در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه بورس قرار گیرد. عمده حجم معاملات سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در اختیار حقوقی‌ها بود. این معامله‌گران 4/99 درصد از حجم خرید و 1/99 درصد از حجم فروش «وآتی» را در اختیار داشتند.
همچنین سرمایه‌گذاری ملت با کاهش قیمت 67/0 درصدی، بیشترین افت قیمتی این گروه را تجربه کرد. حقیقی‌ها تمام حجم معاملات این نماد را در اختیار داشتند.

روز قرمز چند‌رشته ای‌ها در غیاب «وغدیر»
شاخص گروه چند رشته ای‌های صنعتی در پایان معاملات روزچهارشنبه 02/0 درصد کاهش یافت. وبانک با رشد 72/0 درصدی نماد صدرنشین این گروه بود. وامید بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد و وصندوق با کاهش 53/0 درصدی بیشترین افت قیمت این گروه را تجربه کرد. وغدیر نیز در معاملات روز گذشته این گروه حضور نداشت. سرمایه‌گذاری غدیر در پایان معاملات روز سه‌شنبه برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شد. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در سه نماد فعال این گروه نشان می‌دهد نقش معامله‌گران حقیقی در خرید و نقش حقوقی‌ها در فروش نمادهای وصندوق و وامید پررنگ‌تر بوده است. در خرید نماد وبانک اما فعالیت حقوقی‌ها بیش از معامله‌گران حقیقی بود.

حضور پررنگ حقیقی‌ها در گروه لاستیک
دیروز شاخص گروه لاستیک و پلاستیک 04/0 درصد کاهش یافت. نمادهای پسهند و پلاسکوکار دو نماد سبز پوش این گروه بودند که به ترتیب افزایش‌های 06/1 درصدی و 2/0 درصدی قیمت را تجربه کردند. نماد کویر تایر در پایان معاملات روز گذشته بدون تغییر قیمت باقی‌ماند و ایران‌تایر نیز با کاهش قیمت 77/0 درصدی در میان 4 نماد قرمز پوش این گروه بیشترین میزان افت قیمت را تجربه کرد.

مشارکت معامله‌گران حقیقی در تمام نمادهای فعال این گروه به‌جز نماد معاملاتی کویر‌تایر پررنگ‌تر بود. حقوقی‌ها اما تنها در نماد کویر‌تایر حضور قدرتمندتری نشان دادند. معامله‌گران حقوقی 9/75 درصد از حجم خرید و 6/56 درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار داشتند.

روز بی‌رونق مخابرات
روز چهارشنبه شاخص این گروه 13/0 درصد کاهش را تجربه کرد. نماد معاملاتی مخابرات ایران بدون تغییر قیمت باقی‌ماند و «همراه» با کاهش 23/0 درصدی به کار خود پایان داد. هر دونماد این گروه در سطحی پایین‌تر از میانگین حجم ماهانه خود معامله شدند. حقوقی‌ها در خرید نماد اخابر فعال‌تر از حقیقی‌ها بودند و 80 درصد حجم خرید این نماد را به خود اختصاص دادند.

حجم فروش این نماد اما تماما در اختیار معامله‌گران حقیقی بود. حقیقی‌ها در خرید همراه پررنگ‌تر ظاهر شده و 6/63 درصد از حجم خرید آن را در اختیار داشتند. 1/89درصد از حجم فروش نماد همراه اما از آن حقوقی‌ها بود.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24