Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امیدهای اندکی که در هفته های اخیر نسبت به بهبود نسبی بازار به وجود آمده بود با انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت های بورسی به سردی گرایید و دورخیزهای شاخص برای جهش باز هم به جایی نرسید.

 گاز ١٠ سنتی پتروشیمی‌ها احتمالاً منتفی شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شاخص کل بازار سهام که با عدد 63 هزار و 176 واحد هفته کاری را شروع کرد با رقم 62هزار و 923 واحد به کار خود پایان داد و در طی هفته با فراز و فرودهایی که تجربه کرد نهایتاً 253 واحد کاهش بر جای گذاشت.

از مهمترین اخبار و تحولات تاثیرگذار بر بازار سهام در هفته ای که گذشت، می توان به انتشار گزارشات 6 ماهه اشاره کرد که به تبع رکود عمیق اقتصادی اکثر آنها با وضعیت های مالی نامناسبی روبرو شده اند به طوریکه افزایش زیان انباشته، کاهش سود و فروش و عدم دستیابی به درآمدهای پیش بینی شده امری عادی در گزارش عملکرد این شرکت ها تلقی می شود.
قابل تامل اینکه به دنبال ناکامی شرکت ها در تحقق اهداف پیش بینی شده و کاهش شدید سودآوری آنها برخی از سهامداران که از ریزش بیش از پیش قیمت سهامشان بیمناک هستند با شایعه سازی فروش زمین و املاک و دارایی های شرکت را جهت تحقق سود وعده می دهند.
از دیگر اخبار تاثیرگذار بر بازار سهام، بحث تغییر قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها بود که به دنبال نامه نگاری 4 وزیر دولت به رییس جمهور و درخواست کاهش آن در ماه گذشته، این هفته اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در اظهارنظری جنجالی بیان داشت که آنها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی ها بودند و هر یک به دلیلی آن نامه را امضاء کردند.
این موضع گیری ترکان شرکت های زیر مجموعه پتروشیمی را یک بار دیگر شوکه کرد و امیدها برای کاهش نرخ خوراک از 13 سنت به زیر 10 سنت را به باد داد. البته بیژن زنگنه وزیر نفت در روزهای اخیر خبر داد که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تا دو هفته آینده مشخص می شود.
وزیر نفت اضافه کرد: پتروشیمی ها در شرایط فعلی مشکلاتی داشته اند و برخی از آنها انتظار دارند که بخشی از مشکلاتشان را با نرخ خوراک حل کنند. در حالی که بزرگترین مشکلی که پتروشیمی های کشور با آن روبرو شده اند، کاهش قیمت فروش محصولات در بازار بین المللی است که خیلی اثرگذار بوده است.
گروه ساختمانی و گروه سیمانی نیز که امید داشتند دولت در بسته خروج از رکود، بخش مسکن را مورد لطف قرار دهد و برای رونق آن تدابیری بیاندیشد همچنان در انتظار هستند و سهام این دو گروه همچنان وضعیت مناسبی ندارد.
بازار سهام که از دی ماه 1392 تا کنون یعنی در 22 ماه گذشته در وضعیتی نزولی به سر می برد هر از چند گاهی به پشتوانه تحلیل های تکنیکی و برخی اخبار خوش بینانه چند روزی مثبت می شد و نوسانات کوچکی برای سفته بازان ایجاد می کرد، در هفته های اخیر این تحلیل های تکنیکی نیز دیگر جوابگو نیست و سهامداران به این نتیجه رسیده اند تا شرایط بخش واقعی اقتصاد تغییر نکند و بهبود نیابد نمی توان به بهبود بازار سرمایه امیدوار بود.
وضعیتی که برای هفته آینده بازار سهام پیش بینی می شود تداوم وضعیت فعلی بازار سهام است، به نظر می رسد بازار دیگر به اخبار و هیجانات واکنشی نشان نمی دهد و تنها تغییرات عینی و واقعی است که می تواند بازار سرمایه را از این حالت رخوت و سستی خارج کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24