Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز گذشته شاخص کل بازار سهام با رشد ٧٣ واحد بعد از ٩ روز معاملاتی وارد کانال ۶٣ هزار واحدی شد. سبزپوشی بازار سهام در این روز در حالی رخ داد که در صنایع بورسی اغلب گروه‌ها افت شاخص را تجربه کردند.

 تکرار تعلل در گزارش‌های گروه پالایشی

دنیای اقتصاد / از میان 37 صنعت بورسی روز قبل تنها 13 صنعت مثبت بودند و تعداد 21 گروه با افت شاخص تا سطح حداکثر 7/ 2 درصد روبه‌رو شدند. طی معاملات روز گذشته بازار سهام، صنایع خودرو، بانک و شیمیایی‌ها نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. در شرایطی که طی هفته‌های اخیر اغلب شرکت‌های فعال در بازار سهام پیش‌بینی سود خود را بر اساس عملکرد 6 ماهه منتشر کرده‌اند، باز هم شرکت‌های پالایشی در انتشار گزارش‌های خود با تاخیر عمل کردند. به نظر می‌رسد تعلل شرکت ملی پالایش و پخش در اعلام روزانه اطلاعات مربوط به حجم و نرخ فروش فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی، مهم‌ترین‌ عامل دیرکرد انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود این شرکت‌ها است.

تاخیر در انتشار گزارش‌های پالایشی‌ها
گروه فرآورده‌های نفتی روز گذشته با افت 43/ 0 درصدی شاخص همراه شد. این صنعت در 7 روز معاملاتی گذشته اما رشد 4/ 0 درصدی شاخص را تجربه کرده بود. مهمترین اخبار این گروه در چند روز اخیر در شرایطی که انتشار گزارش‌های 6 ماهه آنها نیز با تاخیر روبه‌رو شده مربوط به نوسازی پالایشگاه‌ها است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به تازگی اعلام کرده برای ارتقا و بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی باید در پالایشگاه اصفهان 2/ 1 میلیارد دلار و پالایشگاه بندرعباس نیز 2/ 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد. مازیار فتحی، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص علل تاخیر در انتشار گزارش‌های 6 ماهه پالایشگاه‌ها گفت: شرکت ملی پالایش و پخش به‌عنوان نهاد واسط در امر قیمت‌گذاری و فروش محصولات و فرآورده‌های پالایشگاه‌ها به بازارهای صادراتی یا بعضا داخلی، با تاخیر جزئیات این مهم را اعلام می‌کند که همین امر موجب شده شرکت‌های پالایشی نیز نتوانند ارقام مربوط به نرخ فروش محصولات و حجم آن را در صورت‌های مالی به موقع اعمال کنند. فتحی افزود: بعضی پالایشگاه‌ها اعلام کرده‌اند هنوز اطلاعات مربوط به گزارش‌های فروش مرداد و شهریورماه را از شرکت ملی پالایش و پخش دریافت نکرده‌اند و همین مساله منجر به تاخیر در انتشار گزارش‌های 6 ماهه این شرکت‌ها شده است. وی با بیان اینکه نرخ نفت و به تبع فرآورده‌ها در بازارهای جهانی به‌طور روزانه تغییر می‌کند، اما شرکت ملی پالایش و پخش بر‌اساس میانگین قیمت نفت در ماه گذشته، قیمت‌ها را تعیین می‌کند، گفت: این شرکت علاوه بر اینکه باید سازوکاری برای اعمال روزانه نوسان قیمت نفت در تعیین نرخ محصولات و فرآورده‌ها در نظر بگیرد لازم است تا با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری مناسب قیمت‌ها و حجم فروش محصولات پالایشگاه‌ها را در بازارهای داخلی و صادراتی به موقع (روزانه) به اطلاع آنها برساند. روز گذشته در این گروه بیشترین رشد قیمت به نام شرکت نفت بهران ثبت شد. نماد شرکت پالایش نفت اصفهان نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. بررسی معاملات «شپنا» نشان می‌دهد سهامداران حقوقی مشارکت 77درصدی در سمت فروش و 83 درصدی در سمت خرید این نماد داشته‌اند.
چشم‌انداز مبهم سودآوری سنگ‌آهنی‌ها
شرایط ضعیف گروه استخراج کانه‌های فلزی کماکان ادامه دارد. این صنعت روز گذشته نیز با افت 17/ 0 درصدی شاخص همراه شد. کمااینکه در 7 روز معاملاتی قبل نیز این گروه همین روند نزولی را ادامه داده و کاهش 4/ 1 درصدی را ثبت کرده بود. از ابتدای سال جاری تاکنون، تنها ماه‌هایی که این صنعت توانسته بازدهی مثبتی را ثبت کند، فروردین و تیرماه بوده و در باقی ماه‌ها زیان بعضا تا 5 درصد را نیز تجربه کرده است. اغلب شرکت‌های این گروه در گزارش‌های 6‌ماهه با تعدیل منفی، سود مورد انتظار خود را پیش‌بینی کردند و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده تغییر مثبت و شگرفی در وضعیت این گروه رخ ندهد باید اذعان کرد شرایط ضعیف فعلی ادامه خواهد داشت.
طی دو ماه گذشته قیمت سنگ آهن با افت بیش از 2/ 8 درصدی مواجه شده و کاهش نرخ این محصول در بازارهای جهانی نیز به دلیل ادامه رکود سنگ آهن در دنیا اتفاق افتاده است. افت بهای سنگ آهن در حالی کماکان ادامه پیدا کرده که بسیاری از کارشناسان تا حدود دو سال آینده بهبود چندانی برای این وضعیت پیش‌بینی نمی‌کنند. در این شرایط بعضا پیش‌بینی شده صادرات سنگ‌آهن ایران علاوه بر ضرری که از جانب افت قیمت‌ها متحمل خواهد شد، کاهش 25 درصدی صادرات این محصول را تا پایان سال نیز تجربه خواهد کرد. روز گذشته بیشترین رشد قیمتی را در این گروه نماد معادن بافق تجربه کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به نماد شرکت توسعه معادن روی ایران اختصاص داشت. بررسی معاملات «کروی» نشان می‌دهد سهامداران حقیقی بیش از 95 درصد از حجم خرید و فروش این نماد را در اختیار داشته‌اند.
فعالیت حقیقی‌ها در فروش «وتوشه»
گروه کوچک بورسی ماشین‌آلات و تجهیزات روز گذشته در میان صنایع قرمزپوش بازار سهام قرار داشت و افت 12/ 0 درصدی شاخص را تجربه کرد. بررسی معاملات این صنعت از ابتدای سال تاکنون شرایط ضعیف آن را تایید می‌کند به‌طوری که کاهش 8/ 3 درصدی شاخص از فروردین ماه تاکنون برای این گروه ثبت شده است. نماد شرکت تکنوتار بیشترین افزایش قیمت را در معاملات روز گذشته این صنعت تجربه کرد. نماد شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات را در کارنامه فعالیت روزانه خود به ثبت رساند. بررسی معاملات «وتوشه» نشان می‌دهد 98 درصد از حجم فروش این نماد در اختیار سهامداران حقیقی و 23 درصد از حجم خرید آن در اختیار حقوقی‌ها بوده است. اعطای تسهیلات فروش اقساطی خرید کالاهای مصرفی با دوام ساخت داخل که در بسته خروج از رکود دولت گنجانده شده، مهم‌ترین‌ خبر مثبت برای شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی فعال در صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات به شمار می‌رود که تاثیر مثبتی هرچند مقطعی در فروش کالاهای تولیدی آنها خواهد داشت.
افت شاخص خدمات فنی و مهندسی
گروه خدمات فنی و مهندسی روز گذشته چهاردهمین صنعتی بود که بیشترین افت روزانه شاخص را به میزان 17/ 0 درصد تجربه کرد. در 7 روز معاملاتی قبل نیز این شرایط ضعیف ادامه داشته و زیان این گروه به 9/ 1 درصد رسیده است. مهم‌ترین‌ نماد صنعت خدمات فنی و مهندسی یعنی گروه مپنا روز گذشته 17/ 0 درصد افت قیمت را در پایان معاملات ثبت کرد. حدود 59 درصد از حجم خرید و 27 درصد از حجم فروش «رمپنا» در اختیار سهامداران حقیقی بود.
چشم‌انداز دوگانه خروج از رکود صنعت انبوه‌سازی
روز گذشته گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات به‌عنوان یکی از صنایع قرمزپوش بازار سهام افت 4/ 0 درصدی شاخص را به ثبت رساند. این در حالی است که در 7 روز معاملاتی قبل بازدهی این گروه به مثبت 7/ 1 درصد رسیده بود. مهم‌ترین‌ بحث پیرامون این صنعت که بیش از دو سالی است درگیر رکود معناداری شده به سیاست‌های دولت در راستای رکودزدایی از صنعت ساخت و ساز مربوط می‌شود. در حال حاضر انواع تسهیلات اعطایی به خریداران مسکن افزایش یافته اما کارشناسان معتقدند این مساله اگر قادر به تحرک حجم معاملات در این بازار باشد با فاصله معناداری تاثیر مثبت خود را در سمت ساخت و‌ساز نشان خواهد داد. روز قبل نماد شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران، بیشترین افزایش قیمت را در این گروه تجربه کرد. در حالی که نماد شرکت سرمایه‌گذاری شاهد با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. نماد «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات را نیز به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقیقی بیشترین فعالیت را در سمت خرید و فروش ثشاهد داشته‌اند و حقوقی‌ها کمترین مشارکت را در معاملات آن به عهده گرفته‌اند. در این میان نماد شرکت سخت آژند نیز بالاترین ارزش مبادلات سهام را در اختیار گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24