یکی از حوزه هایی که در آینده نزدیک و با اجرایی شدن برجام وارد فاز تازهای خواهد شد، بیشک صنعت خودرو است. صنعتی که یکی از محورهای اصلی مذاکرات در سفر هیات های خارجی به ایران بود.

یکی از حوزه هایی که در آینده نزدیک و با اجرایی شدن برجام وارد فاز تازه ای خواهد شد، بی شک صنعت خودرو است. صنعتی که یکی از محورهای اصلی مذاکرات در سفر هیات های خارجی به ایران بود.
اما همه اتفاقات جدید در صنعت خودرو همانند سایر بخش ها به بعد از اجرای برجام موکول شده است. عرضه خودروهای جدید که با همکاری شرکای خارجی انجام می شود، مرکز تحقیقات مشترک، طراحی پلتفرم و… ازجمله دستاوردهایی است که بهطور قطع از سال آینده در صنعت خودرو شاهد خواهیم بود.
بازدید هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از غرفه صمت در نمایشگاه مطبوعات این امکان را برای ما فراهم کرد تا از آخرین وضعیت قرارداد این گروه صنعتی با شرکای خارجی آگاه شویم که در ادامه می خوانید:
وضعیت قرارداد ایران خودرو با شرکای خارجی خود به ویژه پژو به کجا رسید؟
درحالحاضر قرارداد با ۲ کمپانی پژو و بنز آماده است که بعد از اجرایی شدن برجام نهایی خواهد شد. در حال حاضر سعی می کنیم با دو شریک خود به صورت سرمایه گذاری مشترک، تولید مشترک، طراحی و مرکز تحقیقات مشترک داشته باشیم تا حداقل ۳۰درصد از محصولات تولیدی ایرانخودرو را به بازارهای جهانی صادر کنیم که بهطور قطع این امر انجام خواهد شد.
همچنین با باقی شرکای خارجی خود نیز در زمینه انتقال فناوری و دانش روز اقدام خواهیم کرد که هماکنون کار انجام شده و در انتظار رفع چند نکته هستیم که با برطرف شدن آن، این قراردادها از جمله قرارداد با پژو بعد از برجام اجرایی خواهد شد.
بنابراین با آغاز برجام و اجرایی شدن قرارداد ایرانخودرو با شرکای خارجی خود از یک سال و نیم آینده میتوان شاهد محصولات جدید ایرانخودرو با شرکای خارجی در جادههای ایران باشیم. همچنین مقرر شده است که ایرانخودرو و شرکت پژو با تشکیل کارگروهی مشترک، تولید محصولات کیفی خود را آغاز کنند. شرایط با گذشته متفاوت شده و صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران بسیار قدرتمند است؛ از این رو دو شرکت توافق کردند در یک شرایط بُرد-بُرد کار خود را آغاز کنند.
همکاری ایران خودرو با فولکس واگن در چه مرحله ای قرار دارد؟
ایران خودرو به دنبال یک شریک جدید است که در این راستا در حال مذاکره با کمپانی ها مختلف بوده که بعد از نهایی شدن مذاکرات شریک جدید ایران خودرو اعلام خواهد شد.
تابستان امسال قراردادی با شرکت ایتالیایی با هدف طراحی خودرو توسط ایران خودرو به امضا رسید. وضعیت این همکاری ها به کجا رسید؟
ایران خودرو با یکی از شرکتهای ایتالیایی که با یکی از تولیدکنندگان قطعه داخلی، همکاری مشترک داشت، تفاهمنامهای به امضا رساند که درحالحاضر در حال انجام است. هماکنون پروژههایی در ایران خودرو تعریف میشود که در بخشی از این پروژهها،طراحان ایتالیایی وارد شده و با ایران خودرو همکاری خواهند کرد. ضمن اینکه اقداماتی که هماکنون ایران خودرو در حال انجام است بسیار گسترده بوده و احتمال این که با چند کمپانی طراحی، همکاری مشترک داشته باشد، وجود دارد که یکی از این شرکتها « بی دی آی»، است و بر این اساس در نظر داریم با شرکتهای خوبی در این زمینه، همکاری داشته باشیم.
در زمینه پلتفرم مشترک با شرکای خارجی و طراحان ایتالیایی به نتیجهای رسیده اید؟
همکاری با شرکتهای خارجی در عمل در زمینه پلتفرم بوده که در حال انجام است. مهمتر از شرکتهای خارجی، تولید محصولاتی است که در نظر داریم با نشان(برند) ایرانخودرو انجام شود که در این زمینه در حال همکاری با ۴ کمپانی هستیم. در بخش پلتفرم نیز در اختیار خودمان است که در این زمینه در یک تا دو ماه آینده تصمیمگیری خواهیم کرد و استارت آن زده خواهد شد.
خودروهای جدید ایران خودرو که وارد بازار می شود چیست؟
هماکنون ایران خودرو ۳ پروژه جدید به نامهای X۴۰۹، X۴۱۱ و X۵۰۹ دارد که به نظر میرسد سال آینده عرضه شود. خودروهایی که با کمپانی های خارجی داریم نیز همانطور که گفته شد تا یک سال و نیم آینده یعنی اسفند سال بعد یا اوایل سال ۹۶ وارد بازار خواهد شد که تامین قطعات این خودروها بهطور کامل داخلی و با نشان(برند) ایرانخودرو خواهد بود.
در شرایط فعلی که استقبال خوبی از فروش اقساطی خودرو با تسهیلات ۲۵میلیون تومانی شده است، آیا خودروسازان تسویه مطالبات قطعه سازان را در دستور کار خود قرار خواهند داد؟
وضعیتی که در حال حاضر برای قطعه سازان وجود دارد در مهرماه سال ۹۲ از این بدتر بود و حتی قطعه سازانی داشتیم که تا ۷۰۰ روز از ایران خودرو طلبکار بودند. اما درحالحاضر طلب قطعهسازان که باید براساس پیشبینیهای انجام شده، ۱۲۰ روزه باشد به ۱۵۰ روز و برخی به ۱۸۰ روز رسیده است. بنابراین اولویت مصرف نقدینگی به وجود آمده از فروش اقساطی خودرو که به ایران خودرو وارد شده، پرداخت مطالبات قطعه سازان خواهد بود.
چندی پیش اعلام کردید که همکاری با برخی قطعه سازان را محدود و قطع کرده اید آیا برنامه ای برای همکاری با قطعه سازان جدید دارید؟
مدتی پیش قطعهسازانی که با ایرانخودرو همکاری میکردند، مورد ارزیابی قرار گرفته و درجهبندی شدند که این تجدید ارزیابی بهصورت دورهای ادامه خواهد داشت. ایران خودرو سعی دارد با قطعهسازانی که در رتبهبندی بالا قرار دارند حرکت و همکاری کند چرا که تجربه نشان داده برخی از قطعهسازان با وجود حمایتهای ایرانخودرو در رتبهبندی پایین میمانند و وضعیت آنها بهبود نمییابد و در ارائه قطعات کیفی، کوتاهی میکنند که از این پس ایرانخودرو با آنها همکاری نخواهد کرد. اما قطعهسازان اعلام میکنند که براساس شناسهای که خودروساز به آنها میدهد، اقدام به تولید قطعه میکنند. این اظهارات صحت ندارد. قطعاتی که ساخت داخل است شامل مشخصه فنی بوده که بر اساس استاندارد روز تعریف میشود و اگر قطعاتی نظیر پژو ۲۰۶ نیز در حال تولید است براساس مشخصات فنی که از کمپانی مادر گرفته شده و به قطعهسازان داده شده، تولید می شود.
بنابراین تولید قطعه بیکیفیت توسط برخی از قطعهسازان را میتوان کوتاهی و بیدقتی دانست. اما در عین حال برخی از قطعه سازان حق دارند زیرا در سال هایی که بحث قیمتگذاری خودرو متوقف مانده بود باعث ثابت ماندن قیمت تولیدات آنها و همچنین تولید برخی از قطعات غیراصولی و غیرکیفی شد. در حالی که قطعهسازان بر اساس نقشه فنی و فرآیند تولید قطعه، اقدام به تولید میکنند ضمن آنکه ناظری وجود دارد که بر این فرآیند نظارت خواهد کرد.
طرح فروش اقساطی خودرو را چگونه ارزیابی میکنید و آیا می توان اظهار کرد که با این طرح کمپین شکست خورد؟
کمپین نخریدن خودروی صفر مربوط به بحث کیفیت بود و ربطی به نخریدن نداشت اما برخی در تلاش بودند اینگونه وانمود کنند که مردم قصد خرید خودروهای صفر را ندارند، در حالی که در اینجا ۲ برداشت وجود دارد که در برداشت اول نشان می دهد، مردم خواهان ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل هستند که ما هم به دنبال تحقق این خواسته هستیم. برداشت دوم نیز نشان میدهد مردم نقدینگی خرید خودرو را نداشتند که با پیش بینی تسهیلات ۲۵میلیون تومانی این شرایط برای مصرفکنندگان فراهم شد که نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. به طوری که تا چهارشنبه بیش از ۲۸ هزار نفر برای دریافت خودروهای ایران خودرو ثبت نام کردهاند که پیش بینی می کنیم این میزان همچنان افزایش یابد.
مشکلی برای تامین خودروهای ثبتنامی ایرانخودرو وجود ندارد؟
با برنامه ریزی های انجام شده حتی باوجود افزایش شمار متقاضیان خرید اقساطی خودرو، ایران خودرو با کمبود مواجه نخواهد شد و همه محصولاتی که در این طرح به فروش میرسد ۲۰ و یا ۳۰ روزه تحویل داده خواهد شد. گفته می شود در برخی از نمایندگی های ایران خودرو یک یا دو مدل ایران خودرو به صورت محدود توزیع شده است. در اینباره توضیح میفرمایید. در این طرح ایران خودرو، ۸ نوع محصول را عرضه میکند اما ممکن است در برخی از نمایندگی ها به دلیل تقاضای بالا، محصولات کاهش یافته باشد که بر این اساس در جلسه ای که به همین منظور در گروه صنعتی ایرانخودرو برگزار شد، پیش بینی کردیم که با ظرفیت سازی های جدید، به نیازهای متقاضیان پاسخ دهیم.
بنابراین همه نمایندگی های ایران خودرو در کشور براساس همان فرم فروش که در معرض دید عموم قرار گرفته، باید محصولات ایرانخودرو را به متقاضیان عرضه کنند.
گفته می شود خودروسازان در این طرح ریسک کرده اند چرا که احتمال بازپرداخت نکردن اقساط وجود دارد. نظر شما در این باره چیست؟
انتقادی که این روزها مطرح میشود صحیح است، اما خودروسازان مکانیزم فروش اقساطی را پیش از این نیز داشتهاند و این اتفاق تازهای در صنعت خودرو نیست. ضمن آنکه سقف تسهیلات پیشبینی شده ۴ساله است و شاید احتمال وقوع این نکته در تسهیلات ۷ساله وجود داشت اما با مکانیزمهای اعلام شده از سوی دولت و تنظیم و پرداخت وام با بازپرداخت ۴ساله و دریافت چک از مشتریانی که تاکنون چک برگشتی نداشتهاند، این نگرانی از بین رفته است. همچنین اتفاقاتی که کارشناسان راجع به آینده این طرح و همچنین تاثیر ایجاد تعهد بالا در بازار به آن اشاره میکنند نیز بهطور معمول درباره خودروهای کار به علت فرسایش بالای خودروهای کار اتفاق میافتد که موجب کاهش سریع ارزش خودرو میشود اما شرایط خودروهای سواری بهطور کامل متفاوت بوده و امکان بروز این اتفاق بسیار اندک است.
منبع: صمت
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.