Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در ادامه نوسانات مثبت اما کم دامنه شاخص کل، روز گذشته نیز نماگر بازار سهام تنها ٢۵ واحد (معادل ٠۴/ ٠ درصد) رشد کرد.

دنیای اقتصاد /گروه‌های بورسی نیز شرایط خنثی و نسبتا متعادلی را در این روز تجربه کردند؛ به‌طوری که از میان 37 صنعت بورسی تعداد 16 گروه با رشد شاخص تا سطح حداکثر 9/ 4 درصد همراه شده و 18 صنعت نیز افت شاخص تا حداکثر رقم 3 درصد را تجربه کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به گروه‌های بانک و قندوشکر اختصاص داشت. مهم‌ترین بحث صنایع بورسی در روزها و هفته‌های اخیر به سیاست‌های رکودزدایی دولت درخصوص اعطای وام برای خرید خودرو، کالاهای بادوام و افزایش سقف تسهیلات مسکن برای تحرک این صنایع و رونق اقتصاد مربوط است و کماکان فعالان بازار چشم‌انتظار اجرای عملی برجام هستند تا به کمک گشایش‌های مالی و اقتصادی ایجاد‌شده اقتصاد را از رخوت و رکود فعلی به‌صورت پایداری خارج کنند.

سودآوری پالایشی‌ها در ابهام
در گروه فرآورده‌های نفتی روز گذشته تغییرات شاخص این صنعت به رقم 38/ 0 درصد رسید. این در حالی است که در 7 روز معاملاتی گذشته پالایشی‌ها افت 2/ 1 درصدی را ثبت کرده بودند. نماد شرکت نفت پارس در این گروه با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو شد؛ در حالی که نماد شرکت نفت بهران بالاترین افت قیمت را حدود یک درصد تجربه کرد. در میان پالایشی‌های بورسی روز گذشته نماد پالایش نفت اصفهان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات «شپنا» نشان می‌دهد در این روز 13 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان دادوستد شده که سهامداران حقوقی مالکیت 42درصدی در سمت فروش و 66 درصدی در سمت خرید «شپنا» داشته‌اند.  مهم‌ترین‌ چالش اصلی گروه پالایشی‌ها کماکان به تعیین دستوری قیمت نفت و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش مربوط است. در شرایطی که در پی افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، پالایشگاه‌ها در سطح جهان (متاثر از افزایش شکاف قیمتی بین نفت به‌عنوان ماده اولیه با قیمت فرآورده‌ها) به سودآوری رسیده‌اند، اما پالایشگاه‌های کشور همچنان با چشم‌انداز مبهمی برای دستیابی به سود مورد انتظار خود روبه‌رو هستند.  حمیدرضا حدادیان، کارشناس بازار سهام در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» گفت:‌ از آنجا که ملاک تعیین قیمت نفت و فرآورده‌های پالایشگاه‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ‌های جهانی نداشته و بر اساس میانگینی از بهای نفت در یک ماه گذشته اعلام می‌شود، بنابراین در شرایطی که به‌عنوان مثال طی یک هفته گذشته قیمت نفت با کاهش روبه‌رو شده اما انتظار لحاظ سریع این نوسان قیمتی در فرمول شرکت پالایش و پخش طبق رویه سنتی آن دور از انتظار  است.  وی ادامه داد: از آنجا که نرخ فروش محصولات و فرآورده‌های تولیدی این شرکت‌ها نیز بر اساس نرخ اتاق مبادلات است، بنابراین رشد نرخ ارز آزاد نیز تاثیری بر افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها نخواهد داشت.
قرارداد مپنا با پژوهشگاه نیرو
نام گروه خدمات فنی و مهندسی در میان 18صنعتی که روز گذشته با افت شاخص همراه شدند، قرار داشت و کاهش 06/ 0 درصدی را در پایان معاملات به ثبت رساند. بررسی معاملات این گروه همچنین حکایت از افت 2/ 1 درصدی شاخص این صنعت در 7 روز کاری گذشته دارد. بررسی روند قیمتی مهم‌ترین نماد صنعت خدمات فنی و مهندسی یعنی گروه مپنا نشان می‌دهد از 29 مهرماه تاکنون سهام این شرکت با رشد قیمت روبه‌رو نشده و در این بازه حدودا یک ماهه، 2/ 6 درصد از قیمت آن کاسته شده است. روز گذشته یک میلیون سهم «رمپنا» به ارزش 700 میلیون تومان توسط سهامداران خرید و فروش شد که سهامداران حقوقی سهم 51 درصدی در سمت فروش و 82 درصدی در سمت خرید داشتند. به تازگی خبری درخصوص این شرکت منتشر شده با این مضمون که با حضور وزیر نیرو، قرارداد ساخت توربین ملی دو مگاواتی بادی که طراحی آن به‌طور کامل توسط متخصصان داخلی صورت گرفته، میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا منعقد شده است. ضمن اینکه شرکت لیزینگ صنعت و معدن نیز از احتمال انعقاد قرارداد با گروه مپنا برای اعطای تسهیلات به نیروگاه‌های برق خبر داده است.
مدیر امور مالی شرکت لیزینگ صنعت و معدن با بیان اینکه این طرح فعلا در حد کارشناسی است اعلام کرده در آینده نزدیک در صورت تایید و توافق، جزئیات آن در اختیار عموم و سهامداران قرار خواهد گرفت.
حدادیان با بیان اینکه گروه مپنا یکی از پیمانکارانی است که بیشترین طلب را از وزارت نیرو بابت طرح‌های خود دارد، تاثیر قرارداد منعقد شده جدید بر سودآوری این گروه را تا حدودی مبهم برشمرد. به گفته وی، از آنجا که به درستی مشخص نیست وزارت نیرو به تعهدات مالی خود به این شرکت عمل می‌کند یا خیر مشخص نیست آیا این قرارداد تنها منجر به افزایش مطالبات مپنا از دولت می‌شود یا برای این شرکت سودآوری به همراه دارد.
قرمزپوشی گروه کوچک بورس
در میان گروه‌های منفی بازار سهام، روز گذشته نام صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات نیز دیده می‌شد. افت 17/ 0 درصدی شاخص این گروه در حالی روز گذشته به ثبت رسید که در 7 روز معاملاتی قبل 1/ 2 درصد سود نصیب سهامداران آن شده بود. نماد شرکت ماشین‌سازی نیرومحرکه بالاترین رشد مثبت قیمت را به میزان 4/ 4 درصد در این روز به ثبت رساند. نماد شرکت آبسال اما بالاترین افت قیمت را به میزان 3/ 2 درصد ثبت کرد. نماد شرکت کمباین‌سازی ایران نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را با دادوستد 8 میلیون سهم به ارزش 500 میلیون تومان به خود اختصاص داد که کل سهام «تکمبا» توسط سهامداران حقیقی دست به دست شد. مهم‌ترین‌ بحث این گروه به اعطای کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالاهای بادوام و لوازم خانگی اختصاص دارد که گفته شده از میان تمامی کارخانه‌هایی که محصولات تولیدی آنها مشمول این طرح شده است، تنها دو شرکت بورسی قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان این طرح دولت در راستای رکودزدایی تاثیری موقت بر بهبود فروش کارخانه‌ها داشته و برای تحرک پایدار بنگاه‌های تولیدکننده لوازم بادوام به اتخاذ سیاست‌های بلندمدت‌تری نیاز است.
سنگ‌آهن در سراشیبی افت قیمت
گروه استخراج کانه‌های فلزی روز گذشته با افت 13/ 0 درصد شاخص روبه‌رو شد. بررسی معاملات این گروه در مقیاس یک ساله، از ابتدای سال تاکنون و در 7 روز کاری گذشته نیز حکایت از افت پی در پی شاخص و زیان سهامداران این صنعت دارد. بیش از یک سال است که قیمت مواد معدنی در سطح بازارهای جهانی با کاهش همراه شده و در شرایط رکود بازار داخلی، شرکت‌های معدنی فعال در این صنعت به خصوص شرکت‌های سنگ‌آهنی روزهای سخت و زیانباری را تجربه می‌کنند.
با توجه به اینکه برخی شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی محصولات تولیدی خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، حدادیان درخصوص تاثیر رشد نرخ ارز آزاد بر سودآوری این شرکت‌ها گفت: در این گروه تولیدات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، صادرات محور است و رشد نرخ ارز آزاد موجب افزایش سودآوری این شرکت می‌شود. اما تولیدات دوقلوهای سنگ‌آهنی گل‌گهر و چادرملو عمدتا مصرف داخلی داشته و بخش بسیار کوچکی از محصولات آنها راهی بازارهای جهانی می‌شود. از این رو نرخ ارز آزاد تاثیر حداقلی بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت.
نماد شرکت‌های توسعه معادن روی ایران و گل‌گهر به ترتیب بیشترین افزایش و کاهش قیمت را در جریان مبادلات دیروز ثبت کردند. نماد «کروی» بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد و بیش از 90 درصد از سهام این شرکت توسط معامله‌گران حقیقی دست به دست شد.
تعدیل منفی «ثنوسا»
بیش از دو سال است که بازار خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن درگیر رکود معناداری است و اخیرا در راستای سیاست‌های رکودزدایی دولت مبلغ وام‌های اعطایی به خریداران و انبوه‌سازان برای تحریک تقاضا افزایش یافته است. گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روز گذشته افت حدود 3/ 0 درصدی شاخص را تجربه کرد. بررسی روند تغییرات شاخص این گروه از سال گذشته تاکنون نیز نشان می‌دهد سهامداران فعال این صنعت با زیان روبه‌رو شده‌اند. نماد شرکت‌های عمران و توسعه فارس و نیز نوسازی و ساختمان تهران روز گذشته با بیشترین رشد و افت قیمتی همراه شدند. شرکت نوسازی و ساختمان تهران اخیرا تعدیل منفی نیز داده است؛ به‌طوری که «ثنوسا» که در اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به 31 شهریور 95 معادل 14 ریال برای هر سهم پیش‌بینی کرده بود، در این گزارش 86 ریال زیان برای هرسهم خود برآورد کرده ‌است. کاهش سود دریافتی از بانک اقتصاد نوین دلیل کاهش سودآوری اعلام شده است. نماد ثنوسا روز قبل بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز با دادوستد 2 میلیون سهم به ارزش 570 میلیون ریال به خود اختصاص داد و کل سهام آن توسط معامله‌گران حقیقی جابه‌جا شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24