Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فرابورس در حالی دومین هفته آذرماه را با افت شاخص، کاهش حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته ماقبل سپری کرد که انتظار می‌رود با اظهارات مدیرعامل فرابورس درخصوص راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای معامله سهام شرکت‌های کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک، شرایط توسعه این بازار ادامه یابد.

دنیای اقتصاد / دومین هفته معاملاتی آذرماه در فرابورس با داد و ستد 611 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 900 میلیارد ریال به اتمام رسید تا به این ترتیب کاهش 47 درصدی حجم و 5 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل به ثبت رسد، این در حالی است که در مجموع هفته مورد گزارش تعداد دفعات معاملات با 720 درصد رشد به 105 هزار دفعه رسید. همچنین در این هفته با توجه به عرضه اولیه سهام بهمن دیزل، ارزش بازار فرابورس رشد 5 هزار و 453 میلیارد ریالی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرد و به رقم 778 هزار و 855 میلیارد ریال رسید؛ در یکشنبه‌ای که گذشت، 10 درصد از سهام شرکت بهمن دیزل برای اولین بار با کشف قیمت هر سهم سه هزار و 400 ریال در بازار دوم فرابورس ایران مبادله شد. بررسی روند حرکتی شاخص فرابورس نیز نشان از افت 4/ 0 ‌درصدی، معادل 8/ 2 واحد و توقف آیفکس در محدوده 690 واحدی دارد؛ روند نزولی حرکت آیفکس که از ابتدای هفته آغاز شده بود در روز یکشنبه همزمان با عرضه اولیه «بهمن دیزل» به بیشترین حد خود رسید که در نتیجه شاخص کف 686 واحدی را لمس کرد و مجدد در جریان روز دوشنبه با رشد 4 واحدی افزایش تا کانال 690 واحدی را تجربه کرد و در نهایت روز سه‌شنبه با تغییر نامحسوسی در همان محدوده 690 واحدی درجا زد.

بررسی جزئیات معاملات هفتگی فرابورس نشان از جابه‌جا‌یی 28 میلیون سهم به ارزش 87 میلیارد ریال در بازار اول و مبادله 297 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 892 میلیارد ریال در بازار دوم دارد که این وضعیت حاکی از افت 84‌درصدی حجم و 80‌درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 31‌درصدی حجم و 68‌درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با هفته پیش از آن است. بر‌اساس این گزارش، در هفته معاملاتی منتهی به 10 آذر‌ماه، گروه خودرو و ساخت قطعات سهم 49 درصدی از معاملات را به خود اختصاص داد و در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت، گروه بانک‌ و فرآورده‌های نفتی هریک با هفت درصد سهم در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. این در حالی است که استخراج كانه‌های فلزی و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی کمترین فعالیت را در هفته گذشته داشتند.
تابلو جدید برای بنگاه‌های کوچک‌تر
مدیرعامل فرابورس ایران از تشکیل صف شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» خانوادگی برای ورود به فرابورس و راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای آنها در آینده نزدیک خبر داد. امیر هامونی در گفت‌و‌گو با «سنا» اشاره کرد: این شرکت‌ها به لحاظ سهم، تقریبا 16 درصد GDP را تشکیل می‌دهند و 45 درصد اشتغال کشور نیز در شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» است؛ بنابراین این آمار و ارقام ما را بر آن داشت که درخصوص این موضوع بی‌تفاوت نباشیم.
وی سهم کنونی شرکت‌های«کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» را در بازار سرمایه بسیار ناچیز دانست و گفت: این در حالی است که تعداد آنها به چند ده هزار شرکت می‌رسد. مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین‌ کارهایی که پیگیر آن هستم، راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای شرکت‌های«کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» است چرا که این اقدام، فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را کاملا تسهیل و تقاضای بسیار بالای آنها را برای ورود به فرابورس آسان می‌کند. وی افزود: مطالعاتی را در کشورهای مختلف از جمله در بورس‌های اروپا، آمریکا و آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی انجام دادیم و مشخص شد که این مساله امروز برای همه بورس‌های مطرح جهان نیز مساله جدیدی است و در کنفرانس‌های بین‌المللی، بحث روز آنها است بنابراین برای آن به شکل جدی در حال برنامه‌ریزی‌ هستند. هامونی با بیان اینکه آنچه برای این شرکت‌ها اهمیت دارد حضور فعال و برند آنها در بازار سرمایه است، گفت: شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های‌تک» در هر حال متقاضی ورود به فرابورسند، اما اینکه وارد چه بازاری (اول یا دوم) شوند، شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشد و تعیین‌کننده این مساله، هیات پذیرش و کمیته عرضه است.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه هم‌اکنون با وجود نوسان در بازار با صف شرکت‌های متقاضی ورود به فرابورس مواجهیم، افزود: با راه‌اندازی بازار جدید، قطعا انرژی عظیمی از اقتصاد در بازار سرمایه کشور آزاد خواهد شد؛ ضمن آنکه ریسک چنین شرکت‌هایی نسبت به شرکت‌های موجود در بازار سرمایه بالاتر است بنابراین فقط سهامداران حرفه‌ای قادر به معامله در این بازار خواهند بود. وی در عین حال، راه‌اندازی این بازار را نیازمند آموزش شرکت‌های کوچک و مدیران آنها دانست و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها واقعا صورت‌های مالی شفافی ندارند به همین منظور با مرکز مالی ایران ترتیبی داده‌ایم تا مدیران این شرکت‌ها، اعضای هیات مدیره، مدیر مالی و مسوول امور سهام آنها قبل از ورود به بازار دوره‌های آموزش بنیادی را ببینند تا با آگاهی بیشتر وارد این بازار شوند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24