Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اعضای شورای پول و اعتبار در حالی عصر امروز در بانک مرکزی گردهم آمدند که بر خلاف انتظار تنها مسایل داخلی را بررسی کرده و تصمیم جدیدی برای نرخ سود بانکی اتخاذ نکردند.شورای پول و اعتبار آخرین بار در اردیبهشت ماه امسال نرخ سود بانکی را تصویب کرد...

لحظاتی پیش محسن جلال پور نماینده بخش خصوصی در شورای پول و اعتبار در پیامی تلگرامی خبر داد که نشست شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی به دلیل نرسیدن گزارش بانک مرکزی بدون نتیجه پایان یافت. بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی در شرایط کنونی مخالف است و به این ترتیب دستکم تصمیم‌گیری در این باره ۲ هفته به تاخیر خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک،جلال پور در تلگرام نوشت: در نشست امروز شورای پول واعتبار قرار بود بانک مرکزی گزارشی در باره نرخ سود تهیه کند.این گزارش به نشست امروز نرسید.بنابراین بحث و بررسی درباره نرخ سود به نشست های آینده موکول شد.

جلسه عصر امروز(سه شنبه) شورای پول و اعتبار بدون بررسی «کاهش نرخ سود بانکی» به کار خود پایان داد.به گزارش ایرنا، اعضای شورای پول و اعتبار در حالی عصر امروز در بانک مرکزی گردهم آمدند که بر خلاف انتظار تنها مسایل داخلی را بررسی کرده و تصمیم جدیدی برای نرخ سود بانکی اتخاذ نکردند.شورای پول و اعتبار آخرین بار در اردیبهشت ماه امسال نرخ سود بانکی را تصویب کرد و قرار بود که این نرخ هر سه ماه یکبار بازنگری شود.چندی پیش مدیران عامل بانک ها نامه ای را به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد فرستادند و اعلام آمادگی کردند که در شعب خود، در چارچوب نرخ حداکثری مورد نظر، کنترلی را بر نرخ سودها اعمال کنند؛ اکنون این کاهش نامحسوس نرخ ها به دنبال همان تصمیم بوده است.
شورای پول و اعتبار در دو هفته گذشته جلسه ای را تشکیل نداده است اما در سه جلسه گذشته، کاهش نرخ سود بانکی را خارج از نوبت بررسی کرد اما به نتیجه ای نرسید.وزیر اقتصاد دراین باره گفت که شیوه ها و روش های تحقق کاهش نرخ سود در شورای پول و اعتبار بررسی می شود.
علی طیب نیا با تاکید بر اینکه به طور مسلم نرخ سود باید متناسب با کاهش نرخ تورم کاهش پیدا کند، گفت: همه اتفاق نظر داریم که نرخ موجود سود در نظام بانکی به میزانی نیست که با مقتضیات بخش واقعی اقتصاد متناسب باشد.
وی تاکید کرد: همپای کاهش نرخ تورم و متناسب با واقعیات، نرخ سود باید کاهش یابد، اما آنچه محل بحث است چگونگی دستیابی به این نرخ سود مناسب است.این عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: در شرایطی که در بازار، اضافه تقاضا وجود دارد و موجب نرخ بالای سود نیز شده است، صرفا با تصویب یک دستورالعمل و بخشنامه و ابلاغ به نظام بانکی می شود نرخ سود را کاهش داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید شرایطی را فراهم کرد که مصوبه شورای پول و اعتبار به صورت کامل محقق شده و عملیاتی شود زیرا اگر به محدودیت منابع در بازار توجه نشده و فقط روی عرضه منابع قابل وام تمرکز شود، هر سیاست ما در مورد نرخ سود به نتیجه نمی رسد.
ولی الله سیف پس از پایان جلسه گذشته شورای پول و اعتباری دراین باره گفت: تغییر نرخ سود بانکی نیاز به بررسی بیشتری دارد. همه اعضای شورای پول و اعتبار با دقت نظر و به صورت طولانی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی بحث مفصلی داشتند.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره دلایل عدم تصمیم گیری درباره نرخ سود بانکی گفته بود، یکسری اطلاعات تکمیلی را باید بانک مرکزی تهیه کند تا براساس آن تصمیم گیری شود؛ بحث ما درباره شیوه عمل است تا بتوانیم اثرات مثبت کاهش نرخ سود بانکی را در اقتصاد ایجاد کنیم.
وی یادآورشد: روش های مختلفی برای کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد و باید روش هایی را در نظر گرفت که تا بتوان از طریق ورود به بازار بین بانکی و افزایش عرضه منابع در نظام اقتصاد کشور، مشکلات را حل و فصل کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24