Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

معاون وزیر خارجه پیرامون بررسی پرونده هسته‌ ای ایران در شورای حکام توضیحاتی ارائه کرد.

عراقچی: اجرای عملی لغو تحریم‌ ها از سه هفته آینده / ابطال همه اتهامات گذشته علیه ایران

باشگاه خبرنگاران: معاون وزیر خارجه پیرامون بررسی پرونده هسته‌ ای ایران در شورای حکام توضیحاتی ارائه کرد.

سند رسمی مدرن سازی اراک امضا شده است/ طبق قطعنامه جدید مدیرکل آژانس هیچ وظیفه‌ای نسبت به گذشته ندارداو در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه قرار است، قطعنامه امروز در شورای حکام تصویب شود، مراحل بعدی چگونه خواهد بود و در صورت تصویب اجرایی خواهد شد یا اینکه باید به نهاد دیگری هم برود، اظهار داشت: در حال حاضر جلسه شورای حکام در جریان است از حدود یک ساعت پیش این جلسه آغاز شده و آمانو مجددا گزارشی که داده بود را تکرار کرد و سعی کرده که یک گزارش فنی و حرفه‌ ای و بی‌ طرفانه که به قول خودش نه سیاه و نه سفید باشد ارائه دهد.

عراقچی ادامه داد: لذا با توجه به جمع‌بندی‌ای که آمانو ارائه داده، هر خواننده منصفی قضاوت می‌کند که این گزارش در حقیقت تأیید برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و همچنین تأیید اینکه در مواد هسته‌ ای ایران هیچ انحرافی احساس نشده است لذا این گزارش باطل کننده همه اتهامات گذشته به ایران است.

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود: آمانو یک ارزیابی مختصری نیز کرده است که برخی فعالیت‌ ها و مطالعات هم در سال 2003 بوده ولی از حد مطالعه فراتر نرفته که ما این را هم قبول نداریم و دلایل و مدارک خودمان را متعاقبا بعد از تصویب قطعنامه به شورای حکام و آژانس ارائه خواهیم داد.

عراقچی گفت: در حال حاضر مباحث در جریان است و همان طور که اطلاع دادند آلمان به نمایندگی از پنج به اضافه یک قطعنامه را معرفی کرده و تا الان 37 کشور ثبت نام کرده‌اند تا صحبت کنند و بیانیه خودشان را ارائه دهند و در پایان نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران بیانیه خود را قرائت خواهد کرد و اگر در صحبت‌های دیگر مواردی باشد پاسخ خواهند داد.

وی تصریح کرد: بعد از تصویب این قطعنامه که امیدوار هستیم با اجماع کامل صورت گیرد وارد مرحله بعدی خواهیم شد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با بیان اینکه دو کار مهم ما منوط به این قطعنامه است، افزود: یکی از این کارها تغییراتی که باید در اراک ایجاد شود و دوم انتقال ذخایر و مواد غنی شده‌ای که ما به روسیه در مقابل دریافت کیک زرد فروخته‌ایم، است.

عراقچی با بیان اینکه میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل مواد اوانیوم غنی شده ما دریافت شود قبلا دریافت شده و به ایران حمل شده است، خاطرنشان کرد: بعد از تصویب قطعنامه طبق قراردادی که با خریدار روسی داریم ارانیوم غنی شده خود را خواهیم فرستاد.

وی اظهار کرد: در مورد اراک نیز سند رسمی مربوط به مدل سازی راکتور اراک توسط 8 وزیر امور خارجه امضا شده است و مراحل مقدماتی و اداری‌اش انجام شده اما به لحاظ عملیاتی هیچ اقدامی صورت نگرفته تا زمانی که این قطعنامه تصویب شود.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در بند 4 گزارش قطعنامه آمده شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل باید دائما از طریق آژانس گزارش‌ هایی را در مورد روند اجرا دریافت‌ کنند، آیا این روند نفوذی را باز نمی‌کند، اظهار داشت: اصلا جای نگرانی وجود ندارد، قطعنامه جدیدی که صادر می‌ شود همه قطعنامه‌ های گذشته را باطل می‌کند و یک فصل جدیدی را در روابط ایران و آژانس ایجاد می‌ کند.

عراقچی افزود: نگاه 12 قطعنامه ای که امروز لغو می‌شود به گذشته و pmd بود اما قطعنامه جدیدی که امروز صادر می‌شود نگاهش به آینده و اجرای برجام است.

وی ادامه داد: از الان به بعد طبق قطعنامه جدید مدیر کل آژانس انرژی اتمی هیچ وظیفه‌ ای نسبت به گذشته ندارد و فقط وظیفه‌ اش این است که نسبت به آینده و اجرای برجام نظارت کند و اگر در حین اجرای برجام متعاقبا نکته‌ ای را مشاهده کند باید گزارش دهد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: قطعنامه جدید و شورای حکام هیچ وظیفه‌ ای و ماموریتی را برای مدیر کل نسبت به گذشته قائل نیستند و همه موارد گذشته را لغو کرده‌ اند.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه در صورت تصویب قطعنامه امروز در شورای حکام زمان‌ بندی اجرای برجام چگونه خواهد بود؟ اولین گام بعد از اجرای برجام چیست، تصریح کرد: تصورمان این است که در یک فاصله سه هفته‌ای می‌ توانیم بقیه کارهایی را که موکول کرده بودیم به بعد از قطعنامه انجام دهیم.

وی افزود: هنگامی که طی بیانیه مشترکی توسط ظریف و موگرینی رسما اعلام شد که ما وارد روز اجرایی شدن شدیم، از آن روز به بعد تحریم‌ ها به صورت کامل برداشته خواهد شد. بنابراین مرحله مهم بعدی ما حدود سه هفته دیگر خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24