پس از گمانهزنیهای بسیار، قانون چدید نرخ سپرده قانونی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که بر مبنای آن، این نرخ از ١٣ به ١٠ کاهش یافت. با این حال این کاهش نرخ ذخیره قانونی اثرات متفاوتی بر وضعیت بانکها میگذارد.
پس از گمانهزنیهای بسیار، قانون جدید نرخ سپرده قانونی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که بر مبنای آن، این نرخ از 13 به 10 کاهش یافت. با این حال این کاهش تاثیرات متفاوتی در بانکها خواهد داشت.
به گزارش اقتصاد، ارائه نامه 4 وزیر سرآغار تحولاتی در بخش کلان اقتصاد کشور بود. نامه معروفی که درآن نسبت به بازگشت رکود کشور هشدار جدی داده شده بود و این نامه و حواشی آن باعث ارائه بسته جدیدی برای خروج از رکود شد. سیاستهای پولی و مالی در کنار هم جهت تحریک رشد اقتصادی کشور در این بسته وجود دارد و برای خروج از این روند بر حضور هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی تاکیده شده است.
بنابر اظهارات محسن جلالپور، ریاست اتاق بازرگانی ایران، یکی از گرفتاریهای واحدهای تولیدی در شرایط حاضر، مشکلات مربوط به نقدینگی است که در شورای پول و اعتبار هم مطرح میشود. به موازات این باید تقاضای موثری را در کشور ایجاد کرد، چراکه هم اکنون تقاضا در وضعیت مناسبی نیست و شرایطی که امروز در کشور اتفاق افتاده، به رکود انجامیده است و کارخانجات هم در تولید مشکلاتی دارند و از سوی دیگر، انبوه تولیدی که انجام داده اند، در انبار کارخانجات مانده است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: یکی از اصلیترین پیشنهادات ما در زمینه فعال شدن دوباره بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی، اجرای طرحهای نیمه تمام است، ضمن اینکه اجرای پروژههای جدیدی در دستور کار قرار گیرد که زنجیروار، به تقویت بخش تولید بیانجامد و تولید را رونق دهد که این موضوع با افزایش هزینههای دولتی همراه است.. بر اساس نظرات کارشناسان روال مرسوم و عادی برای تامین مالی فعالیتهای دولت در این شرایط استقراض از بانک مرکزی است.
در این راستا، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با سیاستهای تحریک رشد اقتصادی گفت: مجموعه سیاستهای مصوب شورای پول و اعتبار در خصوص تحریک رشد اقتصادی در بردارنده ابعاد مقداری برای حمایت از آن بخش از واحدهای تولیدی که دچار افت تولید و انباشت موجودی انبار بودهاند و نیز سیاستهای با رویکرد قیمتی برای کاهش غیردستوری نرخهای سود بانکی بوده که کاهش نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری و موسسات اعتباری در دامنه 10 تا 13 درصد یکی از رویکردهای مربوطه در حوزه سیاستهای پولی و اعتباری بوده است.
معاون اقتصادی ضمن تاکید بر این موضوع که جهتگیری بانک مرکزی در تعیین نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری و موسسات اعتباری افزایش نظم و انضباط در بازار پول و کاهش هزینه تجهیز پول در بانکها در راستای کاهش هزینه تامین منابع مالی است، تصریح کرد: بانک مرکزی در تعیین نسبتهای جدید، عملکرد بانکها را بر اساس شاخصهایی نظیر رعایت همکاری با بازرسان حوزه نظارت بانک مرکزی، میزان پایبندی به ضوابط افشا و شفافیت، ارایه اطلاعات مورد نیاز بخشهای اعتباری و نظارتی بانک مرکزی و بهویژه رعایت سقف نرخهای سود تسهیلات و سپردههای بانکی مصوب شورای پول و اعتبار ارزیابی کرده است.
او یادآور شد: ارزیابی بانک مرکزی از عملکرد بانکها مستمر بوده و در فواصل زمانی سه ماهه تکرار خواهد شد و بانکها حسب بهبود عملکرد خود از کاهش بیشتر سپرده قانونی برخوردار خواهند شد. همچنین در صورتی که رتبه یک بانک در ارزیابیهای آتی بانک مرکزی کاهش یابد، نسبت سپرده قانونی آن بانک افزایش خواهد یافت.
قربانی افزود: سپرده قانونی آزاد شده بانکها بر مبنای مانده سپردهها در هفته منتهی به 1394/9/19 محاسبه خواهد شد و پس از کسر بدهی احتمالی بانکها به بانک مرکزی، منابع آزاد شده از این محل به حساب بانکهای تجاری و موسسات اعتباری واریز میشود که توان تسهیلات دهی آنها را افزایش میدهد.
جدول زیر در ستون اول آمار حجم سپردههای قانونی بر اساس گزارشهای بانک مرکزی را ارائه داده است(ارقام جدول به ملیارد ریال است). آمار فوق بر اساس آخرین آمار در دسترس از حجم سپردههای قانونی در انتها سال 93 است.
بانک تجارت
بانک تجارت نیز از بانکهای تجاری کلیدی که به تامین مالی صنایع مختلف میپردازد. آزادسازی در حدود هزار و نهصد میلیارد تومان از سپردههای قانونی رقم قابلتوجهی است که میتواند وضعیت بانک و هم وضعیت صنایع مختلف را بهبود بخشد. بدهی این بانک نیز قابل توجه نیست زیرا تنها در حدود 35 ملیارد بدهی وجود دارد که که برابر 1900 ملیارد رقم ناچیزی است.
بانک ملت
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.