Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای پشتیبانی از صادرات، پیش‌بینی هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی در بودجه ۹۵ دیده شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی عصر امروز در نشست بررسی تجارت ایران و روسیه با اعلام این خبر اظهار کرد: تجارت از طریق ایجاد ارتباط بلندمدت امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی است و نگاه ما در این بخش باید مقطعی باشد. زیرا تجارت پیله‌وری عاقبت مناسبی ندارد و شرایط رقابتی را فراهم نمی‌کند.

وی افزود: زمانی که اقدام به صادرات می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: در گذشته ما به مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ارتباط با صدور کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته‌ایم به طوری که زمانی که بنده روی کار آمدم هیچ موافقت‌نامه‌ای برای مبادله کالا به روسیه و تاییدیه‌ای رد و بدل نشده بود.

حجتی گفت: ما از گذشته کالاهایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشورهای اوراسیا به روسیه صادر می‌کردیم که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار آن نیز دچار مشکل شد و عملا صادرات غیرمستقیم ما که از طریق سایر کشورها انجام می‌شد بسیار محدود شد.

وی با بیان اینکه در سفر پوتین به ایران توافقات مناسبی برای صادرات محصولات ما به این کشور انجام شد گفت: در این مذاکرات که وزیر کشاورزی روسیه نیز حضور داشت توافقات مناسبی انجام شد و مسائل ریزتر در ارتباط با تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد.

* تعرفه صادرات آبزیان به روسیه تقریبا صفر شد

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده در بخش آبزیان موافقتنامه‌های بهداشتی انجام شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

حجتی در خصوص بازار صادراتی محصولات لبنی ایران گفت: بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد به طوری که توانسیتم در سال گذشته 600 میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم.

وی همچنین با اشاره به توانمندی‌های دامپرروی کشور گفت: برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند واحدهای دامداری ما کور و کچل نیستند به طوری که از لحاظ مشخصات فنی راندمان و کیفیت تولید علاوه بر اینکه با واحدهای اروپایی برابری می‌کند، از بسیاری از آنها بهتر است و قابلیت رقابت دارد.

*دامداری‌های ایران از آمریکا و کانادا قویتر است

وی افزود: بنده بر حرف خود پافشاری کرده و می‌گویم که دامداری‌های ایران از آمریکا و کانادا قویتر و رقابت‌پذیرتر هستند اما در حال حاضر به دلیل پس زدگی تقاضا متوقف شده است.

* امضای موافقتنامه بهداشتی صادرات محصولات لبنی و طیور به روسیه

این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صنایع لبنیات و طیور امیدواریم که براساس موافقتنامه‌هایی که امروز و فردا با مقامات روسی به امضا می‌رسانیم بتوانیم صادرات خود را به روسیه آغاز کنیم.

حجتی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: براساس مذاکراتی که روزهای اخیر با مقامات روسی در حال جریان است صادرات ما به این کشور مستقیم یا از طریق کشورهای آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در درازمدت گفت: یکی از راهکارهای ما برای تحقق این مهم صادرات از متن تولید به جای صادرات از باقیمانده مصرف است که براین اساس ما اعلام آمادگی می‌کنیم که بازرگانان نیاز خود را برای صادرات اعلام کنند تا ما برای آنها تولید کنیم.

حجتی تاکید کرد: براین اساس در یک افق شش ماهه قابلیت تولید مورد نیاز صادرکنندگان را داریم همچنین که 30 درصد از ظرفیت ما در بخش کشاورزی خالی است.

این مقام مسئول در خصوص صادرات مرغ ایران به روسیه گفت: مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است اما با این وجود 22 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش تولید دارد.

حجتی یادآور شد: اغلب این واحدها زنجیرهای تولید دارند و کشتارگاه‌ها واحدی تولید خوراک مرغ نیز در کنار واحدهای مرغداری است.

* هزینه تولید واحدهای زنجیره‌ای مرغ 800 تومان کاهش یافت

وی گفت: با احداث صدها واحد زنجیره‌ای در تولید مرغ ما توانسته‌ایم که در این واحده 700 تا 800 تومان هزینه تولید را کاهش دهیم.

حجتی در خصوص وضعیت صادرات کشمش ایران گفت: با وجود اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصول هستیم اما در حال حاضر ترکیه تبدیل به صادرکننده اصلی این محصول شده است و بورس آن را در شهر ازمیر در اختیار دارد.

وی یادآور شد: بنده به معاونت باغبانی تاکید می‌کنم که علی‌رغم داشتن مزیت نسبی جلوی توسعه تاکستان‌ها را بگیرد زیرا در حال حاضر بازار تعریف‌ شده‌ای برای آن نداریم.

* ظرفیت 400 هزار هکتاری توسعه باغات در اراضی شیب‌‌دار

وی با اشاره به ظرفیت توسعه باغات کشور گفت: علاوه بر موقعیت باغ‌های فعلی کشور 400 هزار هکتار ظرفیت توسعه باغات در اراضی شیب‌دار داریم که در صورت باز شدن بازارهای صادراتی امکان تولید در آن وجود دارد.

حجتی همچنین گفت: در صورتی که از طرف بازرگانان اعلام آمادگی شود ما می‌توانیم نیاز آن برای تولید محصولات ارگانیک را تامین کرده تا بتوانیم صادرات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

این مقام مسئول یادآور شد: 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش گلخانه‌ها داده شده است که در این شرایط مالی بانک‌ها رقم مناسبی به حساب می‌آید اما ما کماکان با مشکل انباشت سیب مواجهیم.

وی یادآور شد: این تولید مازاد به عراق و وپاکستان به صورت فله‌ای نیز صادر می‌شود در حالی که ما می‌توانیم این محصولات را با ارزش افزوده بیشتری به اروپا صادر کنیم.

حجتی یادآور شد: در ملاقات با سفیر کویت به ما اعلام شد که چرا هنوز هندوانه‌های ایران به صورت فله‌ای صادر شده و در جعبه نمی‌آید. این شکل صادرات باعث کاهش اعتبار محصولات صادراتی ایران می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسکو بدترین کیوی که مشاهده می‌شود پرچم ایران بر روی آن نصب شده است.

وی همچنین گفت: قیمت سیب‌زمینی و پیاز ما را عراقی‌ها مشخص می‌کنند به طوری که هر کیلوگرم این محصولات لب مرز 200 تومان چوب می‌خورد که در این زمینه باید بتوانیم تجدید نظر انجام دهیم.

این مقام مسئو ل در وزارت کشاورزی گفت: برای پشتیبانی از محصولات صادراتی بخش کشاورزی براساس پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، سازمان توسعه تجارت و شورای عالی صادرات پیش‌بینی شد که هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در بودجه سال 95 قرار گیرد.

حجتی در پایان گفت: امیدواریم که براساس توجه به اقتصاد مقاومتی و عزم دولت بتوانیم جایگاه صادراتی بلندمدت در کشور روسیه داشته باشیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24