Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

توده‌های سیاه آلودگی ٨ روز است که هوای تهران را ناسالم کرده اما طبق اعلام مرکز پایش محیط زیست استان تهران این وضعیت امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت تا نهمین و دهمین روز ناسالم در پایتخت رقم بخورد.

به گزارش تعادل؛ براساس گزارش مرکز پایش محیط زیست استان تهران شاخص‌ها در روز چهارشنبه نشان داد که کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی روز پنج‌شنبه همچنان میزان غلظت آلاینده‌های هوای شهر تهران افزایش می‌یابد. براساس اعلام مرکز پایش محیط زیست استان تهران میزان غلظت آلاینده‌های با مقدار کمتر از 2.5میکرون در روز چهارشنبه روی عدد ۱۱۲قرار داشت که نسبت به روز گذشته آن بیشتر شده بود. اکنون پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نه تنها آلاینده‌ها امروز در مسیر افزایش است بلکه برای روز جمعه این روند ادامه خواهد داشت.

حضور پلیس در ۱۷۰ نقطه تهران
البته اکنون پلیس راهور به مناسبت هفته هوای پاک اجرای روزانه طرح تشدید نظارت بر معاینه فنی در ۱۰نقطه مرکزی تهران را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: پلیس راهور تهران بزرگ قرار است به مناسبت هفته هوای پاک هر روز طرح جدیدی را در سطح معابر پایتخت به اجرا درآورد که به همین منظور طرح تشدید نظارت بر معاینه فنی در معابر و خیابان‌های پایتخت کلید خورد. پلیس در این طرح میزان آلایندگی خودروها را مورد سنجش قرار می‌دهد و با فک پلاک خودروهای آلاینده اقدام به نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه روی این خودروها می‌کند. سرهنگ محسن ترابیان درخصوص اینکه این طرح که با هماهنگی ستاد معاینه فنی پایتخت برگزار شد، افزود: پلیس با حضور در ۱۰نقطه مرکزی تهران، معاینه فنی خودروها را به وسیله دستگاه‌های مخصوص مورد رصد قرار می‌دهد. او با اشاره به اجرای سه مرحله طرح برای کنترل معاینات فنی خودروهای تهران توسط پلیس راهور پایتخت گفت: اجرای طرح تشدید نظارت بر معاینه فنی خودروهای پایتخت سومین مرحله از این طرح بود که در مرحله‌های پیش از آن ابتدا خودروهای دودزا پس از فک پلاک، پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت کردند و در مرحله بعد پلیس اقدام به توقیف خودروهای بسیار آلاینده کرد.

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری
معاون شهرداری تهران نیز به تازگی از ارائه لایحه‌یی به شورای شهر خبر داده که در صورت تصویب، تعرفه عوارض موتورسیکلت‌های برقی را صفر خواهد کرد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی در این باره توضیح داد: همچنین مقرر شده، پارکینگ‌های اختصاصی برای آنها احداث شود. در عین حال که در شورای عالی ترافیک تهران مطرح کرده‌ایم در بخش‌های مرکزی شهر تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود. او با تاکید بر ورود سازمان بازرسی کشور در رسیدگی به عملکرد دستگاه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا گفت: وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری تهران هر یک بخشی از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را برعهده دارند به طوری که مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری که در شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است، توسعه مترو است چراکه مترو در زیرزمین و بدون تولید هیچ آلاینده‌یی کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته و آلایندگی آن معادل صفر است. تشکری‌هاشمی توسعه دوچرخه‌سواری، استفاده از اتوبوس برقی، ورود اتوبوس‌های هیبریدی، بازسازی اتوبوس‌های فرسوده، توسعه پیاده راه‌ها و ورود موتورسیکلت‌های برقی را مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دانست و ادامه داد: ورود موتورسیکلت‌های برقی در شهرداری تهران آغاز شده و بودجه خوبی در این خصوص نیز اختصاص یافته تا شهرداری تهران در قالب یارانه به خریداران پرداخت کند.

افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع سنجش آلودگی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا هم همزمان با روز هوای پاک از افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع کشور برای کالیبراسیون دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و مخلوط گازهای کالیبراسیون در دانشگاه صنعتی شریف در تهران خبر داد. دکتر وحید حسینی گفت: ما 186 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح کشور داریم که ۲۱ ایستگاه از آنها متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران است که هیچکدام از آنها کالیبراسیون جدی ندارند و اقدامی که دانشگاه شریف برای راه‌اندازی این آزمایشگاه شروع کرده یک حرکت بسیار مهم، ملی و تاثیرگذار است.

دکتر اجتهادی، رییس مرکز خدمات آزمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف هم در مراسم افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع کشور برای کالیبراسیون دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و مخلوط گازهای کالیبراسیون با تاکید بر ضرورت تخصص‌گرایی برای شناخت و کاهش آلودگی هوا گفت: یکی از اهداف ما حرکت به سوی ایجاد ایزوی ملی و استاندارد ملی برای تنظیم و سنجش آلاینده‌های هواست که امیدواریم تا یک سال بعد اقداماتی که در این زمینه آغاز شده به نتیجه برسد. نتایج کالیبراسیون اعتبار دو هفته‌یی دارند و به همین دلیل کالیبراسیون دستگاه‌ها نیاز به پایش و تنظیم همیشگی دارند و این کار باید به صورت متناوب و مستمر انجام شود.

وظایف نمایندگان مجلس در برابر آلودگی هوا
تاکنون هر بار که با آلودگی هوا در کلان‌شهرها به خصوص پایتخت روبه‌رو بوده‌ایم تنها دولت و شهرداری‌ها وظایفی را هر چند اندک بر عهده گرفته‌اند و حتی بارها یکدیگر را در ضعف عملکرد مورد انتقاد قرار داده‌اند اما در این میان کمتر پرسیده می‌شود که وظایف نمایندگان مردم در مجلس در برابر آلودگی هوا چیست؟ حسین افخمی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده به برخی وظایف بهارستان‌نشینان در حوزه آلودگی هوا اشاره کرده است. در بخشی از این یادداشت با طرح این سوال که کدام یک از ۹ مجلس گذشته ما درباره آلودگی هوای تهران پاسخگو بوده‌اند؟ می‌نویسد: نماینده‌های شهر تهران باید در مجلس توجه کنند که مهم‌ترین مساله این شهر آلودگی هواست. کسانی که به عنوان نمایندگان مردم در مجلس می‌نشینند، سیاستمدار محسوب می‌شوند. سیاستمدار باید با سیاست و تدبیر مشکلات را حل کند. در حوزه تهران اگر نمایندگان مجلس به مساله آلودگی هوای این شهر فکر نکنند، می‌خواهند به چه چیزی فکر کنند؟ البته درحال حاضر این آلودگی علاوه بر تهران به دیگر شهرهای بزرگ هم سرایت کرده است.

وی نوشته است: به طور کلی آلودگی هوا ناشی از سیاست‌های غلط توسعه صنعتی و سیاست‌های توسعه شهری است. همه این سیاست‌ها نیز در برنامه‌های توسعه نوشته می‌شود و این برنامه‌های توسعه با رأی مجلس تصویب می‌شوند. نمایندگان مجلس موقع تصویب اینها کجا هستند؟ حداقل نمایندگان تهران باید به هر شکلی که ممکن است وارد این عرصه شوند. باید جهت توسعه را تغییر دهیم و البته این موضوع هم کار مجلس است. نمی‌توان انتظار داشت وقتی سیاست‌های کلان در جهت دیگری امضا و تایید می‌شوند، ما در خیابان به دنبال این باشیم که رانندگان ماشین‌های دودزا را جریمه نقدی کنیم. البته این نوع برخورد‌ها خوب است و می‌تواند حتی بخشی از مصوبه‌های مربوط به مقابله با آلودگی باشد اما به طور کلی راه‌حل مساله این نیست. برای هر اقدامی ابتدا باید نمایندگان مجلس این ضرورت و این مسوولیت را بپذیرند. اما درحال حاضر مساله آلودگی هوا حتی در شعارهای کاندیداهای انتخاباتی هم اصلا دیده نمی‌شود. این مساله به کلی پنهان مانده است. تا به حال کدام یک از روسای‌جمهور مسوولیت این موضوع را بر عهده گرفته است؟ 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24