انعقاد قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای مسافرتی آن هم پس از بیش از ١۵ سال از زمانی که حتی فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع بود خبر بزرگی است که در طول روزهای گذشته صنعت حمل و نقل ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و بررسی ابعاد جزیی آن اهمیت لغو تحریمها در انعقاد این قرارداد را مشخص می کند.
انعقاد قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای مسافرتی آن هم پس از بیش از 15 سال از زمانی که حتی فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع بود خبر بزرگی است که در طول روزهای گذشته صنعت حمل و نقل ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و بررسی ابعاد جزیی آن اهمیت لغو تحریمها در انعقاد این قرارداد را مشخص می کند.
به گزارش ایسنا، در جریان سفر رییس جمهوری به کشورهای ایتالیا و فرانسه تفاهم هایی میان ایران و شرکتهای تولیدکننده هواپیما شکل گرفت که نتایج آن در قرارداد بعدی دو طرف خود را نشان داد.
نهایی شدن قرارداد خرید 118 هواپیما از ایرباس و 20 فروند از ATR ایتالیا در فاصله تنها دو هفته پس از لغو تحریمها به خوبی نشان دهنده اهمیت ایجاد این تغییر جدی در عملکرد صنعت هواپیمایی ایران است.
با وجود این اما به نظر می رسد آنچه که بیشترین اهمیت را در این فرآیند داشته بعد از امکان خرید این هواپیماها بحث دربارهی نحوه تامین مالی آنهاست.
براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی قرارداد ایران با شرکت ایرباس هزینهای حدود 10.5 میلیارد دلاری برای ایران ایر دارد و همچنین 20 فروند هواپیمای شرکت ATR نیز قریب به یک میلیارد یورو برآورد هزینه شده است.
با وجود این قرارداد اما هرچند ایران باید رقمی نزدیک به 12 میلیارد دلار هزینه وارد کردن این هواپیماها کند، اما به نظر میرسد بازشدن امکان لیزینگ و استفاده از تبادلات بانکی ایران را قادر کرده بخش زیادی از این مبلغ را به شکل غیرنقد پرداخت کند.
تامین مالی 85 درصد هزینه این هواپیماها از سوی شرکت ایرباس انجام خواهد شد و ایران در مرحلهی نخست تنها 15 درصد از این قرارداد را آن هم به وسیله منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می کند.
این به معنای آن است که در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تنها باید در گیرودار تامین تنها دو میلیارد دلار باشد و برای مابقی این قرارداد می توان انتظار داشت در طول 16 سال آینده با استفاده از هواپیماهای خریداری شده و محل صرفه جویی هزینه ها اقداماتی را انجام دهد. این دومین خدمت بزرگ لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران است که باعث شده نه تنها امکان خرید هواپیماهای نوساز برای ایران فراهم شود که حتی در تامین مالی نیز دست کشور برای دریافت کمک از شرکت های تولید کننده باز شده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.