گزارش نهایی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد سوخت آماده قرائت در صحن مجلس است. تحقیقات در این پرونده با حواشی بسیاری همراه شد و واكنش های متفاوتی را به همراه داشت.
به گزارش قانون، امروز یك سوی ماجرا مهدی دواتگری رئیس كمیته تحقیق و تفحص از ستاد سوخت قرار دارد كه دست به افشاگری زده است و می گوید به زودی این پرونده در صحن علنی قرائت خواهد شد و گزارشی كه حاصل سه سال كار كمیته تحقیق و تفحص است و به گفته دواتگری این پرونده از پیچیدگیهای بسیاری برخورداراست و نمیشود به راحتی در مورد آن حرف زد.
پرونده ای كه سردار رویانیان را راهی زندان كرد هرچند اكنون با قرار وثیقه آزاد است و امروز بسیار گله مند است كه چرا خدماتی همچون ایجاد پلیس 110 وكسب رتبه اول دستگاه های دولتی را برای طراحی كارت سوخت یا كاهش 10 میلیارد دلاری هزینه خرید بنزین و.. دیده نمیشود درحالی كه او بعد از آزادی از بازداشت لباس بر تن كرده و رئیس بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح شده است.
به هر حال ماجرای پرونده ستاد سوخت مربوط به پرونده تحقیق و تفحص از نحوه هزینهکرد اعتبارات با موضوع تبصره 13 قوانین بودجه سالهای 85 و 86 کل کشور و همچنین عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور بین سالهای 85 تا 91 که متعاقب تبصره 13 قانون بودجه سال 85 از سال 87 در قالب قانون مدیریت سوخت کشور است.
در همین راستا روزنامه قانون با مهدی دواتگری نماینده مجلس و عضو كمیته تحقیق و تفحص مجلس از ستاد سوخت و همچنین محمد رویانیان یكی از متهمان این پرونده گفتو گوكرده و به تشریح جزییات این پرونده پرداخته است.
دواتگری: پول ستاد سوخت خرج مساجد و امامزاده ها شده است
جناب دواتگری، شما در بیان جزئیات پرونده سوخت بارها به شركت های صوری اشاره كرده اید، اما سوالی كه اینجا پیش میآید نقش و فعالیت شركت های صوری است، منظور از این شركت ها چیست و چگونه فعالیت كرده اند؟
این پرونده جزو پروندههای پیچیده كمیسیون تحقیق و تفحص مجلس است كه در بحث شركتهای صوری باید در دو بخش مجزا از هم، تخلفات بررسی شود. داستان از این قرار است، زمانی كه بودجه سال85 و86 تصویب شد مطابق تبصره 13 آن برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و اسقاط خودروهای از رده خارج شکل گرفت و برحسب تصمیم هیات وزیران وقت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تشکیل شد که در ابتدا این ستاد در وزارت کشور قرار گرفت، اما در ادامه به عنوان یک نهاد عمومی زیرنظر نهاد ریاست جمهوری اداره شد.
بنا بر تبصره 13 آن دولت مكلف شد برای نوسازی ناوگان شهری اقدامات لازم را انجام دهد.اما برای اجرای آن باید طبق قانون مزایده و مناقصه برگزار میشد كه متاسفانه با ترك تشریفات و با دستور و امضای وزیر كشور وقت، 105 میلیارد ریال در اختیار یك شخص كه هیچ گونه تجربه درساخت و تولید ماشینهای حمل و نقل شهری واتوبوسها نداشته، قرار میگیرد.
طی چه قراردادی این پول در اختیار این فرد قرار گرفته است؟
«ك-ی-س» بدون مناقصه و بدون داشتن قرار داد 105 میلیارد را دریافت میكند.البته بعد از اینكه دیوان محاسبات به موضوع حساس میشود، یك قراردادصوری تنظیم میشود. چون قرارداد باید در قالب یك شركت میبود،یك شركت با نام « پرسام سپاهان احیا» را ثبت میكنند. بنابراین اول پول پرداخت میشود، بعد قرار داد امضا و در آخر شركت ثبت میشود، یعنی یك فرد بدون داشتن تخصص و تجربه در زمینه ساخت و تولید خودروهای حمل و نقل شهری 105 میلیارد ریال دریافت كرده است.
این فرد با این 105 میلیارد ریال چه كاری انجام داده است؟
«ك-ی-س» با گذشت 9 سال، ریالی از این مبلغ رابه خزانه باز نگردانده است و با این مبلغ در شهرك غرب تهران برج سازی كرده است.
یعنی وزیركشور وقت كامل در جریان این داستان بودند؟
بله، با دستور ایشان این مبلغ واگذار شده و اسناد آن موجود است . وزیر وقت به سید مهدی هاشمی كه آن زمان رئیس تبصره 13بود دستور برای پرداخت 105 میلیارد را داده و چك را آقای هاشمی امضا كرده است.
اطلاع دارید درحال حاضر پرونده در چه مرحلهای قرار دارد؟
تا جایی كه اطلاع دارم این پرونده هنوز به حكم نهایی نرسیده است و اكنون این پرونده در دادسرای كاركنان دولت مطرح است.
«ك-ی-س» مورد پیگرد قضایی قرار گرفته است؟
اتفاقا در بحث تبصره 13، قبل از نمایندگی باز پرس این پرونده خودم بودم و برای این فرد قرار مجرمیت صادر كردم. اما وقتی نماینده مجلس شدم از پرونده جدا شدم و در جریان دقیق آن نیستم . در حال حاضر گویا «ك-ی-س» با تودیع وثیقه 21 میلیارد تومانی آزاد است.
برگردیم به بخش دوم پرونده سوخت كه احتمالا سنگین تر از بخش اول هم خواهد بود! تخلفات مربوط به دوران مدیریت رویانیان است!
پرونده آقای رویانیان هم شامل چند بخش مختلف است. بخش اول مربوط به كمك های دولتی است كه به میزان 48 میلیارد تومان توسط دولت در اختیار ستاد سوخت قرار گرفته كه تا این ستاد در خصوص خرید خودروهای فرسوده پرداخت كند. این مبلغ عمدتا به افراد حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. برای نمونه برای بعضی از سفرهای خارجی افراد و مقامات، بعضی مساجد و امامزاده ها، پرداخت پاداش ها و سكه ها از این بودجه استفاده شده است، همچنین 33 میلیارد ریال در اختیار شرکت تعاونی خدمات بازرگانی ، 17 میلیارد ریال در اختیار اتحادیه سراسری تاکسیرانی، 500 میلیون تومان برای یك هیات كشتی در یکی از شهرهای استان مازندران پرداخت شده، پرداخت 3 میلیارد ریال به رئیس فدراسیون بخش فوتبال، پرداخت 660 میلیون ریال به حساب رئیس فدراسیون وقت کشتی، پرداخت 300 میلیون ریال به حساب وقت نهاد ریاست جمهوری و 7 میلیارد ریال به حساب باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران در کنار بسیاری دیگر واریز شده است.
پرونده رویانیان شامل چه تخلفات دیگری است؟
بخش بعدی تخلفات ستاد سوخت مربوط بحث اسقاط خودروها است، كه در این بخش دواتفاق افتاده است:
اول خودروها بدون نظر كارشناسی اسقاط شده اند، یعنی این ستاد قرار بود خودروهای اسقاطی را تحویل گرفته و در قبال هر دستگاه خودروی اسقاطی بین 55 تا 70 هزار تومان به حساب ستاد سوخت واریز کند، اما این مراکز اسقاط خودرو شروع به فروش خودروهای اسقاط شده به کارخانجات ذوبآهن کردند.مبلغ یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان باید به ازای خودروهای اسقاطی و براساس نظرهای کارشناسی به حساب خزانه واریز می کردند و در ازای آن تنها 15 درصد حقالزحمه برداشت می کردند، اما مراکز اسقاط خودرو بدون نظر کارشناسی خودروهای اسقاطی را تحویل گرفته و بدون نظر کارشناسی وجوه را دریافت می کردند، یعنی از یک طرف از دولت یارانه می گرفتند و از طرف دیگر هیچ پولی را به حساب خزانه واریز نکردند.
دومین تخلف صورت گرفته در این بخش مربوط به گواهیهای اسقاط خودرو است.افراد با تحویل خودروی فرسوده خود به جای دریافت پول (بین 750 هزار تومان تا 1میلیون و 500 هزارتومان)، گواهی اسقاط دریافت میكردند. حدود یك میلیون و سیصد و یازده هزار گواهی اسقاط توسط 125 مركز اسقاط صادر شده است. یعنی این اقدام به صدور گواهی های اسقاط خودرو برخلاف قانون و به جای پرداخت یارانه، گواهی اسقاط خودرو داده می شد و در ازای هر سه گواهی اسقاط خودرو شخص میتوانست یک خودرو از خارج از کشور بدون پرداخت تعرفههای گمرکی وارد کند.
تعرفه گمركی باارزش این گواهی های اسقاط برابری میكرد؟
متاسفانه خیر، این دو از لحاظ مالی با هم برابر نیستند.
بعضی شنیدهها حاكی است این گواهیها برای ورود مازراتی و ماشین هال لوكس و حتی توسط افرادی چون بابك زنجانی انجام گرفته است. برای ورود چه نوع ماشین ها و توسط چه كسانی این كار انجام شده است؟
موضوع تحقیق و تفحص از ستاد سوخت صرفا منحصرا به این ستاد و عملكرد آن بود. بنابراین ما در موضوع افراد و ماشینها وارد نشده ایم.
رویانیان زمانی را دربازداشت بود و در نهایت گفته شده با قرار وثیقه آزاد شده است، این خبرصحت دارد؟
رویانیان با تودیع وثیقه آزاد است اما از میزان وثیقه اطلاع دقیقی ندارم. آنچه كه در رسانه ها شنیده شده اما از سوی منابع قضایی تایید نشده است، حدود 10 میلیارد تومان بود كه اگر این خبر صحت داشته به هیچ وجه با حجم پرونده تناسب ندارد.
طرف مقابلی كه پول ها به آنها پرداخت شده هم جزو متهمان هستند؟
ما در جریان تحقیق و تفحص كلیه مدارك و مستندات را جمع آوری كرده ایم، این گزارش را به طور كامل به دستگاه قضا ارسال میكنیم و دستگاه قضا به كلیه اتهامات رسیدگی خواهد كرد.
صحبت های شما واكنشهای متعددی را در پی داشته، آقای پورمحمدی وزیر دادگستری، به مطالب واكنش نشان داده و جوابیه داده اندو رویانیان در واكنش به صحبت های شما، درخواست مناظره كرده،آیا شما این درخواست مناظره را میپذیرید؟
دو طرف مناظره با ید هم كف و هم سطح باشند. بنده یك نماینده مجلس و قاضی هستم و آقای رویانیان یك متهم. من نمیتوانم سطح خود رادر سطح یك متهم كاهش دهم. اما چنانچه آقای پور محمدی وزیر دادگستری تمایل به مناظره داشته باشند حاضرم با ایشان در مقابل اصحاب رسانه مناظره كنم.تا مردم قضاوت كنند. البته بعد از تعطیلات مجلس، گزارش تحقیق و تفحص قرائت خواهد شد. احتمالا رویانیان را دعوت كنیم در حضور اصحاب رسانه سوالات ما را پاسخ دهد ایشان متهم هستند و فقط باید سوال ها را پاسخ بدهند.
سه سال از آغاز به كار تحقیق و تفحص در پرونده سوخت می گذرد چرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟
گستردگی موضوع یكی از مهمترین عوامل در تاخیر در رسیدگی به این پرونده بوده است . ما با 16 وزارتخانه و دستگاه دولتی درگیر بوده ایم. پیچیدگی و تعدد دستگاه های اجرایی می روند رسیدگی را با كندی مواجه كرده است.
بنابراین به زودی گزارش قرائت و به دستگاه قضا ارسال خواهد شد؟
دقیقا همین طور است و مطمئنا قبل از پایان این دوره مجلس این گزارش در مجلس قرائت و تعیین تكلیف خواهد شد.
سردار رویانیان: این بخشش ها برای فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل بود
محمد رویانیان نیز در گفت و گو با «قانون» پاسخگوی اتهامات خود در پرونده تحقیق و تفحص از پرونده ستاد سوخت بود و تاكید داشت طبق وظایف، مصوبات دولت و مجلس و اختیارات قانونی خودعمل كرده و هرچه انجام شده طبق قانون ستاد سوخت بوده است.
جناب رویانیان، 48 میلیارد تومان كمك دولتی را چرا صرف اعمال گوناگونی چون سفرهای خارجی افراد، كمك به مساجد و باشگاه های ورزشی و ... كرده اید؟ستاد سوخت چرا باید به مراكز فرهنگی و ورزشی كمك كند؟
در وهله اول باید بگویم كه ستاد هیچ گونه ردیف و بودجه دولتی نداشت، و تنها بودجه حوزه حمل و نقل به دستگاه های اجرایی آن یعنی وزارت راه و وزارت صنعت و سازمان های ذیربط و مستقیم واریز میشد و ستاد سوخت اعتبار دولتی نداشت. مبلغ مورد نظر، از منابع غیر دولتی بر اساس مصوبه اصلاحیه مجلس و دولت از طریق مراكز اسقاط خودرو بابت هر خودرو 55 هزار تومان وارد ستاد میشد؛ برای هزینه هایی كه ستاد داشت. در قانون هم تاكید شده این اعتبارات از مراكز غیر دولتی اخذ و به اشخاص غیر دولتی پرداخت شود. این بخشش ها، عمدتا در راستای كمك به حوزه های حمل و نقل، امور فرهنگی تبلیغی و فرهنگ سازی بود، یا به عنوان وظیفه ستاد سوخت از مقاله ها و پروژه ها و طرحهای برتر در حوزه حمل و نقل حمایت مالی می كرد. بخشی هم به اتحادیه و تعاونی ها در حوزه حمل و نقل براساس قرار دادهای ثبت شده واریز شده است.
مبلغ كمی هم در حوزه ورزش به صورت استقراضی داده شده كه اكثرا باز پرداخت شده اند.
شما معتقدید خودروهای اسقاطی كارشناسی می شدهاند، اما در پرونده ستاد سوخت كاملا برعكس این موضوع قید شده است! دفاع شما در مورد این اتهام چیست؟
تعریف ما با تعریف نمایندگان در رابطه با كلمه كارشناس گویا متفاوت است. طبق قانون ارزش لاشه خودرو هر 6 ماه یكبار توسط كارشناسان قیمتگذاری میشد. تاكید میكنم كه هر ماشینی كه در كشور اسقاط شد با حضور كارشناس فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس انجام شده است. این كارشناسان یا كاردان فنی پلیس یا كارشناس ارشد پلیس بودند.مراحل كار هم اینگونه بود كه:
1-مالك خود رو با خودرو و اسناد معتبر به مراكز اسقاط خودرو مراجعه می كرد.
2-مركز اسقاط موظف به ثبت مشخصات خودرو در سیستم بودند.
3-با حضور مدیر و كارشناس و مالك خودرو اسقاط انجام می شد.
4-فك پلاك و امحای شماره شاسی و موتور، تخریب سقف و بدنه و سوراخ كردن موتور با صورتجلسه پلیس انجام می شد.
5-قیمت لاشه هم به قیمت آهن قراضه مشخص می شد.
چرا ریالی ازپول اسقاط خودروها به خزانه دولت واریز نشده است؟
ما طبق قانون عمل كرده ایم. در بند 15 آن آییننامه مصوبه دولت تحت عنوان آیین نامه خارج از رده كردن خودروهای فرسوده كه تصویب و ابلاغ شد ،آورده شده كه قیمت لاشه خود رو باید به حساب ستاد سوخت برای هزینه های جاری ستاد سوخت واریز شود. البته شهریور 89 یك مصوبه ای آمد مبنی بر اینكه برای هر لاشه خود رو 15 هزار تومان به كارشناس پلیس، 5 هزار تومان بابت پاداش به بانك عامل، 55 هزار تومان به ستاد پرداخت شود. بقیه لاشه در اختیار مركز اسقاط قرار گیرد. مجلس مخالفت كرد و در نهایت در مصوبه اصلاحی بین دولت و مجلس در بهمن 89 تصویب و ابلاغ شد هزینه جاری ستاد از طریق خود روهایی كه در مراكز غیر دولتی اسقاط می شوند دریافت شود. من تا قبل از آن یك ریال از مراكز اسقاط بابت لاشه خو روها نگرفتم تا ابلاغ این قانون.
منظور از هزینه های جاری چیست؟
حقوق پرسنلی، آب و برق، تداركات و هزینه تبلیغات و فرهنگ سازی و...
در رابطه با ماجرای گواهی اسقاط خودروها هم توضیح می دهید؟
دولت یك مصوبه ای داشت كه اگر ماشینهای وارداتی كم مصرف باشند با عوارض و مالیات و ... می توانند وارد كشور شوند. اما برای ماشینهای پر مصرف باید 1 تا 4 گواهی اسقاط ارائه كنند تا اجازه ورود ماشین ها صادرشود. این مسئله یعنی اینكه كلیه مالیات و گمرك و هزینه شماره گذاری و.. كه حدود 100 درصد قیمت خود رو می شد را باید پرداخت می كردند و اگر ماشین جزو پر مصرف ها بود مضاف بر سایر هزینه های پرداختی باید خودرو فرسوده هم از رده خارج می شد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.