Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور ایران و آذربایجان، عملیات احداث خط ریلی بین المللی استان گیلان به شکل رسمی در بندر مرزی آستارا آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گیلان، شب گذشته با حضور محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفی‌یف - وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، محمدعلی نجفی - استاندار گیلان، روسا و مسئولان بلندپایه راه آهن دو کشور ایران و آذربایجان و مسئولان استان های گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا، عملیات احداث خط آهن بین المللی آستارا – آستارا در نقطه صفر مرزی آستاراچای آغاز شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیأت همراه در بدو ورود به شهرستان مرزی بندر آستارا در دهکده گردشگری تله کابین حیران حضور یافتند و از امکانات توریستی و گردشگری این منطقه بازدید کردند.

هیأت ایرانی پس از بازدید از این منطقه، در گمرک زمینی شهرستان حضور یافتند و پس از بازدید از پل مرزی، در روی این پل مورد استقبال هیأت آذری قرار گرفتند.

واعظی و هیأت همراه پس از ورود به خاک جمهوری آذربایجان، در مدت زمانی کوتاه از امکانات و تأسیسات توریستی و گردشگری ساحلی آستارای آذربایجان بازدید کردند و جهت برگزاری آیین آغاز عملیات احداث پروژه خط ریلی، به همراه هیأت آذری در نقطه صفر مرزی رودخانه آستاراچای حضور یافتند.

راه آهن آستارا-آستارا گامی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گقت: راه آهن آستارا-آستارا گامی بزرگ برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

وی اتصال ایران به روسیه و کشورهای اروپایی را از دیگر دستاوردهای این طرح بزرگ برشمرد و افزود: اتمام این پروژه، جمهوری آذربایجان را به آب های آزاد خلیج فارس، هند و آسیای مرکزی متصل می کند.

واعظی کاهش فاصله 2000 کیلومتری این مناطق با یکدیگر را دیگر دستاوردهای این کریدور عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه روابط به سرعت در حال گسترش است و مشکلات بانکی گذشته حل شده باید این ارتباطات در آینده بیش‌تر شود.

بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه در سال 2016 میلادی

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در سخنانی گفت: مناسبات جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاریخی بوده و به مناسبات مهم استراتژیک تبدیل شده است.

شاهین مصطفی‌یف اظهار کرد: آغاز عملیات احداث خط آهن و پل بزرگ ریلی بین المللی روی رودخانه آستارچای، گامی بزرگ در راستای توسعه همه جانبه روابط دو کشور است.

وی دوستی و برادری دو رئیس جمهور و اراده سیاسی آنها در برگزاری مذاکرات متعدد را از عوامل توسعه روابط دانست و افزود: در دو سال و نیم گذشته شاهد سفرهای روسای جمهور دو کشور بودیم.

مصطفی‌یف به درگیری اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ اشاره و تأکید کرد: در حوادث اخیر شاهد بودیم که در بالاترین سطح، رئیس جمهور ایران از رییس جمهور آذربایجان حمایت کرده است و ما از گذشته شاهد این حمایت ها بوده ایم.

وی اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور را از مهمترین دلایل پیشبرد توافق برای احداث این راه آهن عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور آذربایجان به ایران، دو سند همکاری در رابطه با هماهنگی برای احداث خط راه آهن دو کشور امضا شده است و پس از دو ماه توانستیم عملیات احداث پل ریلی به روی رودخانه آستاراچای را شاهد باشیم.

وی به اهمیت خط آهن آستارا – آستارا اشاره و تصریح کرد: هم اکنون با اتصال این مسیر کریدور مهم شمال – جنوب به هم متصل می شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: در مرحله نخست، تا پایان سال 2016 ساخت این پل، ریل گذاری مسیر هشت کیلومتری در خاک آذربایجان و مسیر دو کیلومتری در خاک جمهوری اسلامی ایران به اتمام می رسد که دولت آذربایجان بودجه دولتی را برای تحقق این هدف مشخص کرده است.

او یادآور شد: در مرحله بعدی، ترمینال باری در خاک ایران احداث و جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا نیز مشارکت خواهد کرد و باید گفت که این طرح یک طرح فرا منطقه ای است که از هند و آسیای مرکزی شروع و پس از عبور از ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا منتقل می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در مرحله نخست، 5 میلیون تن کالا با بهره مندی از این مسیر جابجا خواهد شد که این هدف در آینده به 10 میلیون تن افزایش می یابد.

پیمانکار پروژه نیز در بدو ورود وزرای دو کشور، توضیحاتی را در خصوص پروژه مذکور ارائه کرد و طرفین پس از بیان سخنانی بر تسریع و توسعه پروژه مذکور تأکید کردند.

پس از برگزاری مراسم، عملیات احداث این پروژه با استقرار کارگاه در دو سوی رودخانه آستاراچای به شکل رسمی آغاز شد و بنا بر رسم کشور جمهوری آذربایجان، یادمانی از این تفاهم نامه در اسکلت بتونی پل ریلی قرار گرفت.

تعداد کثیری از رسانه های تصویری و مجازی داخلی و خارجی با حضور در منطقه مذکور، این رویداد مهم را پوشش دادند.

به گزارش ایسنا، مقدمات احداث این راه آهن پس از چندین نشست کارشناسی مشترک تدوین و به شکل رسمی در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان موسوم به «نشست آستارا - آستارا» که به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان مطرح و مورد توافق مسئولان بلند پایه دو کشور واقع شد.

در طرح مذکور یک پل ریلی به طول 80 متر، با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، 8 کیلومتر خط ریلی از خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و پل در دست احداث و 2 کیلومتر خط ریلی از محل مذکور تا محدوده تعیین شده در آستارای جمهوری اسلامی ایران احداث می شود.

بر اساس توافقات صورت پذیرفته، پروژه مذکور تا پایان سال جاری میلادی اتمام و به بهره برداری می رسد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24