Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این که امسال ٩٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون اضافه می شود، گفت: با احتساب دوسال گذشته و امسال، ظرفیت تولید غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین،عبدالرضا حاجی حسین نژاد در سومین روز از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که تولید آزادگان جنوبی با حفاری سه حلقه چاه تولیدی علاوه بر تولید قبلی ٧٥٠٠ بشکه افزایش یافته است، افزود: تا پایان شهریورماه، ٦٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید آزادگان جنوبی علاوه بر ٥٠ هزار بشکه قبلی اضافه خواهد شد.
وی با بیان این که ظرفیت تولید ١٦٠ هزار بشکه نفت در غرب کارون ایجاد شده است، تاکید کرد: تولید میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران در فاز نخست به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت متن ظرفیت نفت درجای غرب کارون را ٦٤ میلیارد بشکه اعلام و خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تولید فاز نخست آزادگان شمالی و یادآوران آغاز شده و هم اکنون مجموع تولید این دو میدان به ٨٠ هزار بشکه رسیده است.
وی با بیان اینکه در روزهای آینده، نفت آزادگان شمالی و یادآوران برای صادرات به مخازن نفتی منتقل می شود، اظهار کرد:توسعه میدان یاران شمالی از پیشرفت ٨٠ درصدی برخوردار شده و تا شهریور ماه تولید ٣٠ هزار بشکه ای از این میدان محقق می شود.
حاجی حسین نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با شرکتهای چینی برای توسعه فاز ٢ آزادگان شمالی و یادآوران نیز خاطرنشان کرد: در یادآوران هنوز درباره قیمت و شرایط در حال مذاکره هستیم، در مورد آزادگان شمالی نیز چینی ها هنوز پیشنهاد مالی خود را ارایه نکرده اند.

به گفته او اگر در فاز دوم توسعه میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران با چینی ها به توافق نرسیم، توسعه این میدانها در قالب قراردادهای جدید به مناقصه خواهد رفت.
مدیرعامل مان در پاسخ به سوالسی مبنی بر اینکه که آیا قرارداد محرمانگی با شرکت توتال به معنای واگذاری توسعه فاز ٢ آزادگان جنوبی به این شرکت است؟، گفت: این قرارداد به معنای این است که شرکت توتال اطلاعات اولیه ای را که از شرکت نفت درباره این میدان دریافت می کند در اختیار شرکت دیگری قرار ندهد همچنین بنا شده توتال طی یک ماه پروپوزال اولیه را درباره آزادگان جنوبی در اختیار شرکت نفت قرار دهد.

به گفته او واگذاری توسعه میدانهای غرب کارون در قالب قراردادهای جدید نفتی به این معنا نیست که شرکتهای داخلی توان توسعه این میدانها را ندارند؛ زیرا توسعه این میدانها به منابع مالی فراوانی نیاز دارد که شرکتهای داخلی فاقد این منابع هستند.
حاجی حسین نژاد تاکید کرد: بر اساس قراردادهای جدید نفتی، شرکتهای خارجی باید برای توسعه میدانها با شرکتهای ایرانی مشارکت کنند که این امر نیز مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
وی درباره دکلهای غرب کارون گفت: با توجه به برنامه های توسعه ای، تعداد دکلهای غرب کارون تا پایان امسال نیز افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت متن برای توسعه میدان چنگوله با شرکتهای روسی مذاکره داشته است؟، تصریح کرد: متن با شرکتهای روسی در این باره مذاکره ای انجام نداده اما امکان دارد شرکت ملی نفت مذاکراتی را در این ارتباط داشته باشد.

حاجی حسین نژاد درباره توسعه میدان مشترک آذر تصریح کرد:توسعه این میدان تا حدودی از برنامه عقب است اما با توجه به این که مشکل منابع مالی آن حل شده است، انتظار داریم در نیمه دوم امسال تولید ٣٠ هزار بشکه ای از این میدان محقق شود.

وی با همچنین به توسعه میدان گازی کیش اشاره و اضافه کرد: مهمترین مشکل توسعه این میدان تامین منابع مالی است به نحوی که قرار شده برای توسعه واحد فرآورشی آن ٩ شرکت ایرانی و خارجی برای تامین مالی مشارکت داشته باشند که امیدوارم این امر به نتیجه برسد.

وی همچنین از به پایان رسیدن حفاری چاه های بخش خشکی میدان گازی کیش تا پایان سال جاری خبر داد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24