Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طبق پیش بینی ها باید سال ٩۵ به مراتب متفاوت تر از حتی سه ماه پایانی سال ٩۴ بود.حالا بیش از دو ماه از پایان دوره حدودا سه ماهه رشد بازار سهام نظریه هیجانی بودن رشد بورس و فرضیه تحریک بازار سهام به دلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین نشان دادن اثر تصنعی از امضای نهایی توافق برجام در اذهان جامعه سهامداری تقویت شده است...!

وقتی فقط تک سهم ها سود می دهند!

عصر ایران؛ علیرضا باغانی -بازار سهام در 6 روز معاملاتی منتهی به دوم خردادماه سال جاری شاهد ضعف در حجم و ارزش معاملات بود.

ارزش معاملات این دوره در دو بازار بورس و فرابورس 2.354 میلیارد تومان رقم خورد و ارزش معاملات خرد نیز ( بدون معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) برابر با 1.461 میلیارد تومان ثبت شد،به این معنی که به طور میانگین روزانه 243 میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه معامله شده است.

رشد شاخص بورس در این هفته از 75.982 تا 76.448 واحد معادل 0.61 درصد رقم خورد و شاخص فرابورس هم از ابتدای هفته تا انتهای هفته جهشی از 794 تا 812 واحد برابر با 2.27 درصد داشت. این شرایط بورس مصادف شده بود با انتشار گزارش های 12 ماهه. درخصوص گزارش های ۱۲ ماهه باید گفت ، که گزارش ها ضعیف بود و البته با توجه رکود سنگین نیمه دوم سال گذشته ، انتظار بالایی هم از گزارش ها نمی رفت. ذکر این نکته ضروری است که در تحلیل و بررسی گزارش ها نباید صرفاً به سود محقق شده توجه کرد و باید گزارش 3 ماهه پایانی سال با 3 ماهه پائیز مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا بتوان شرکت هایی که در 3 ماهه زمستان عملکرد بهتری داشتند را از سایر شرکت ها تمیز داد. چراکه این دست شرکت ها قطعا می توانند در دوران پساتحریم و بهبود اقتصاد کشور ، وضعیت سودآوری بهتری نسبت به سایر شرکت ها داشته باشند. لازم به ذکر است ، در بررسی صورت های مالی ، 4 آیتم رشد فروش ، کنترل هزینه ها ، رشد سود عملیاتی و کاهش هزینه های عملیاتی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

چهره متفاوت بورس 95!

اما بررسی عملکرد دوماه سپری شده از سال 1395 حاکی از آن است که بازار سهام برخلاف تمام آنچه که پیش بینی می شد چهره خوبی از خود در سال جاری نشان نداده و در فروردین و اردیبهشت ماه 4.7 درصد زیان به سرمایه گذاران خود رسانده است و این در حالی است که سرمایه سپرده گذاران بانکی در این مدت دست کم 3 درصد رشد کرده است.این شرایط حاکی از دوره ای بودن نوسانات بازار سهام و عمیق نبودن رشد های اخیر بورس است،چرا که اگر رشد های بورس غیرهیجانی و با تکیه بر متغیرهای بنیادی اتفاق افتاده بود،طبق پیش بینی ها باید سال 95 به مراتب متفاوت تر از حتی سه ماه پایانی سال 94 بود.حالا بیش از دو ماه از پایان دوره حدودا سه ماهه رشد بازار سهام نظریه هیجانی بودن رشد بورس و فرضیه تحریک بازار سهام به دلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین نشان دادن اثر تصنعی از امضای نهایی توافق برجام در اذهان جامعه سهامداری تقویت شده است!با این حال اگر این فرضیه ها هم درست باشد نمی توان گفت که رشد بورس در زمستان 94 حبابی بوده و تنها برچسب هیجانی بودن را می توان به آن چسباند با این منطق که قیمت سهام در نقطه شروع رشد زمستانی بازار سهام فاصله زیاد و معناداری با روزهای سال 1392 داشت،حتی روزهای معمولی آن.

اما در دوماه نخست سال جاری صنعت کاغذ که سهامی همچون کاغذ سازی کاوه (پدیده اردیبهشت ماه) را در دل خود جای داده است رتبه اول بیشترین بازدهی مثبت را با ثبت رکورد 45 درصد کسب نموده است.گروه چاپ و انتشار نیز با حضور تک سهم افست با 43 درصد بازدهی سودده ترین صنعت بورس در سال 95 تا این لحظه شناخته شده است.در نهایت اما گروه کانی های غیر فلزی با 21 درصد رشد سومین صنعت پربازده بورس 95 لقب گرفته است.

در این بین بیشترین زیان نیز نصیب گروه ابزار پزشکی به واسطه ریزش سنگین تک سهم این گروه یعنی کنتورسازی شده است.این صنعت در دوماهه نخست سال 27 درصد منفی بوده است.

جدول زیر نمایانگر بازدهی صنایع بورسی در دو ماه سپری شده از سال 1395 است:

عقب نشینی بورس در 95/ فقط تک سهم ها سود می دهند!

کدال ،گورستان شده...!؟

اما در شبکه های اجتماعی به مطلب خوبی برخورد کردیم راجع به رسانه های مجازی و عمیق نبودن بازار سهام... «قدرت رسانه های جدید را شوخی نگیرید ، بسیار تاثیرگذار هستند و دولت و نهادهای تصمیم گیری هم به این امر واقفند به این نمونه ها توجه بکنید:

پیام چند دقیقه ای رئیس دولت اصلاحات و موجی که شبکه های موبایلی راه انداختند و نتیجه اش را همه می دانید، بحث فیش حقوقی مدیران بیمه و استعفای پشت سر آن یا همین داستان فرزاد حسنی و عکس العمل های منفعلانه بعد از آن، نمونه هایی از تاثیرگذاری و اهمیت شبکه های موبایلی است، شبکه هایی که بهترین ابزار هست برای احقاق برخی حقوق مدنی و صنفی .اگر کانال ها و اتاق های بورسی در زمینه شفافیت بورس و اصلاح رویه های غلط و خطرناک اقدام نمایند ، قطعا نتیجه خواهیم گرفت.شفافیت و سلامت اساس هر کسب و کاری است ، هر کسی نگاه پایدار به بورس دارد باید در جهت سلامت بازار بورس تلاش کند ، این که در هر دوره ای عده ای از اطلاعات نهانی با خبر باشند و از این رانت سوء استفاده کنند برای آینده بورس زهر هست.

ماهیت و فلسفه وجودی کدال(شبکه ای که اطلاعات مالی شرکت ها در آن منتشر می شود) چیست؟ آیا به این موضوع تا حالا فکر کرده اید ؟ بررسی بکنید و ببینید در یک سال اخیر چند اطلاعیه با اهمیت خیلی زودتر از انتشارش در کدال ، دست به دست در کانال ها و اتاق ها چرخیده است؟ نشت اطلاعات در بورس جرم است ، جرمی که متاسفانه به یک عادت رسمی تبدیل شده و دیگر هیچ کسی به آن حساس نیست . کدال به گورستان اطلاعیه ها تبدیل شده است ، اخبار با اهمیت شرکت ها درز می کند ، دست به دست می چرخد ، تاثیرش را بر روی سهم ها می گذارد و نهایتا در کدال بایگانی می شود و آن قدر این چرخه عادی شده است که دیگر کسی به این روال غلط و خطرناک حساس نیست.

افکار عمومی از بورس می ترسد و این بزرگترین مانع توسعه بورس در ایران هست ، اگر ضریب نفوذ بورس در ایران فاصله معنی داری با سایر کشورها دارد دلیلش همین ترس هست ، هر سال شاهدیم که بخش عمده ای از افرادی که وارد بورس می شوند با ضررهای عجیب و غریب از این بازار خارج شده و به جمع بدگویان بازار می پیوندند .بورس باید توسعه پیدا کند ، عمق بیابد و ضریب نفوذش در جامعه افزایش یابد تا به بازاری پویا و بلندمدت تبدیل شود و مهمترین رکن این امر شفافیت و سلامت آن هست ، سلامتی که همه ما باید در مقابلش احساس وظیفه نموده و برای تحققش تلاش نمائیم.»

کارشناس بازار سهام

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24