Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک مسکن با انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق بهادار رهنی در فرابورس، فاز اول توسعه بازار رهن –بازار تسهیلات بلندمدت خرید مسکن- را رسماً کلید زد.

یک خارجی در میان خریداران اوراق رهنی

این اوراق در کسری از ثانیه در فرابورس فروش رفت و در حالیکه حجم اوراق 300 میلیارد تومان بود، 550 میلیارد تومان تقاضا برای خرید اوراق صف کشیدند.

در میان خریداران، یک سرمایه گذار خارجی نیز حضور داشت.

اوراق بهادار رهنی در روز اول عرضه توسط بانک مسکن –ناشر اوراق- با قیمت اسمی 100 هزار تومان به فرابورس راه یافت.

نرخ سود اوراق رهنی 18.5 درصد است و دارای کمترین ریسک نکول است که این دو پارامتر باعث شد تقاضای مازاد برای خرید اوراق بوجود بیاید.

در بازار رهن ثانویه، به پشتوانه وام¬های خرید مسکن پرداخت شده، اوراق بهادار رهنی منتشر می¬شود.

سری اول این اوراق به حجم 300 میلیارد تومان منتشر شد و در کسری از ثانیه در فرابورس توسط سرمایه¬گذاران خریداری شد.

قرار است اوراق رهنی تا حجم حداکثر 10 هزار میلیارد تومان منتشر شود.

بانک مسکن از محل فروش اوراق رهنی، امکان دسترسی سریع به دارایی¬هایی که طی حداقل 10 سال بازپرداخت می¬شود را پیدا می¬کند و باعث شکل¬گیری جریان نقدی ناشی از وصول مطالبات بلندمدت بانک می¬شود. در نتیجه، امکان وام دهی بیشتر را برای بانک مسکن بوجود می آورد.

این بازار، قدرت وام دهی بانک مسکن را دو برابر سطح فعلی افزایش می دهد.

محمدهاشم بت شکن در مراسم انتشار سری اول اوراق بهادار رهنی، با تاکید بر اینکه بازار رهن در ایران از ناکارآمدی ناشی از کوچک بودن ابعاد این بازار، رنج می برد گفت: نسبت تسهیلات رهنی دریافت توسط خریداران مسکن به تولید خالص داخلی به عنوان سنجش میزان کارآیی بازار رهن، در آمریکا معادل 80 درصد، در آلمان و ژاپن برابر با 40 درصد، در اسپانیا معادل 60 درصد و در کشورهای در حال توسعه همچون چین، مالزی، کره جنوبی و حتی تایلند به ترتیب معادل 20 درصد، 30 درصد، 25 درصد و 20 درصد است. این در حالی است که در ایران این نسبت کمتر از 10 درصد است که بیانگر ناکارآمدی بازار رهن در کشورمان است.

مدیر عامل بانک مسکن، علت این ناکارآمدی را در عدم تطابق سررسید دارایی¬های و بدهی¬های سیستم بانکی در حوزه تسهیلات مسکن عنوان کرد و گفت: تسهیلات رهنی یا همان وام خرید مسکن، تسهیلات بلندمدت محسوب می¬شود اما از طرف دیگر، عمده سپرده¬ها حالت کوتاه مدت دارد بنابراین کمبود منابع بلندمدت برای پرداخت این تسهیلات باعث کوچک شد ابعاد بازار رهن شده است.

بت شکن در عین حال، شکل گیری بازار رهن ثانویه را مسیر تجربه شده در دنیا برای توسعه بازار رهن اولیه عنوان کرد و گفت: بانک مسکن در حال حاضر دارای 122 هزار میلیارد تومان مانده ناخالص تسهیلات است که بزرگترین پرتفوی تسهیلات بانکی در کشور به حساب می¬آید. ضمن آنکه بیش از 4 میلیون پرونده زنده تسهیلاتی در بانک مسکن وجود دارد به این معنا که معادل این تعداد پرونده، ماهانه عملیات پرداخت اقساط از طرف وام گیرنده¬ها انجام می¬شود و در عین حال نرخ مطالبات غیرجاری در بانک کمتر از 3 درصد است. بنابراین این سه خصلت تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن، زمینه لازم برای انتشار اوراق بهادار رهنی را بوجود آورده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24