Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز گذشته در پی کاهش ١٩٠واحدی شاخص کل، برخی از نماگرهای دیگر بازار سرمایه نیز کاهش چشمگیری داشته و به رقم ٨ ماه گذشته رسیدند.

عجز بورس برای رهایی از فقر نقدینگی

به گزارش تعادل؛ این عقبگرد نماگرهای بورس به گذشته براساس فقر نقدینگی در بازار سرمایه رخ داده که به دلیل ریسک سیستماتیک تاکنون از جذب آن عاجز مانده است. ارزش معاملات روز گذشته با ثبت رقم 119میلیارد تومان به کمترین میزان خود در 8 ماه گذشته رسید. در پی کاهش ارزش معاملات، ارزش حجم معاملات نیز با ثبت رقم 505 میلیون سهم به کمترین میزان خود در سال 95 رسید. علاوه بر این در روز گذشته ارزش بازار سرمایه با تجربه رقم 319هزار میلیارد تومانی به کمترین سطح خود در یک ماه گذشته رسید.

بازار سرمایه در ماه‌های اخیر به دلیل ناتوانی شرکت‌ها در ارائه عملکرد مناسب، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج از بازار سرمایه از سوی بانک‌ها و نهایتا ریسک سیستماتیک با روند منفی مواجه شده و درحالی که بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، عده‌یی برای وارونه جلوه دادن واقعیت با معاملات بلوکی مانع از ریزش بیشتر شاخص می‌شوند. براساس این گزارش دیروز، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 10شهریور ماه 95 با کاهش 190واحدی به رقم 77هزار و 167واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 26واحد کاهش عدد 14هزار و 370واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با 291واحد افت به رقم 85 هزار و 898 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 166 واحدی به عدد 54 هزار و 262واحد رسید که شاخص بازار دوم با 219واحد کاهش عدد 167هزار و 210واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز دیروز با کاهش 7واحدی با عدد 809 واحد بسته شد.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 37واحد و فولاد مبارکه و ایران خودرو هر یک به میزان 18واحد کاهش، بالاترین تاثیر را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 14واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 10واحد و پتروشیمی مبین با 6 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به کمتر از 120میلیارد تومان رسید که حاصل معامله بیش از 505 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43هزار و 282نوبت داد و ستد بود.

معاملات بلوکی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیرین خراسان، اوراق مشارکت میدکو و حق تقدم خرید سهام بین‌المللی محصولات پارس متوقف و در مقابل نماد معاملاتی اوراق اجاره هواپیمایی ماهان بازگشایی شد. در عین حال بلوک 6.7درصدی «پترول» به قیمت پایه هر سهم 143تومان روی میز فروش بورس گذاشته شد که در نهایت از سوی یک شرکت حقوقی خریداری شده است. دیروز کمتر از 127میلیون سهم میدکو به ارزش بیش از 26میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده(بانک پاسارگاد) کد به کد شد.

در نماد سایپا نیز بازارگردان سهم اندکی بیش از 15میلیون سهم را میان کدهای درون‌گروهی در جریان بازار عادی کد به کد کرد. در صنعتی دریایی ایران اما کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز دیروز 20میلیون سهم به ارزش کمتر از 14میلیارد تومان به صورت بلوکی به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. بیمه پاسارگاد اما دیروز شاهد کد به کد شدن کمتر از 17میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده خود بود.

ایران‌خودرو دیزل نیز دیروز نظاره‌گر معاملات کد به کد کمتر از 16میلیون سهمی به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان بود. در عین حال 8 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش 2میلیارد تومان کد به کد شد. 5 میلیون سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اما به ارزش بیش از 755میلیون تومان کد به کد شد. این درحالی بود که در سایر نمادهای معاملاتی شاخص‌ساز بازار نیز عملیات بازارگردانی سهام با هدف حمایت از نماگرهای منتخب بازار از سوی حقوقی‌ها دنبال شد. در عین حال در مخابرات ایران نیز اندکی بیش از 3میلیون سهم به ارزش 700میلیون تومان کد به کد شد. براساس این گزارش دیروز بازار سهام یک سره در فضای رکود و فرسایش فرو رفت به طوری که با وجود حمایت‌های سنتی از نماگرهای منتخب بازار اما قیمت سهام در سبد سرمایه‌گذاری سهامداران همچنان با افت ارزش مواجه بود هر چند که سفته‌بازی‌های سرگرم‌کننده در برخی نمادهای معاملاتی که برخوردار از سرمایه کوچک و تک سهم‌ها همچنان ادامه دارد اما فقر شدید نقدینگی باعث شده تا اغلب سهامداران از حضور در تالار شیشه‌یی کلافه شوند.

دیروز بازار سهام بازاری کم عمق و کسالت‌آور بود که فقر نقدینگی در کنار تداوم ریزش ارزش قیمت سهام شرایطی نا امید‌کننده را در فضای کلی معاملات حاکم کرده بود. بازاری که معاملات کد به کد مانع از ریزش‌های واقعی نماگرهای منتخب آن شده است.

داد و ستدهای فرابورس

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، بازار فرابورس ایران، دادوستد بیش از 287میلیون ورقه بهادار را تجربه کرد که نسبت به روز قبل از آن با افزایش همراه بود.

دیروز چهارشنبه دهم شهریور ماه بیش از 287میلیون ورقه در حدود 30هزار دفعه معاملاتی در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن نزدیک به 928میلیارد ریال بود. در بازار سهام فرابورس ایران برای دومین روز متوالی نماد معاملاتی شرکت صنایع کاغذ پارس بالاترین حجم معامله را با دادوستد 12.7میلیون سهم شاهد بود اگرچه بیشترین ارزش معامله در اختیار نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه با نقل و انتقال 7میلیون سهم به ارزش 76میلیارد ریال قرار گرفت. در بازار سهام بالغ بر 234میلیون سهم به ارزش 626.8 میلیارد ریال خرید و فروش شد که نمادهای «ذوب»، «دماوند» و نیز «وهور» به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی این بازار شناخته شدند. همچنین نمادهای «کشرق» و «تلیسه» نیز در صدر نمادهایی که بالاترین افزایش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند، ایستادند.

از طرفی بازار اوراق با درآمد ثابت، معامله بیش از 123میلیارد ریال انواع اوراق را شاهد بود که به ترتیب نمادهای«اخزا5»، «صایتل» و «اخزا6» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار تجربه کردند. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله بیش از 537 هزار ورقه بهادار به ارزش 6 میلیارد ریال صدرنشین ETFها شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز دیروز در برخی تسه‌ها با کاهش و در بعضی دیگر با افزایش قیمت روبه‌رو شد که به این ترتیب هر ورقه تسه بنا به تاریخ انتشار در بازه قیمتی 870هزار ریال تا 90هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(ومدکو11) برای پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق در تاریخ چهاردهم شهریور ماه در پایان معاملات دیروز متوقف و نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان(ماهان991) پس از پرداخت اجاره‌بهای سه ماهه اوراق بازگشایی شد.

عرضه‌های بورس کالا

دیروز تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه 105هزار و 728تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود.

علاوه بر این تالار محصولات کشاورزی عرضه 4هزار تن جو دامی استان همدان، 100تن روغن خام سویا آرژانتین، یک هزار و 300تن شکر سفید کارخانه‌های قند میاندوآب، اسلام‌آباد‌غرب، شاهرود، نیشابور، کشت و صنعت فارابی، کشت و صنعت دهخدا، 3هزار تن کنجاله سویا آرژانتین، برزیل و یگانه خزر و 725تن مرغ منجمد کشتارگاه و گسترش و توسعه صنعت بهپرور را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه 10هزار تن لوب‌کات، 40هزار و 750 تن انواع قیر، 6 هزار تن گوگرد، 24هزار و 996تن مواد شیمیایی و 2هزار و 238تن مواد پلیمری بود. این گزارش حاکی است 4هزار و 490تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز میزبان عرضه 20کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران و یک هزار و 24تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان بود.

عرضه رینگ انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز 10هزار تن زغال‌سنگ شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 8 مهر 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 13شهریور 95 متوقف شدند.

در این روز در بازار فیزیکی بورس انرژی کالاهای حلال 410 پالایش نفت آبادان، قطران(عمده) ذوب آهن اصفهان، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، متانول پتروشیمی فن‌آوران و پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ داخلی معامله شد. همچنین در این روز هیدروکربن سبک حاصل از برش اول میعانات گازی ایلام ساینا شیمی بهشت و هیدروکربن سنگین حاصل از بلندینگ(D) ساینا شیمی بهشت در رینگ بین‎الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌ و عرضه‌های مازاد معادل 5 هزار و 31تن و به ارزش 32میلیارد و 788میلیون ریال بود. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران به بیش از 158میلیارد و 711میلیون ریال بالغ شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران و تبریز، آیزوفید پالایش نفت تبریز، حلال 402 پالایش نفت تهران، پنتان پالایش نفت کرمانشاه، زغال‌سنگ شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و نفت کوره 380سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‎الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24