Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

با حذف ارز مبادله‌ای به واردات جو ما به تدریج شاهد رشد ارزش و حجم معاملات هستیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد...

آخرین وضعیت معاملات ذرت،گندم،جو و مرغ منجمد در بورس از زبان کارگزار فعال

بازارهای بدهی و بورس در همه کشورها همواره ابزارهایی برای کاهش ریسک بوده‌اند. بدین شکل که از زمان تصمیم‌گیری دولت مبنی بر اجرای ماده 33 و افزایش بهره‌وری کشاورزی با عرضه محصولات در بورس کالا، رینگ محصولات کشاورزی بورس کالا توانست همچون رینگ‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی به رونق نسبی دست یابد. این اقدام دولت گامی موثر برای حمایت از تولیدات کشاورزی با توجه به وضعیت متضرر این قشر در چند سال اخیر بوده است.

به گزارش «سبزینه»، پس از عرضه موفق ذرت و کنترل بازار آن، می‌توان تصمیم دولت در عرضه شکر و جو را در بورس منطقی دانست، آنچه ما را به فکر وامی‌دارد معاملات ضعیف این محصولات تا به امروز است. اکنون چند هفته‌ای است در پی تصمیم وزیر جهاد کشاورزی مرغ منجمد رنج یک نیز به عرضه‌های این تالار افزوده شده و معاملات ناچیز آن از دشواری کار بازارسازی این محصولات خبر می‌دهد.

معاون کالایی کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن ماده 33 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و عرضه دو محصول جو و ذرت گفت: در سال جاری شاهد رشد ارزش و حجم معاملات در رینگ محصولات کشاورزی در بورس کالا بودیم که در ادامه با عرضه گواهی سپرده کالایی ذرت در همه استان‌ها این رشد همچنان ادامه خواهد یافت. در این شرایط قیمت تضمینی، جانشین خرید تضمینی خواهد شد و دولت فقط ما‌به‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی را به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.

مصطفی محمدباقری درباره عرضه شکر در بورس نیز گفت: علاوه‌بر عرضه محصولات دامی شامل ذرت و جو عرضه شکر سفید شرکت توسعه نیشکر و عرضه‌های شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالای ایران رینگ محصولات کشاورزی را برای خریداران و همه بهره‌برداران خرد جذاب کرده است.

وی درباره ارزیابی خود از شرایط عرضه جو عنوان کرد: روند عرضه جو دامی در بورس کالا در ابتدای طرح به‌دلیل اختلاف قیمت بازار با قیمت‌های بورس کند بود. همچنین به دلیل عدم تصمیم‌گیری به‌موقع برای ورود این محصول به بورس فرصت کافی برای پذیرش انبارهای همه استان‌ها توسط بورس کالا وجود نداشت.

وی افزود: در آن شرایط تنها انبارهای سه استان تهران، قزوین و کردستان توانسته بودند مورد تایید شرکت بورس کالا قرار گرفته و پذیرش شوند و کشاورزان را با گواهی سپرده راهی بازار عرضه کنند و سایر استان‌ها تنها توانستند با عرضه فیزیکی وارد بورس کالا شوند؛ چراکه برای پذیرش انبار، شرکت بورس کالای ایران با محدودیت زمانی روبه‌رو بود.

محمد باقری درباره شرایط کنونی عرضه جو گفت: در ادامه با حذف ارز مبادله‌ای به واردات جو ما به تدریج شاهد رشد ارزش و حجم معاملات هستیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

این کارشناس بورس از عرضه ذرت به‌عنوان یک تجربه موفق در سال گذشته یاد کرد و اظهار داشت: سال پیش ذرت به‌صورت پایلوت در قالب قیمت تضمینی و ارائه گواهی سپرده در استان خوزستان از طریق بورس کالا عرضه شد و تجربه‌ای موفق و دور از انتطار به همراه داشت، امسال نیز تکرار رویه سال پیش به موفقیت عرضه ذرت در بورس افزود.

معاون کالایی کارگزاری بانک کشاورزی درباره عرضه مجدد مرغ منجمد در رینگ محصولات کشاورزی گفت: مرغ منجمد حدود دو سال قبل توسط شرکت پشتیبانی و امور دام طی مدت کوتاهی در بورس کالا عرضه شد که بسیار موفق بود و به یک‌باره قطع گردید؛ اما طی یک ماهه گذشته عرضه مرغ منجمد در بورس کالا مجددا آغاز شده است. به‌دلیل این‌که هنوز خریداران در حال کدگیری هستند و قیمت‌ها نیز جذاب نیست روند معاملات در حال حاضر کند است و به نظر می‌رسد با ادامه عرضه و تعدیل قیمت‌ها در آینده شاهد رشد معاملات آن در بورس کالا باشیم.

وی در پایان درباره امکان ورود و عرضه گندم در تالار کشاورزی گفت: این اقدام را قدم بعدی و اجرای آن را مستلزم اجرای موفق عرضه جو دامی در بورس دانست. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، به کارگیری سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از پارامترهای جدید دولت تدبیر و امید است؛ چراکه طی سال‌های گذشته بخش خرید تضمینی با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و تاخیر در پرداخت وجه معامله از سوی دولت همراه بود، از این رو دولت برای حل این مشکل، با اجرای ماده ۳۳ قانون بهره‌وری بخش کشاورزی نسبت به جایگزینی مکانیزم خرید تضمینی به جای قیمت تضمینی برای شفاف‌سازی وکشف قیمت عادلانه محصولات کشاورزی در بورس کالا اقدام کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24