Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

۵١ واحد تولیدکننده شکر این روزها علاوه بر چالش واردات در فصل تولید،از دولت ١۵٠ میلیارد تومان هم طلب دارند .

محصولی که قربانی واردات می شود/ چرا تولیدکننده های شکر واردات را به تولید ترجیح می دهند؟

این روزها فصل برداشت چغندر قند است؛از کنار هر واحد تولیدکننده قند و شکر که رد شوید،صف کامیون هایی که منتظرند محموله چغندر خود را در محوطه کارخانه های قند تخلیه کنند را می توانید ببینید،اما تولیدکننده ها دستشان خالی است و چغندرکارها هم می خواهند بعد از شش ماه زحمت شبانه روزی برای تولید محصول،دستمزدشان را بگیرند.

به گزارش بولتن نیوز،اگرچه دولت وعده داده که طلب چغندرکاران را با دستور مستقیم حسن روحانی رییس جمهور پرداخت خواهد کرد،اما تولیدکننده های شکر علاوه بر طلب از دولت،با چالش همیشگی بازار و واردات هم روبرو هستند.

از 51 واحد تولید کننده شکر در کشور، 5 کارخانه مختص به تسویه وقند ریزی است.37 کارخانه تولید کننده شکر از محل تولید چغندر قند و 9 کارخانه تولید شکر از محل نیشکر است.این آمار به تنهایی نشان می دهد که بخش بزرگی از کارخانه های تولید کننده قند و شکر از محل تولید چغندرقند است.حال آنکه کارخانه های تولید کننده شکر علاقه دارند،به جای خرید چغندر شکر خام وارد کنند و از محل مابه التفاوت ارز مبادله ای هم استهلاک کمتری برای واحدهای تولیدی خود ایجاد کنند و هم سود بیشتری ببرند.

اگرچه سیاست دولت حمایت از تولید بوده و تعرفه واردات شکر را که در سال 92 در محدوده 16 درصد قرار داشت به 40 درصد افزایش داد اما از نیاز سالانه دو میلیون و صد هزار تنی شکر کشور، یک میلیون و 400 هزار تن در داخل تولید می شود و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

از سویی اغلب واحدهای تولیدکننده شکر در ایران که از طریق خصوصی سازی واگذار شده اند،تکنولوژی قدیمی دارند و بعضی از این کارخانه ها با دستگاههایی بیش از 45 سال کار می کنند. این موضوع موجب کاهش بهره وری تولید و گران شدن تولید شده است.

تولید کننده های شکر مایلند که شکر خام وارد کنند ،شکری که ارز آن را از محل ارز مبادله ای تامین کنند،اما دولت سیاست های حمایت از تولید دارد و در عین حال می خواهد بازار را به گونه ای تنظیم کند که قیمت بالا نرود.با این حال بهمن دانایی دبیر انجمن کارخانه های قند و شکر گفته، قیمت تمام شده تولید شکر سفید برای کارخانجات قند و شکر از محل واردات شکر خام با در نظر گرفتن سود 10 درصدی 2100 تومان است و از آنجا که قیمت مصوب هر کیلو شکر درب کارخانه برای عرضه 2300 تومان مصوب شده، کارخانجات قند و شکر با واردات شکر علاوه بر کسب سود 10 درصدی از تولید شکر سفید با فروش آن می‌توانند 200 تومان هم سود حاصل کنند.

به گفته او با این اقدام کارخانجات به صورت مستقیم برای واردات شکر زیر نظر انجمن اقدام می‌کنند و در نهایت هم سود تولید و فروش آن به عاید کارخانجات می‌شود.مرداد و شهریور امسال بنا به درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر مقرر شد تا 500 هزار تن شکر خام وارد شود .

با این حال علی رقم تلاش دولت برای تنظیم بازار،باز هم بازار این محصول هر از چندگاهی با نوسان مواجه می شود. شکر از ابتدای امسال از حدود کیلویی ۲۳۰۰ تومان به حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان رسیده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24