Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بسیاری از محصولات صنایع چوب که در تولید مبلمان و مصنوعات چوبی کاربرد دارد از قبیل تخته خرده چوب، تخته فیبر، MDF، روکش چوبی و تخته لایه توسط صنایع داخلی تولید می‌‌شوند اما این صنایع در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در رابطه با تامین مواد اولیه چوبی مواجه بوده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته مطرح کرد: صنعت چوب در آستانه ورشکستگی

زیرا از یک طرف امکان واردات مواد اولیه به‌دلیل دیدگاه‌های سازمان حفظ نباتات میسر نبوده و از طرفی میزان برداشت چوب از جنگل‌ها به‌دلایل حفاظتی کاهش یافته است. با وجود این تنگناها این صنایع در سال‌های اخیر عمدتا از رشد تولید قابل توجهی برخوردار بوده و توانسته‌اند بخشی از نیاز صنایع مبلمان و مصنوعات چوبی را تامین کنند.در صورت تداوم کم‌توجهی دولت به نجایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور که سهم قابل ملاحظه‌ای از اشتغال بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور را به خود اختصاص داده، نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می‌دهیم بلکه شاهد از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در این صنعت و شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سال‌های آتی خواهیم بود.

احداث یک شهرک شخصی‌ساز چوب در نزدیکی تهران

به گزارشکسب و کار ، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فیبر سه لایی در این‌باره گفت: اصناف هم مانند دیگر اقشار جامعه چشم به یاری دولت بسته‌اند و انتظار دارند دولت قدمی برای حل مشکلات اقتصادی و رکودی که اکنون بر اقتصاد کشور سایه انداخته است، بردارد.

اسماعیل الهیان افزود: تاثیر این تحریم‌ها بر اصناف و واحدهای مختلف متفاوت بوده و در این رهگذر برخی از اصناف به ویژه بخش‌هایی که با صنعت ساختمان در ارتباط هستند وضعیت حادتری دارند. این وضعیت حاد بر عدم رعایت حقوق مشتریان تاثیر می‌گذارد اما همواره تلاش این واحدها و بنگاه‌های صنفی در راستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در چارچوب قانون و برنامه‌های قانونی بوده است.

این فعال صنفی ادامه داد: در وضعیت کنونی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اصناف کاهش مبلغ مالیات یا حداقل وضع آن با توجه به شرایط گروه تولیدی است و برای رسیدن به آن نیز تلاش می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف چوب و تخته و فیبر سه لایی در ادامه توضیح داد: براساس اصل 50 قانون اساسی و در جهت اجرایی شدن بند 20 ماده 55 قانون شهر و شهرداری مبنی بر ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده از سطح شهر تهران و انتقال آنها به شهرک‌های صنعتی و مجتمع‌های صنفی، زمینه انتقال صنف چوب‌فروشان تهران در منطقه دروازه شمیران و دروازه قزوین به شهرک‌های مورد نظر الزامی شد.

وی ادامه داد: پس از رایزنی‌های متعدد هیات‌مدیره اتحادیه صنف چوب فروشان با شهرداری و ساماندهی مشاغل تهران زمینی به مساحت 240 هکتار در جاده خاوران کیلومتر 15 به 5 صنف اختصاص یافت که سهم اتحادیه چوب‌فروشان تهران از این زمین 44 هکتار بود. این فعال صنفی افزود: البته مکان در نظر گرفته شده برای این صنف از نظر جغرافیایی در ادامه کوه قرار دارد و فاصله آن با جاده اصلی خاوران حدود 2 کیلومتر است.

بنابراین به دلیل احداث یک شهرک شخصی‌ساز چوب در نزدیکی تهران در جاده خاوران ۱۰۰۰ واحد صنفی این شهرک در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند. الهیان با بیان اینکه بسیاری از کسبه منتقل شده از تهران واقع در شهرک چوب‌فروشان طی سال‌های گذشته هنوز به بهره‌برداری نرسیده و کسبه آن دچار مشکل اساسی هستند، گفت: مسئولان باید هر چه سریع‌تر به این مشکل به وجود آمده (ساخت شهرکی همجوار با جاده اصلی) رسیدگی کنند.

شهرداری بیش از 200 میلیارد تومان منتفع شده است

وی با بیان اینکه عقد قرارداد برای ساخت یک شهرک خصوصی با بخش خصوصی، غیرقانونی است، گفت: طبق قانون شهرداری و شهرک‌های ساماندهی نباید از این نقل و انتقالات منتفع شوند، در حالی که شهرداری با فروش این 16 هکتار زمین برای ساخت شهرک یاد شده بیش از 200 میلیارد تومان منتفع شده است. الهیان تصریح کرد: این زمین از طریق منابع طبیعی در اختیار دولت و شهرداری برای ساماندهی صنوف مزاحم گذاشته شده است و زمین مذکور زمین کشاورزی بوده که شهرداری آن را واگذار کرده و هم‌اکنون با تغییر کاربری به شهرک‌سازی اختصاص یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فیبر سه لایی و فرآورده‌های چوبی تهران با بیان اینکه اصناف سختی‌های زیادی را برای رونق شغل خود در مکان جدید تحمل کردند، گفت: با وجود یک رقیب در آن منطقه هم‌اکنون 1000 واحد صنفی موجود در شهرک جدید چوب در معرض تعطیلی قرار دارد.

بخشنامه دولت برای جلوگیری از قطع درختان

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فیبر سه لایی همچنین اظهار داشت: با توجه به بخشنامه دولت مبنی بر جلوگیری از قطع درختان، چوب مصرفی در کشور از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

اسماعیل الهیان ادامه داد: خوشبختانه اکنون چند سال است که با اقدامات سختگیرانه دولت، قطع درختان جنگل‌های ایران برای تولید چوب متوقف شده است. در چند سال گذشته به دلیل بی‌احتیاطی در قطع درختان، ما جنگل‌های بسیاری را از دست دادیم و این بخشنامه دولت می‌تواند از ادامه تخریب جنگل‌ها جلوگیری کند.

او افزود: بنابراین اکنون نیاز داخلی کشور در زمینه چوب از طریق واردات تامین می‌شود. چوب مصرفی ما از چوب درختان راش در روسیه وارد می‌شود و همچنین روکش‌های ما از کشور چین به ایران وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب، تخته و فیبر بیان کرد: اکنون فقط در ایران نئوپان و MDF تولید می‌شود که به موجب آن، حدود 40 تا 30 درصد نئوپان و MDF مصرفی ما از ضایعات چوب انواع درختان در اقصی نقاط کشور خودمان تامین می‌شود و مابقی آن از کشور چین به ایران می‌آید. وی همچنین گفت: ما امید داریم تا با پیشرفت در بهره‌برداری از ضایعات درختان به جایی برسیم که از واردات نئوپان و MDF به کشور بی‌نیاز شویم و نیاز داخلی در این زمینه در کشور تامین شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24