Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مهر ماه شاخص بورس با رشد ٢.١ درصدی مواجه شد. اگرچه متوسط بازدهی بورس در سال ٩۵ هنوز منفی است، اما رشد شاخص‌ها در مهرماه بخش عمده‌ای از نزول‌ها در سال ٩۵ را جبران کرد و کارنامه بورس تهران در نخستین ماه از پاییز سال جاری با رشد ٢.١ درصدی شاخص کل بسته شد تا بازار سهام برای دومین بار در سال جاری، سایر بازارهای رقیب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.

 امیررضا حسنی عنوان کرد: عبور بورس از سایر بازار ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امیررضا حسنی، مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق دورنمایی از وضعیت صنایع فعال در بازار سرمایه کشور را ترسیم کرد و گفت: پس از ثبت زیان 7. 4 درصدی در کارنامه نیمه اول بورس، شاخص کل در نیمه‌های کانال 76 هزار واحدی کار خود را در فصل پاییز آغاز کرد و در پایان مهرماه در ارتفاع 78 هزار و 91 واحدی ایستاد.

وی ادامه داد: در اولین هفته از ماه گذشته و پس از اتمام سال مالی اکثر کارگزاری ‌ها و تزریق دوباره اعتبارات این نهادها به بازار، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد از مرز 200 میلیارد تومان عبور کرد و از آنجا که معامله‌گران حقیقی اصلی ‌ترین استفاده‌کننده اعتبارات هستند، شاهد افزایش تحرکات حقیقی ‌ها در گروه ‌های مختلف بودیم. امری که در نهایت موجب ورود 55 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ‌ها به بازار شد.

امیررضا حسنی افزود: در ماه گذشته، کشور های عضو اوپک به ‌عنوان بزرگ ‌ترین گروه صادرکننده نفت در دنیا در اوج ناباوری بر سر کاهش تولید حدود 700 هزار بشکه ‌ای توافق کردند و پس از آن قیمت نفت با یک بهبود نسبی مواجه شد. هر‌چند بحث ‌های زیادی در مورد میزان اثر‌پذیری قیمت نفت از کاهش حجم تولید عنوان می‌شد با این حال بهبود قیمت نسبی نفت در این ماه عامل حمایت از نماد های کالایی بورس تهران به ویژه پالایشی ‌ها شد.

وی ادامه داد: تاثیر افزایش قیمت نفت بر وضعیت شرکت ‌های زیر مجموعه گروه پالایشگاهی را نمی‌توان به‌ صورت دقیق تحلیل کرد اما افزایش قیمت نفت بر روند مثبت بازار سرمایه بدون تاثیر نیست.

مدیر موسسه اقتصاد با اشاره به اینکه بر اساس آمار در 271 هزار داد و ستد خرد بازار، بیش از 17 میلیارد و 177 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 33 هزار و 876 میلیارد ریال جابجا شد، گفت: متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه در این مدت به ترتیب 954 میلیون سهم و 188 میلیارد تومان بوده است که نسبت به شهریورماه به ترتیب رشد چشمگیر 70 و77 درصدی را نشان می‌دهد.

پتروشیمی ها

به گفته امیررضا حسنی قیمت اوره در اوایل تابستان ریزش شدید قیمتی را تجربه کرد و بر‌اساس گزارش بانک جهانی قیمت اوره در ماه جولای (اواخر تیر ماه) با افت 8 درصدی به کمترین قیمت در 12سال گذشته رسید. در شرایطی که تقاضای اوره رشد چندانی نداشت، مازاد عرضه در بازار جهانی بر قیمت اوره فشار وارد کرد و در نتیجه اوره ‌سازان داخلی مانند «شیراز» نیز کاهش صادرات اوره را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حالی‌که پتروشیمی شیراز در نیمه نخست سال با زیان مواجه بود پیش ‌بینی تحقق سود 7 ریالی را برای ادامه سال دارد. پتروشیمی کرمانشاه نیز برآورد سود خالص را با کاهش 5 درصدی به بازار انعکاس داده است. «جم»، «شفن» و «شفارس» از شرکت ‌های با تعدیل مثبت پیش ‌بینی سودآوری بر اساس عملکرد 6 ماه بودند. افزایش نرخ ارز مبادله‌ای عاملی برای پیش‌بینی افزایش سود خالص «جم» بود. درآمد غیر‌عملیاتی شناسایی‌ شده توسط «شفارس» نیز به رشد سودآوری این شرکت کمک کرده است.

سیمانی‌ها

مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان با اشاره به رکود بخش عمرانی در کنار کاهش تقاضای صادراتی شرکت ‌های سیمانی در سال ‌های اخیر گفت: در پی این دو عامل شرکت های سیمانی با افت سودآوری مواجه شدند. اما در شرایط کنونی و پس از سپری کردن یک دوره نزول مداوم، سود آوری صورت ‌های مالی برخی از شرکت ‌های سیمانی تا حدودی امیدوارکننده بود.

وی ادامه داد: برخی نمادها نیز گرچه با رشد سودآوری مواجه بوده‌اند، اما همچنان نسبت قیمت به درآمد این شرکت ‌ها در سطوح بالایی قرار دارد. به نظر می‌رسد امیدواری به بهبود وضعیت سیمان با تلاش‌های انجمن صنفی برای احیای قیمت این کالا و همچنین امیدواری به بهبود تقاضا با بهبود تقاضای داخلی و صادراتی عاملی برای استقبال از سهام سیمانی است، در صورتی‌که تقاضای سیمان در بازار در مسیر صعودی قرار نگیرد، افزایش نرخ‌ مدنظر انجمن صنفی با سهمیه ‌بندی تولیدات امکان‌پذیر خواهد بود.

سنگ آهن و فلزات اساسی

این فعال اقتصادی گفت: رشد نرخ فروش شمش فولاد عاملی برای تعدیلات مثبت شرکت ‌های سنگ‌آهنی بوده است. نرخ فروش شرکت ‌های سنگ‌آهنی بر اساس قیمت شمش فولاد تعیین می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد افزایش نرخ فروش شمش عاملی برای رشد قیمت سنگ ‌آهن و در نتیجه تعدیل مثبت دوقلوهای سنگ‌آهنی شده است. علاوه بر این «ومعادن» به‌عنوان یکی از سهامد‌اران اصلی این شرکت ‌ها نیز با پیش‌بینی افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری از محل رشد سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه سود هر سهم خود را افزایش داده است («ومعادن» سود هر سهم خود را با رشد 15 درصدی 120ریال پیش‌بینی کرده است). رشد قیمت روی نیز عاملی برای تعدیل مثبت «کروی» بوده است. توسعه معادن روی ایران با تعدیل مثبت شرکت‌های زیرمجموعه سود هر سهم را 152ریال پیش‌بینی کرده است. البته این شرکت مطابق با سایر هلدینگ‌ها درصد کمی از سود (معادل 10 درصد) را در نیمه نخست سال پوشش داده است. کبافق از دیگر نمادهای گروه کانه‌های فلزی است که پیش‌بینی سود هر سهم خود را تغییر نداده است. با این حال انتظار برای فروش محصولات مانعی در برابر تعدیل این شرکت بوده است.

خودرویی‌ها

در پایان امیررضا حسنی وضعیت صنعت خودرو را تحلیل و عنوان کرد: نکته قابل توجه در گروه خودرو پوشش بازدهی های منفی است. این موضوع به انتظار جبران زیان‌های نیمه نخست سال و همچنین شناسایی سود در 6 ماه دوم اشاره دارد. در این خصوص می‌توان به «خپارس»، «خاور»، «خکاوه» و دیگر نماد های این گروه اشاره کرد. این موضوع به خوش‌بینی مدیران شرکت ‌های خودرویی‌ برای تحقق سود در ادامه سال اشاره دارد.

وی افزود: برای توضیح رشد فعلی می‌توان دلایلی را عنوان کرد که در این میان به نظر می‌رسد نقش گزارش‌های 6 ماهه شرکت ‌های بورسی محسوس‌تر است و به نظر می‌رسد که این گزارش‌ها برای امیدوار کردن فعالان بازار کافی بوده‌اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24