Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بودجه سالیانه هر کشوری به طور معمول نقشه راه دولت ها برای سال آینده است و درآمدها و هزینه های سالیانه را شفاف می کند.

 کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛ تهدیدها و فرصت های لایحه بودجه ٩۶ برای بازار سرمایه

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص بودجه سال 96 و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: در بودجه سال 96 دولت نرخ دلار 3300 تومان و قیمت هر بشکه نفت 50 دلار تعیین شده است. همچنین انتشار اوراق قرضه جدید و تسویه بخشی از اوراق سررسید شده از دیگر برنامه های لایحه بودجه است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه لایحه بودجه در مجلس و در جریان تبدیل به قانون معمولا تغییر می کند،گفت: لایحه بودجه در مجلس با تغییراتی مواجه می شود و در جریان اجرا نیز تغییر می کند. در نتیجه اجرای بودجه با لایحه و قانون آن همیشه متفاوت است.

وی در توضیح مطلب بالا افزود: دلار قرار بود در بودجه امسال 2997 تومان باشد اما در نرخ های بالاتر از 3200 تومان نیز در حال معامله است.

به گفته وی بودجه عمرانی نیز قرار بود رشد کند که این اتفاق رخ نداد.

صفاری با تاکید بر اختلاف فاحش بین قانون و نحوه اجرا در بودجه های سالیانه تصریح کرد: در بودجه سال آینده نرخ ارز رشد کرده و از طرفی به احتمال زیاد در سال آینده ارز تک نرخی خواهد شد و به همین دلیل صنایع صادرات محور از این محل فرصت های خوبی برای شناسایی سود خواهند داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که هزینه های شرکت های وارداتی افزایش خواهد یافت و شرکت های این گروه با افزایش هزینه های تمام شده مواجه می شوند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه بودجه از دو محل براقتصاد تاثیر گذار خواهد بود،اظهار داشت: یکی از این بخش ها هزینه های دولت است که معادل تورم اعلام می شود. در بودجه امسال این رقم حدود 8 درصد پیش بینی شده است و بودجه دولت انبساطی نیست.

وی در ادامه به بخش درآمدهای دولت اشاره کرد و ادامه داد: در بخش درآمدها 71 درصد بودجه به مالیات و 29 درصد به درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تخصیص یافته است. به این ترتیب بخش مالیات ها در بودجه سال 96 پررنگ تر از درآمدهای نفتی است که بر روی شرکت های بورسی نیز اثرگذار است.

صفاری ادامه داد: موضوع مالیات های مستقیم که از امسال اجرایی شده است تاثیر مستقیم بر اقتصاد و درآمدهای بودجه دارد که از سال آینده این تاثیر نمایان می شود.

وی در ادامه به مقایسه درآمدهای بودجه پرداخت و افزود: در لایحه بودجه 96، درآمدها از فروش اوراق 32هزار میلیارد تومان، فروش اوراق خزانه 96هزار میلیارد تومان و واگذاری شرکت های دولتی که بخشی از طریق بازار سرمایه است 112 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بخش مالیات نیز 112 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است که 39 هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا یا ارزش افزوده و مالیات بر بنزین است، 17هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد،36هزار میلیارد تومان مالیات بر شرکت ها ، 17 هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات و 3 هزار میلیارد تومان سایر مالیات ها پیش بینی شده است.

به گفته صفاری اصلی ترین درآمد مالیاتی دولت پس از مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات دریافتی از شرکت ها است که طبیعی است شرکت های حاضر در بازار سرمایه را نیز شامل می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید منتظر تغییرات کمیسیون تلفیق بر لایحه بودجه ماند، گفت: در مجموع بودجه سال 96 ،12.5 درصد رشد کرده است؛ اما نکته کلیدی این لایحه، بودجه 60 هزار میلیارد تومانی عمرانی است که در صورت تحقق این رقم، منشاء تحولات مثبت در صنایع فولاد، سیمان و زیربنایی خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24