Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال ٩۶، مشخص نشدن رقم برای واگذاری شرکت‌های دولتی است.

بودجه سال ٩۶ زیر ذره بین

بودجه سال 96 برخلاف سال گذشته در زمان مقرر شده از سوی ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این گزارش دو نکته مهم از منظر روحانی حائز اهمیت بود؛ 1. ارائه خدمات از محل بودجه عمومی در بالاترین سطح کمیت و کیفیت باتوجه به محدودیت منابع 2. اهرم کردن منابع بودجه دولتی برای فعال کردن و به حرکت در آوردن بخش غیر دولتی در جهت ایجاد رشد و تحرک اقتصادی.

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی واحد سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال 96، مشخص نشدن رقم برای واگذاری شرکت‌های دولتی است. هم اکنون نام نزدیک به 200 شرکت دولتی در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار دارد. از طرفی بر طبق این گزارش برای بانک‌ها حدود 766 هزار میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده است. همچنین پیش بینی شده است تا دولت بتواند از محل فعالیت بانک‌ها تا 7190 میلیارد ریال مالیات کسب کند. سود ویژه بانک‌ها نیز حدود 14 هزار و 400 میلیارد ریال و سود سهام آنها تا 219 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

کاهش اعتبارات زیرساخت مسکن مهر سهم دولت با افت 50 درصدی مواجه شده و مبلغ 1250 میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی، 180 میلیارد ریال اعتبار و در بحث کمک به توسعه اشتغال و زیربناهای روستایی نیز 2500 میلیارد ریال اعتبار، اختصاص یافته است.

چند نکته در باب بودجه

  1. افزایش قیمت همه حامل‌های انرژی حداقل معادل 5 درصد به ازای هر لیتر: نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی از محل افزایش 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما پس از واریز به خزانه داری کل کشور تا سقف 15 هزار میلیارد ریال. این منابع جزء درآمد شرکت نفت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات بر نرخ صفر است.
  2. افزایش قیمت آب شرب به ازای هر مترمکعب معادل 150 ریال: وزارت نیرو مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 150 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز می‌کند. 100 درصد وجود دریافتی تا سقف 700 میلیارد ریال از محل حساب مذکور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد. وجوه فوق مشمول مالیات نمی‌شود.
  3. افزایش 67 درصدی عوارض قبوض برق تا 50 ریال به ازای هر کیلووات ساعت: عوارض قبوض برق از 30 ریال در هر کیلووات ساعت به 50 ریال و سقف درآمدهای آن در توسعه برق روستایی و برق پاک از 7 هزار میلیارد ریال به 11 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
  4. ارائه مجوز تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های حوزه دانش بنیان: اخذ یا تضمین تسهیلات مالی بلاعوض یا اعتباری تا سقف 5 میلیارد دلار از دولت‌ها، موسسات مالی خارجی و بین المللی.
  5. اجرای قانون هدفمندی تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالا و خدمات، با رویکرد سنوات قبل و بدون ذکر جزئیات سیاست‌های قیمتی مرتبط با آن و یا تغییر در میزان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی.
  6. ارائه مجوز استمهال دوساله بدهی‌های شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها با پرداخت هزینه استمهال توسط ذی نفعان.
  7. درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره برداری معادن بدون تغییر نسبت به سال 95 در 12 هزار میلیارد ریال، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن 9 هزار میلیارد ریال و درآمد حاصل از واگذاری، استخراج و فروش معادن 2 هزار میلیارد ریال.

انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه در لایحه بودجه

در رابطه با انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه اسلامی نیز بندی اختصاصی در بودجه سال 96 تعبیه شده که در آن به 7 مورد ویژه توجه شده است:

  1. مجوز انتشار تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت اسلامی و صکوک با تضمین و بازپرداخت اصل و سود به شهرداری - حداقل 50 درصد آن تخصیص به طرح قطار شهری.
  2. انتشار اوراق اسلامی مالی به صورت ریالی و ارزی تا مبلغ 200 هزار میلیارد ریال جهت طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای نیمه تمام.
  3. انتشار اوراق مشارکت تا سقف 100 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی.
  4. انتشار تا سقف 75 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید با سررسید یک تا سه سال، به صورت با نام یا بی نام، جهت تسویه بدهی‌های دولت.
  5. انتشار تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید 5 ساله جهت بازپرداخت ال و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال 96 توسط دولت.
  6. مجوز انتشار به وزارت نفت، تا سقف 50 هزار میلیارد ریال با تضمین اصل و سود جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک به انتشار اوراق ارزی- ریالی
  7. مجوز انتشار 3 میلیارد دلار به وزارت نفت از محل انتشار اوراق مالی ارزی- ریالی به منظور پرداخت اصل و سود بدهی سررسید شده به پیمانکاران طرح‌های بالادستی نفت و گاز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24