Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نماد بانک های صادرات،پارسیان و اقتصاد نوین در نوبت بازگشایی قرار گرفتند صادرات با بیشترین سهامدار، شوک بعدی را به بورس وارد می کند.

دومین زلزله در تالار حافظ

شهروند| زلزله بازگشایی دومین نماد بانکی باز هم بازار سرمایه را تکان داد و شاخص های بورسی ٥٦٠ واحد دیگر فرو ریخت. روز گذشته نماد بانک تجارت به‌عنوان دومین نماد بانکی پس از ٦ ماه بازگشایی شد و با افشای زیان دهی این بانک تالار حافظ قرمزپوش شد. هرچند که این بازگشایی به اندازه بانک ملت برای بازار سرمایه گران تمام نشد اما بورسی‌ها می‌گویند سهام گران‌قیمت‌تر بانک ملت و هیجان بازگشایی نماد نخستین بانک زیانده دو عاملی است که موجب شد بورس پس از بازگشایی نماد بانک ملت ریزش یک‌‌هزار واحدی را تجربه کند و به بازگشایی نخستین نماد بانکی واکنش تندتری نشان دهد.
دیروز پس از بازگشایی نماد بانک تجارت، شاخص کل بورس با ریزش ٥٦٠ واحدی در کانال ۷۷‌هزار و ۸۰۰ واحدی باقی ماند. دیروز سهامداران این بانک در یک چشم بر هم زدن شاهد از دست رفتن یک‌هزار و ٥٢٦‌میلیارد و ٩٠٠ تومان از ارزش بازاری این سهم بودند اما هفته گذشته که قرعه به نام بانک ملت افتاد تا به‌عنوان نخستین بانک، نمادش روی تابلوهای بورس قرار بگیرد، افت ۳۸‌درصدی سهام آن موجب افت‌ یک‌هزار واحدی شاخص کل بورس شد.
سهام ملت دو برابر تجارت ارزش دارد
در این‌باره، حمید میرمعینی، کارشناس بازار بورس به «شهروند» می‌گوید: مهم‌ترین دلیل تأثیر یک‌‌هزار واحدی بازگشایی نماد بانک ملت بر شاخص کل بورس این بود که ارزش بانک ملت بیشتر از ارزش بانک تجارت و تقریبا دو برابر آن است و به همین نسبت بازگشایی آن تأثیر دو برابری بر شاخص کل بورس نسبت به بازگشایی نماد بانک تجارت داشت.
میرمعینی توضیح می‌دهد که با در نظر گرفتن ارزش بانک ملت و بانک تجارت دیگر نمی‌توان گفت که تأثیر بانک تجارت روی شاخص کل کمتر از تأثیر بانک ملت بوده است.
در این‌باره، علیرضا باغانی، کارشناس بازار بورس هم در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: ارزش بانک تجارت پس از افت ٤٠‌درصدی سهام آن، به حدود ٣‌هزار‌ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش بانک ملت پس از افت ٣٨‌درصدی سهام آن، به ٥‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش یافت. او تأکید می‌کند که هر چه ارزش سهام بیشتر باشد، تأثیر آن بر افت و خیز شاخص بورس بیشتر می‌شود.
این کارشناس بورس در همین حال تأثیر بازگشایی نماد بانک ملت بر شاخص کل را طبیعی می‌داند و می‌گوید: ملت، چراغ اول بازگشایی نماد بانکی‌ها را در بورس روشن کرد و طبیعی است به‌دلیل ترسی که از بازگشایی نخستین نماد وجود داشت، بیشترین تأثیر منفی را هم برجا بگذارد، اما در مورد بانک تجارت به‌عنوان دومین نمادی که بازگشایی شد، ترس کمتری وجود داشت.
سرنوشت مشابه تجارت در انتظار صادرات است
اما در روزها و هفته‌های آتی، نماد سایر بانک‌ها مانند صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین در بورس بازگشایی خواهد شد؛ هرچند که کارشناسان سرنوشتی مشابه ملت را برای این بانک‌ها متصور نیستند و درنهایت سرنوشتی شبیه آنچه برای تجارت اتفاق افتاد را برای این بانک‌ها پیش رو می‌بینند.
باغانی صادرات را تنها نماد بانکی مهم در میان بانک‌های باقیمانده می‌داند و می‌گوید: ارزش سهام بانک صادرات پیش از بسته شدن، ٥‌هزار و ٨٠٠‌میلیارد تومان بود و این احتمال وجود دارد که مانند بانک تجارت ارزش سهام آن ٤٠‌درصد افت کند و به ٣‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان برسد.
او با اشاره به این‌که بانک صادرات بیشتر از بانک تجارت می‌تواند بازار بورس را اذیت کند، اظهار می‌دارد: پیش از بسته شدن نماد، قیمت سهام بانک صادرات پایین‌تر از سایر بانک‌ها بود و مردم بیشتر سهام آن را خریداری کرده‌اند و سهامداران بیشتری دارد، بنابراین از این جهت می‌تواند برای بازار اذیت‌کننده باشد.
در همین حال، میرمعینی هم بازگشایی نماد بانک صادرات را دارای اثر بااهمیتی بر شاخص کل بورس ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند که بازگشایی نماد بانک صادرات بین ٥٠٠ تا ٦٠٠ واحد بر شاخص کل تأثیر بگذارد و آسیب زیادی را به سهامداران وارد کند.
بازگشایی نماد سایر بانک‌ها تأثیری بر شاخص کل ندارد
او در مورد تأثیرات بازگشایی نماد سایر بانک‌ها هم می‌گوید: به نظر می‌رسد بازگشایی نماد بانک‌هایی مانند پارسیان، اقتصاد نوین و گردشگری تأثیری بر شاخص کل بورس نخواهد داشت و درعین‌حال ارزش سهام خود این بانک‌ها هم افت نخواهد کرد. البته میرمعینی در این میان آسیب وارد شده به سهامداران را مهم‌تر از افت شاخص کل می‌داند و می‌گوید: مهم‌ترین مسأله سرمایه‌گذاران و ارزش دارایی‌های سهامداران است که آسیب‌های کلانی دیده‌اند و کسی هم پاسخگوی آنها نیست.
به گفته این کارشناس بورس، در جریان پروسه بازشدن نمادهای بانکی در بورس، حدود ١٠‌هزار‌میلیارد تومان آسیب و ضرر به سهامداران وارد شده است که نشان‌دهنده اجحاف بسیار روشن و واضح به جامعه سرمایه‌گذاری و سهامداران است و آثار بی‌برنامگی و تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه بانک مرکزی که به بازار سرمایه تحمیل شده است را نمایان می‌کند.
پیش از این، برخی بانک‌ها با ارایه صورت‌های مالی غیر واقعی به سهامداران، زیان خود را پنهان و خود را سودآور معرفی می‌کردند. بر همین اساس، بانک مرکزی بانک‌ها را موظف کرد استانداردهای جهانی را برای ارایه صورت‌های مالی خود لحاظ کنند و تا زمانی که اقدام به این کار نکنند نمادهای آنها در بورس متوقف می‌ماند. این الزام نماد برخی بانکی‌ها را نزدیک به ٦ ماه متوقف کرد و حالا بازگشایی این نمادها از هفته گذشته با نماد بانک ملت کلید خورده است. با بازگشایی دوباره نمادهای بانکی، ارزش سهام این بانک‌ها به شدت سقوط کرده است و تعداد زیادی از سهامداران خُرد از این محل متضرر شده‌اند.
زیان سهامداران خُرد از صورت‌های مالی غیر واقعی بانکی‌ها، حالا صدای اعتراض آنها را درآورده است و پس از تجمع‌های اعتراضی که مقابل تالار حافظ برگزار کردند، تعدادی از این سهامداران به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند و از این مسأله گلایه کردند

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • جالینوس نادری
    جالینوس نادری

    هر چقدر هم سهامداران داد وفریاد کنند فایده ندارد...

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24