Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

همواره در جامعه افرادی وجود دارند که علم استفاده مناسب از پس انداز یا درآمد خود را ندارند و در این موارد برای افزایش سرمایه های خود نخستین اقدامشان مراجعه به بانکهاست تا از طریق سپرده گذاری در بانکها برای سرمایه های خود سود دریافت نمایند.

ساز ناکوک سود سپرده های بانکی با بورس

بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در سال 95 برابر با 9 درصد بوده و بعد از انقلاب این دومین باریست که تورم کشورمان نرخ زیر 10 درصد را تجربه کرده است. با وجود اینکه کاهش نرخ تورم یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید بود اما باید دید آیا تک رقمی کردن نرخ تورم و عمیق تر شدن رکود به عنوان دستاوردی ارزشمند محسوب می شود؟

به رغم اینکه دولت روحانی تک رقمی شدن نرخ تورم را مهمترین دستاورد خود می داند اما در حقیقت این کاهش تورم در زندگی مردم ملموس نبوده به طوریکه برخی از کارشناسان معتقدند کاهش نرخ تورم ماحصل رکود تورمی بوده و دولت برای کاهش آن اقدام خاصی انجام نداده است. در واقع به اعتقاد آنها نرخ واقعی تورم در کشور ما حدود 30 درصد است!

در این گزارش به رابطه بین نرخ سود سپرده های بانکی و نرخ تورم می پردازیم. به طور کلی تورم همواره با تاثیرات مثبت و منفی همراه است. به طوریکه افراد و گروه های پردرآمد را منتفع ساخته و به گروه های کم درآمد و حقوق بگیر ضرر وارد می سازد. به این معنی که افزایش تورم از قدرت خرید افرادی که درامد ثابتی دارند می کاهد و در مقابل به نفع افرادی است که درامدهای متغیری دارند.

همواره در جامعه افرادی وجود دارند که علم استفاده مناسب از پس انداز یا درآمد خود را ندارند و در این موارد برای افزایش سرمایه های خود نخستین اقدامشان مراجعه به بانکهاست تا از طریق سپرده گذاری در بانکها برای سرمایه های خود سود دریافت نمایند.

اکثر کارشناسان اقتصادی و بانکی بر این باورند که نرخ سود سپرده های بانکی باید متناسب با تورم کشور باشد. به منظور بهبود شرایط بانک ها می بایست نرخ تورم اعلام شود تا سپرده گذاران با اگاهی کامل از نرخ تورم نسبت به سپرده گذاری سرمایه های خود در بانکها اقدام نمایند و سایر افراد در بخش های دیگر از جمله بازار بورس سرمایه گذاری نمایند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند بین نرخ تورم و سود سپرده بانکی باید فاصله 3 درصدی باشد. این در حالی است که اگر سقف سود سپرده های بانکی را بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی همان 15 درصد در نظر بگیریم، هم اکنون نرخ تورم با سود بانکی فاصله بیشتری دارد. این در حالی است که بسیاری از بانک ها سودهای بالاتر از 20 درصد را پرداخت می کنند!

نتیجه یک تحقیق میدانی که درباره نرخ سود سپرده 10 بانک خصوصی و دولتی برای مبالغ بالای 50 میلیون تومان انجام شده در جدول زیر آمده است:

ردیف بانک درصد سود مدت زمان کف سرمایه (تومان)
1 اقتصاد نوین 15 یک ساله  
2 سرمایه 22.5 یک ساله  
3 شهر 22 روز شمار  
4 سینا 20 یک ساله 50 میلیون
5 آینده 23 یک ساله  
آینده 22 کوتاه مدت  
6 تجارت 22 6 ماهه  
7 صادرات 20 یک ساله-روز شمار  
8 پاسارگاد 22 شش ماهه 700 میلیون
پاسارگاد 18 روزشمار(در قالب صندوق بدون ریسک)  
9 پارسیان 20.5 یک ساله  
10 ملت 20 یک ساله  

همانطور که مشخص شده بانک آینده با 23 درصد بالاترین نرخ سود را به سپرده گذاران خود پرداخت می کند. بانک سرمایه 22.5 درصد سود پرداخت می کند و بعد از آینده در رتبه دوم این جدول قرار دارد. بانک های شهر، تجارت و پاسارگاد نیز هر یک با پرداخت 22 درصد بیشترین سود را به سپرده گذاران بلند مدت خود پرداخت می کنند.

در شرایطی که بسیاری از بانک ها به دلیل عدم موفقیت در دریافت مطالبات معوق خود وضعیت نامناسبی را تجربه می کنند بالا بردن نرخ سود سپرده ها می تواند یکی از راهکارهای لازم برای جذب نقدینگی و ادامه حیات بانک ها باشد اما مانند مسکن ها مقطعی عمل می کند و چاره اصلی مشکل نیست. از طرفی بالا بودن نرخ سود سپرده ها در کنار بدون ریسک بدون سرمایه گذاری در این حوزه، شرایط را برای بازار بورس دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است.

با توجه به اینکه دولت در کاهش نرخ سود سپرده ها موفقیت چندانی نداشته و از طرفی در پایین آوردن نرخ تورم واقعی جامعه نیز کار ویژه ای انجام نداده است بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر اصلی ترین عامل وضعیت رکود بازار بورس سود سپرده های بانکی باشد.

اگر چه برجام و بهبود وضعیت تحریم های ایران توانسته از ریسک های سرمایه گذاری در بازار بورس بکاهد اما به نظر می رسد بازگشت رونق به بورس منوط به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24