Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به گفته خواجه نصیری آخرین مورد این نوع تامین مالی نیز مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده که از طریق انتشار اوراق تبعی بر روی سهام فولاد خراسان صورت گرفته است.

با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی امکان پذیر شد/ آرمان بستر ساز بهره گیری حداکثری از ظرفیت های تامین مالی

انتقال منابع نقد بازار سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری و کمک به رفع مشکلات شرکت های بزرگ و سهامداران عمده همواره از جمله دغدغه های مهم متولیان بازار سرمایه کشور بوده است به طوریکه زمان بر بودن فرآیند تهیه ابزار های جدید و تصویب دستورالعمل های مرتبط با اجرای آنها در برخی موارد منجر به آن شده تا برخی سهامداران عمده با وجود آگاهی نسبت به آینده ارزنده سهام ؛مجبور به فروش دارایی خودبه منظور تامین نیازهای فعلی شوند.

در همین راستا فروش سهام با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در بازار سهام از جمله ابزارهای موجود مورد استفاده از سوی سهامداران عمده مالی است که با توجه به مزایای قابل توجه خود نقش پررنگی در رفع مشکلاتی از این دست داشته است.

محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در این زمینه گفت: استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی در این چارچوب برای اولین بار توسط تامین سرمایه آرمان در بازار سهام اجرایی شد به این ترتیب که در ابتدا مقرر شد تا این روش تامین مالی به منظور تعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه "سمگا" در اسفند 94 مورد استفاده شود که نبود دستورالعمل مرتبط در فرابورس مانع از انجام این کار شد.

وی افزود:پس از آن تامین سرمایه آرمان در آذر ماه 95 با استفاده از این روش ،نسبت به تامین مالی از طریق انتشار این اوراق بر روی سهام پتروشیمی جم متعلق به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مبلغ 270 میلیارد تومان اقدام کرد و پس از تسویه این اوراق در سررسید سه ماهه ؛با توجه به نیاز شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اجرای طرح تامین مالی این شرکت به مبلغ 211 میلیارد تومان به مدت شش ماه را به عهده گرفت.

به گفته خواجه نصیری آخرین مورد این نوع تامین مالی نیز مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده که از طریق انتشار اوراق تبعی بر روی سهام فولاد خراسان صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به کوتاه بودن فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و به همچنین کوتاه بودن فرآیند تامین مالی، این مهم توسط سایرشرکت ها نیز مورد استقبال واقع شده بطوریکه در 7 ماه گذشته از زمان آغاز این روش تامین مالی، بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال از این دست اوراق در بازار سرمایه با هدف تامین مالی های کوتاه و میان مدت منتشرشده است.

مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد:این روش به عنوان ابزاری مناسب در جهت تامین مالی شرکت ها علاوه بر حل مشکلات ثبت حسابداری، مدیریت ناو صندوق های سرمایه گذاری را به عهده دارد و می تواند شرایط تامین نقدینگی کوتاه مدت برای شرکتهایی با دارایی های سهام بالا که به لحاظ شرایط اقتصادی با مشکل نقدینگی مواجه هستند را مهیا کند.

وی افزود:تامین نقدینگی و امکان ادامه پروژه های سود آور برای شرکت ها ، جلوگیری از فروش سهام های ارزنده توسط سهام دار عمده ؛ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و همچنین حفظ حقوق و منافع سهامداران عمده و خرد از جمله مزایای با اهمیت این روش تامین مالی است که در کنار زمان کوتاه فرآیند اجرایی آن، این روش را به یکی از روش های مطلوب تبدیل کرده که می تواند در جرگه بهترین مقاصد سرمایه گذاری در بازار فعلی باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24