Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

نشست تخصصی تحلیل و بررسی شرکت بیمه اتکایی امین با حضور مدیران این شرکت و فعالان و تحلیل گران بازار سرمایه برگزار شد.

تداوم سود سازی اتکام

نشست تخصصی تحلیل و بررسی شرکت بیمه اتکایی امین با حضور  مدیران این شرکت و فعالان و تحلیل گران بازار سرمایه برگزار شد.

این نشست تخصصی و تحلیلی با ارائه تحلیلی از وضعیت شرکت بیمه اتکایی امین آغاز شد. هانیه جعفری مدیر تحلیل سبد گردان اندیشه صبا با ارائه تحلیلی از وضعیت صنعت بیمه در ایران و جهان در خصوص کارکردهای بیمه اتکایی گفت: هیچ شرکت بیمه ای توانایی مالی صدور تعداد نامحدود پوشش های بیمه ای در رشته‌های مختلف را ندارد. بیمه اتکایی روشی کارآمد و کم هزینه برای تقسیم ریسک بین چند شرکت بیمه اتکایی است. او در ادامه در خصوص مزایا و کارکردهای این نوع بیمه گفت: پراکنده کردن میزان تعهدات در مقابل خطرات، افزایش توان شرکت‌های بیمه در گسترش فعالیت خود، توانایی پذیرش پوشش دادن انواع خطرات و معامله در حجم‌های مختلف مالی، ثبات عمل در امر پذیرش خطرات، امکان ارائه خدمات متنوع‌تر، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در فعالیت‌های بیمه‌ای و افزایش ظرفیت پذیرش ریسک و صدور بیمه‌نامه از مزیت های بیمه های اتکایی است.

جعفری با معرفی شرکت بیمه اتکایی امین گفت: شرکت بیمه اتکایی امین، به‌عنوان اولین شرکت اتکایی کشور در سال 1383 پروانه فعالیت خود را در زمینه انجام عملیات بیمه اتکایی در تمامی رشته های بیمه از بیمه مرکزی ج ا ا دریافت کرده  و سهم این شرکت در بازار بیمه های اتکایی 2.11% است. او ادامه داد: این شرکت با نماد اتکا در شهریور ماه سال جاری  از بازار دوم فرابورس به بورس منتقل شد و در حال حاظر  سرمایه آن  500 میلیارد تومان است. 

جعفری همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزش بازار این شرکت در حدود 1987 میلیارد تومان است اضافه کرد: درحال حاضر ۳۲ شرکت در صنعت بیمه کشور فعالیت می کنند که در این میان شرکت بیمه اتکائی امین بعنوان تنها شرکت بیمه اتکائی ثبت شده در مناطق آزاد تجاری، در حوزه سرزمین اصلی و مناطق آزاد در زمینه اتکائی فعالیت می کند. او ادامه داد: میزان ظرفیت قبولی اتکائی در هر ریسک واحد در بین شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی مجموعا۷۳،۴۲۹  میلیارد ریال است که شرکت بیمه اتکائی امین (سهامی عام) با ظرفیت۱،۵۴۸ میلیارد ریالی۲/۱۱ درصد ظرفیت مجاز قبولی اتکایی را در اختیار دارد.

جعفری در ادامه با اشاره به صورت های مالی، میزان بازدهی و روند سود سازی، نسبت توانگری این شرکت،  فعالیت های سرمایه گذاری، دارایی ارزی و ... تحلیلی از آینده این شرکت را ارائه کرد. فایل این تحلیل را اینجا ببینید. ادامه این نشست  اما با پرسش و پاسخ از مدیران شرکت بیمه اتکایی امین پی گرفته شد.

خسارت زا بودن بدنه کشتی

 به نژاد معاون اتکایی بیمه اتکایی امین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا  بالاترین حق بیمه در بخش نفت انرژی بوده اما  بیشترین خسارت مربوط به کشتی بوده است؛ گفت: ما در بخش نفت و انرژی خسارت بالایی نداشتیم؛  در مقابل رشته بدنه کشتی جز رشته های با ضریب خسارت بالایی است و این خسارت ها مربوط به سال 97 بوده است و بخشی از آن از نظر پرداختی به سال جاری منتقل شده است.  اما ما از آن سال سهم رشته های کشتی را کاهش داده ایم  و در حال حاظر این میزان تنها  به 2.4 درصد رسیده است.

سرمایه گذاری در سهام را بیشتر می کنیم

اخوان سرپرست امور مالی بیمه اتکایی امین نیز  در پاسخ به سوالی در خصوص سهم بالای سپرده های بانکی در سبد سرمایه گذاری این شرکت و احتمالا الزامی بودن آن گفت: در صنعت بیمه آیین نامه سال 97 بیمه مرکزی در خصوص حد نصاب های سرمایه گذاری وجود دارد، اما استراتژی و ماهیت شرکت نیز به نحوی است که  وجوه نقد در اختیارمان باشد تا به سرعت بتوانیم خسارت ها را پرداخت کنیم. قسمتی از این مبالغ ریالی و نیمی دیگر ارزی است و بیشتر افزایش نرخ ارز موجب بالا رفتن سهم سپرده های بانکی در سبد سرمایه گذاری شده است او ادامه داد: اما اگر  به روند سرمایه گذاری در سهام و بسترهای دیگر با بازدهی بیشتر نگاه کنید درخواهید یافت که روند ما صعودی بوده و میزان سرمایه گذاری ها افزایش یافته است.

سهم کم شرکت ها از بیمه اتکایی

 سید مصطفی کیایی مدیر عامل بیمه اتکایی نیز که در این نشست حضور داشت با تحلیل شرایط صنعت بیمه اتکایی گفت: در حال حاضر 93 درصد بازار بیمه اتکایی در دست دولت شامل بیمه مرکزی و بیمه ایران است و تنها 7 درصد بازار در اختیار شرکت‌های بیمه اتکایی غیردولتی است و اتفاقا سهم دولت از 90 درصد به 93 درصد افزایش یافته و این به خاطر کوچک بودن سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی است.

به گفته وی باید شرکت‌های بیمه اتکایی یا در هم ادغام شوند یا سرمایه خود را تقویت کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بیمه اتکایی کشور به دست آورند. وی با اشاره به مجوز های صادر شده در این بخش گفت: یک شرکت بیمه اتکایی به محض شروع کردن  تا 90 درصد احتمال  صدمه دیدن  را دارد  و تازه بعد از 10 سال این احتمال به 50 درصد می رسد. شرکت اتکایی امین نیز بعد از 20 سال از توانایی های خود به درستی استفاده کرده و اکنون ماندگار شده است. شرکت های اتکایی تا 10 سال امکان ورشکستگی کامل را دارند. او با انتقاد از ورود شرکت های تازه گفت : بار ها در جلسات مختلف این موضوع را مطرح کرده ام که شرکت های تازه  هیچ کمکی به صنعت بیمه کشور و ارتباط با خارج نمی کنند. او ادامه داد همانطور که به درستی  بانک مرکزی  اجازه بانک تازه ای را نمی دهد باید گفت که  کشور ما  نیاز به اینهمه بیمه نیز  ندارد و این اشکالاتی است که دولت به اشتباه اتخاذ کرده و بر این اساس مسئولیت خود را افزایش داده است.

تسعیر ارز و بانک مرکزی ، تسعیر ارز قابل تقسیم است؟

کیایی  درباره دارایی ارزی شرکت گفت در حال حاضر 14 میلیون دلار و 9 میلیون یورو حواله و منشا داخلی را در حساب های شرکت در اختیار داریم. این منابع با بخشنامه بانک مرکزی به ترتیب 15.5 و 19 هزار تومان در حساب های ما نشسته است.  او تراز ارزی ما همواره مثبت بوده است. در صورتی که منشا های خارجی و داخلی از میان برداشته شود ما می توانید این منابع را بر اساس نرخ های نیمایی تعریف و سود آن را تعریف کنیم.اما این منابع فعلا  به عنوان پشوانه شرکت در شرکت وجود دارد.

او با اشاره به این موضوع که محدودیت های پیشین بیمه مرکزی به خاطر  محدودیت به دلیل کسری ذخایر شرکت ها بوده است؛ گفت: زیرا شرکت ها ملزم بودند که کسری ذخایر خود را پر کنند. اما بیمه اتکایی امین کسری ذخایری ندارد و در نتیجه تا به حال بیمه مرکزی در این خصوص مداخله ای نداشته و اظهار نظری در خصوص تقسیم سود ما نداشته است. بیمه مرکزی حتی در خصوص بالا بودن ذخایر ما بحث هایی را مطرح کرده است. اما ما یک چهارم این مبلغ را به عنوان مالیات پرداخت می کنیم که این چندان جالب نیست. چاره ای هم جز اجرای مقررات هم نداریم.

روند سود سازی ادامه دارد

کیایی در خصوص عملکرد شرکت بیمه اتکایی امین گفت: اعتقاد داریم کار برزرگی نکردیم اما  با توجه به آنچه که در اختیار داریم؛  تلاش کردیم که خوب و شفاف عمل کنیم.اگر به وضعیت و صورت های مالی ما نگاهی بیاندزنید در خواهید یافت که نیروهای انسانی ما، نیروهای جوان و توانمند هستند که در پی بزرگ شدن شرکت هستند.

کیایی در انتهای این نشست با تصریح بر ایننکه با توجه به شرایط شرکت و نحوه ی سرمایه گذاری ها تداوم سود سازی بیمه اتکایی تداوم خواهد داشت گفت:  پیش بینی سود از فعالیت های بیمه ای در سال آینده را نمی توانیم  به طور دقیق  تعیین کنیم، زیر ممکن است خسارت سنگینی ایجاد شود و این اثر خود را در خسارات معوق ببیند اما با توجه به ذخایری موجود پیشبینی می کنیم که همچنان تراز بیمه ای ما مثبت بماند. از سوی دیگر قرار دادها به نوعی طراحی شده که در خسارت های بزرگ لازم نیست که از منابع شرکت استفاده کنیم.وی در خصوص آینده درآمدهای بیمه ای بیمه گفت: ما پیشبینی می کنیم در سال آینده 25 درصد فعالیت های بیمه ای افزایش پیدا می کند و با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته انتظار می رود   سود سازی بیمه اتکایی امین تداوم یابد.

منبع خبر: روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24