Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پدیده شیمی قرن در شهرک صنعتی نوآوران زنجان و اشتهارد به تولید محصولات بهداشتی فردی ، خانگی و البسه می پردازد. در حال حاضر شرکت 20 خط تولیدی دارد و در حال توسعه و راه اندازی خطوط تولیدی جدید است...

حواستان به رشد چشمگیر عملکرد صادراتی این شرکت باشد

پدیده شیمی قرن در شهرک صنعتی نوآوران زنجان و اشتهارد به تولید محصولات بهداشتی فردی ، خانگی و البسه می پردازد. در حال حاضر شرکت 20 خط تولیدی دارد و در حال توسعه و راه اندازی خطوط تولیدی جدید است. در خطوط تولیدی کارخانجات شرکت بالغ بر 144 محصول شامل انواع مایعات دستشویی ، ظرفشویی ، لباسشویی ، ضد عفونی کننده ، شامپوهای سر و بدن ، نرم کننده لباس ، سفید کننده و جرم گیر ، صابون و انواع پودر های دستی و ماشینی البسه و ... تولید می شود. محصولات شرکت در داخل کشور تحت عنوان برند های اکتیو و حیات توزیع می شود. بخشی از مواد اولیه شرکت وارداتی است و بخشی دیگر از مواد اولیه داخلی شرکت توسط تنها شرکت وابسته ، پدیده شیمی جم ( سهامی خاص ) تامین می شود.  

پدیده شیمی قرن ، واحد فرعی هلدینگ شیمی پایدار ( مالکیت 80% )  و واحد اصلی گروه صنعتی گلرنگ است. از جمله مزیت های گروه صنعتی گلرنگ و هلدینگ پدیده شیمی پایدار می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

1)  تامین برخی از مواد اولیه اصلی و پر گردش پدیده شیمی قرن از جمله اسید سولفونیک ، SLES ، ادوات پلیمری و ... توسط شرکت های هلدینگ پدیده شیمی پایدار  از جمله پدیده شیمی جم ، پدیده شیمی غرب و سپهر پلاستیک پدیده. 

2)  استفاده از ظرفیت های فروش دو هلدینگ : تعدد شرکت های پخش سبب شده است که در حال حاضر حدود 70% فروش شرکت توسط شرکت های پخش گروه پدیده شیمی پایدار انجام شود. این امر سبب کاهش هزینه های توزیع و فروش و افزایش اثربخشی فرآیند فروش شرکت شود.

سرمایه اسمی شرکت در حال حاضر 200 میلیارد تومان بوده و آخرین افزایش سرمایه شرکت به میزان 100 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران در اردیبهشت 1401 ثبت شده است. در گزارش فعالیت سه ماهه منتهی به خرداد 1401 نیز ذکر شده است که مدیریت افزایش سرمایه 100% از محل سود انباشته و رساندن سرمایه اسمی به 400 میلیارد تومان با هدف اصلاح ساختار مالی را در دستور کار دارد. 

مهمترین ریسک ها و فرصت های پیرامون فعالیت شرکت عبارتند از : 

1) تحریم های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز

2) وضعیت جنگ و تنش های جهانی

3) قیمت گذاری دستوری محصولات توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان

4) راه اندازی کارخانه خط تولید پودر لباسشویی : این پروژه در مرداد 1400 به بهره برداری ریسده و قابلیت تولید انواع پودرهای ویژه ماشین لباسشویی و ظرفشویی بصورت جعبه ای و کیسه ای را داشته و سبب بهبود فعالیت های صادراتی شرکت می شود.

5) پروژه تولید خمیر دندان : 7 محصول این پروژه بر اساس بنچ مارک بهترین برند های خارجی با برند Actident از سال 1400 وارد بازار شدند. ( مشابه بهترین برند های خارجی )

6) هم چنین در سال 1400 محصولات با برند Roya  و Proshine  نیز به سبد محصولات شرکت اضافه شده است.

پروژه های آتی شرکت عبارتست از : 

1) توسعه انبار های مرکزی شرکت

2) احداث کلین روم برای توسعه محصولات لاین بهداشتی

3) راه اندازی خط تولید کامل محصولات ماشین ظرفشویی

4) توسعه انبار های کارخانه پودر به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی مواد اولیه و محصول

اهداف کوتاه مدت و بلندمدت مدیریت به شرح زیر ذکر شده است :

1) برند سازی

2) افزایش فروش مقداری و سهم بیشتر از صنعت شوینده در کشور

3) توسعه محصولات فعلی و تولید محصولات جدید

4) راه اندازی خطوط تولیدی جدید و افزایش ظرفیت تولیدی

5) گسترش سهم در بازار های صادراتی
 

بررسی عملکرد مالی سه ماهی منتهی به خرداد 1401 : 

در سه ماهه ابتدایی 1401 ، شرکت به ازای هر 100 تومان درآمد ، 75 تومان بهای تولیدی داشته است. به عبارت دیگر 75% درآمد عملیاتی شرکت صرف پوشش بهای تمام شده فرآیند های تولید محصولات شده است. این عدد در مقطع مشابه سال مالی گذشته تقریبا 80% بوده است. 

سود ناخالص ، عملیاتی و خالص شرکت در سه ماهه ابتدایی 1401 نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته به ترتیب 103% ، 57% و 84% افزایش را ثبت کرده است. 

حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت در سه ماهه ابتدایی 1401 به ترتیب 13% و 4% محاسبه شده است که نسبت به مقطع مشابه سال مالی گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. سود عملیاتی هر سهم در این مدت نسبت به سه ماهه 1400 با 21% کاهش به 34 تومان رسیده است.  لازم به ذکر است که سرمایه شرکت در این مدت دو برابر شده است و دلیل کاهش سود عملیاتی هر سهم نیز رشد دو برابری مخرج فرمول محاسبه سود هر سهم (  IAS 31 : Eearning per share  ) است. 

در سه ماهه 1401 شرکت 25% از فروش سال مالی گذشته را پوشش داده است. وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی ( CGFO  ) نسبت به مقطع مشابه سال مالی گذشته رشد چشمگیر 230% داشته و از 29 میلیارد تومان به 98 میلیارد تومان رسیده است. ( 70% دوازده ماهه 1400 ) در این مدت سه ماهه شرکت 187 میلیارد تومان جهت تحصیل سرمایه گذاری بلندمدت پرداخت کرده است. 

در این مدت سه ماهه به منظور پرداخت تسهیلات و سود مربوطه مجموعا 494 میلیارد تومان وجه نقد پرداخت کرده است و همچنین  452 میلیارد تومان وام اخذ شده است. ساختار سرمایه شرکت در سه ماهه منتهی به خرداد 1401 بیانگر وجود 1 همت تسهیلات مالی است که 848 میلیارد آن جاری و 231 میلیارد آن غیر جاری است.

بررسی فعالیت شرکت در پنج ماهه منتهی به مرداد 1401 :

عملکرد 20 خط تولید شرکت در مدت پنج ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته مثبت بوده و مجموع تناژ تولیدی محصولات حدودا 13% افزایش یافته است. 

در این مدت پنج ماهه 40% از محصولات بهداشتی فردی ، 47% از محصولات بهداشتی البسه و 38% از محصولات بهداشتی خانگی تولید شده در سال مالی 1400 پوشش داده شده است.

در پنج ماهه منتهی به مرداد 1401 تولید محصولات بهداشتی البسه نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته حدودا 37% افزایش داشته است ؛ در حالی که تولید محصولات بهداشتی فردی و خانگی تغییر چندانی نداشته است.

مدیریت شرکت برآورد کرده است که در سال مالی 1401 مجموعا 153 هزار تن محصول تولید شود که نسبت به سال مالی 1400 ، 12% محصول بیشتر تولید خواهد شد.

شرکت در این مدت پنج ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته مجموعا 6.700 تن بیشتر محصول فرخته است.  فروش مقداری محصولات بهداشتی البسه و خانگی در بازار داخلی به ترتیب 32% و 7% رشد داشته است. 

عملکرد شرکت در بخش صادرات بهبود قابل ملاحظه ای داشته است به طوریکه تناژ فروش صادراتی شرکت در محصولات بهداشتی شخصی ، البسه و خانگی به ترتیب 642% ، 163% و 5262% رشد داشته است. 

شرکت در پنج ماهه ابتدایی 1401 محصولات بهداشتی شخصی ، البسه و خانگی خود را در بازار داخل به ترتیب 39% ، 38% و 33% گرانتر نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل عرضه می کند. هم چنین نرخ فروش صادراتی محصولات بهداشتی شخصی نیز 123% افزایش داشته است. نرخ فروش صادراتی محصول بهداشتی البسه 21% کاهش را نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ثبت کرده است.

شرکت در پنج ماهه ابتدایی 1401 در مجموع 438 میلیارد تومان درآمد از بازار های داخلی و صادراتی کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 54% افزایش یافته است. 

در این مدت درآمد فروش داخلی محصولات بهداشت فردی ، البسه و خانگی به ترتیب 32% ، 83% و 43% افزایش داشته است. هم چنین درآمد فروش صادراتی شرکت به تبع افزایش تناژ فروش در خصوص محصولات مذکور به ترتیب 157% ، 995% و 908% رشد داشته است. 

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است: 

1) آخرین قیمت معاملاتی : 16.790 ریال که پایین تر از قیمت بازگشایی در سال 1398 است. سهم با قیمت 17.000 ریال عرضه شده بود.

2) ارزش بازار : 33.900 میلیارد

3) نسبت قیمت به سود هر سهم : 14.54

4) نسبت قیمت به سود هر سهم گروه : 5.99

5) نسبت قیمت به درآمد عملیاتی به ازای هر سهم : 1.22

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24