Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حمیدرضا خواجویان مدیر پروژه پتروپالایشگاه اصفهان در خصوص طرح احداث مخازن آب به خبرنگار بورس۲۴ گفت: پروژه احداث مخازن آب ۳۰۰ هزار متر مکعبی بتنی هلدینگ پترو پالایش اصفهان در دست اقدام است. با توجه به مشکلات کم آبی و گاها بی آبی در شرکت پالایش نفت اصفهان به دلیل منطقه خشکی که در آن واقع شده‌ایم و بحث اینکه تمام پروسس پالایشگاه براساس آب انجام می‌شود و تولیدات ما وابسته به آب است، به منظور حفظ ظرفیت تولید و ممانعت از آسیب خوردن به تداوم تولیدمان در فصول گرم سال این تدبیر از سال‌ها قبل اندیشه شد.

پروژه ای حیاتی که پتروپالایشگاه اصفهان را از آب شهری بی نیاز می کند

وی گفت: در مدیریت‌های گذشته عزمی برای اجرای این کار وجود نداشته‌، اما مدیریت جدید و هیئت مدیره از همان بدو ورود به دنبال این پروژه‌های آبی بودند، چون حلقه پروژه‌های آبی ما به هم وابسته است. یکی از پروژه ها تصفیه پساب آب فاضلاب شاهین شهر است که مدیریت فعلی ما این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه این پساب تصفیه اولیه می‌شود، از طریق یک خط ویژه ۹ کیلومتری به سمت پالایشگاه می‌آید، آنجا یک تصفیه خانه کامل ساخته شده است که این تصفیه خانه کامل آب را تا حد آب شرب و حتی با کیفیت بهتر در حد آب صنعتی تصفیه می‌کند.

او افزود: آب صنعتی کیفیت بالاتری از آب شرب دارد و به دلیل موارد فنی خاص، در واقع برای پروژه‌های پایین دست، کیفیت این آب  را از آب شرب  بالاتر می‌بریم.

خواجویان گفت: پروژه احداث واحد HERO به منظور افزایش بازدهی و راندمان واحد بازیافت است که اجرای این پروژه ها منتج به کاهش بیش از نیمه مصرف آب، قطع نیاز به آب رسانی درچه، تأمین آب مورد نیاز مجموعه شهرک انرژی و در نهایت کمک به تامین آب شهری در شرایط بحرانی استان می‌شود.

وی گفت: این پروژه  ریجکت آب‌های تصفیه شده اولیه را که آب‌های فوق شور هستند را  باز می‌گرداند.

خواجویان از ایجاد ذخیره راهبردی ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در قالب ۶ مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ذخیره آب پالایشگاه نفت اصفهان ۱۵ روزه خواهد شد که این موضوع در صورت بروز حادثه احتمالی، بسیار حیاتی خواهد بود.

وی افزود: این ۶ مخزن بالغ بر ۱ میلیون متر مکعب عملیات خاک، ۷۵ هزار متر مکعب عملیات بتن، ۱۰ هزار تن عملیات آرموتور دارد. این سازه آب بند خوبی است و جزو بزرگترین پروژه‌های آبی بتنی کشور  محسوب می‌شود که  در مرحله ۴۰ درصد پیشرفت  فیزیکی هستیم.

خواجویان گفت: با مدیریت  فعلی، زمان  پروژه از ۳ سال به ۲ سال کاهش پیدا کرده است و همین امر باعث می‌شود  که هزینه های کارفرما تا حد زیادی کاهش یابد.  مبلغ اولیه ۶۰۰ میلیارد تومان است که با تعدیلات طی این  ۲ سال، ۱ همت برای این پروژه  تخمین زده شده است.

مدیر پروژه پترو پالایشگاه اصفهان گفت:  برنامه زمان بندی ۲ ساله در بودجه طراحی کرده‌ایم ، مخزن ۱ پالایشگاه  در مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد و متعاقبا مخازن شماره ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ را و خاتمه پروژه را تا پایان سال آینده خواهیم داشت.

خواجویان گفت: بحث پروژه انتقال آب از دریای عمان از طریق دولت پیگیری شده و شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و صنایع جانبی  کنسرسیوم برای خروجی آب و تامین اعتبار تشکیل دادند که  منجر شد  این خط لوله انتقال و آب شیرین کن ایجاد شود. با توجه به اینکه این انشعاب برای مخازن ۳۰۰ هزار متر مکعبی است و انتهای خط لوله باید به مخزن ختم شود تا آن مخزن ورود آب را به سیستم مطمئن می‌کند. همین باعث شد که ما تغییراتی در طراحی لاین ورودی‌ بدهیم، تا علاوه بر اینکه داشتن پساب، به عنوان یکی از حوزه‌های آبی، آب خلیج فارس مستقیم به این  سیستم وصل می‌شود و در فصول سرد و گرم هم از این روش استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در گذشته، پالایشگاه از آب شهری استفاده می‌کرد، اما با این طرح ، دیگر نیازی به آب شهری نداریم.   پالایشگاه از خط لاین قدیم حوضچه‌ های خود یک لاین ۲۸ اینچی  در اختیار دارد که  به ما منبع آب دیگری را اضافه کند.

خواجویان در پایان گفت: تمام تولید پالایشگاه به این پروژه های آبی متصل است که در صورت نبود، تمام سود کامل پالایشگاه از دست می‌رود. با این تدابیری که اندیشیده شده و با تصفیه آب خلیج فارس، امیدواریم به طور  ۱۰۰ درصد از آب شهری قطع شویم و از آب شهری برداشت نداشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24