Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از این رو انتظار می رود حداقل تا شروع سال آینده این بازار از رکود خارج نشود مگر آن که دولت با افزایش مبلغ وام خرید مسکن و کاستن از قسط ماهانه تسهیلات اجازه دهد رونق وارد بازار شود.

رکود مسکن چه زمانی به اتمام می رسد؟

شاخص بورس : بازار معاملات مسکن از سال 98 تا کنون راکد مانده است. نه خرید آنچنانی و نه فروش آنچنانی.

این رکود البته برای عده ای که پول کافی برای خرید و سرمایه گذاری روی آپارتمان داشتند، وضع دیگری داشت. در سال های اخیر میزان خرید و فروش مسکن در حد یک سوم سنوات قبل بوده است. این اقلیت خریدار همان گروه هایی هستند که سرمایه شان را در برابر تورم بالای 30 تا 40 درصد به بازار مسکن آوردند تا ارزش آن در این سال ها چند برابر شود.

متوسط قیمت مسکن در کشور طی سال های اخیر به گواه رئیس مرکز پژوهش های مجلس حدود 9 تا 10 برابر شده است. این در حالی است که تورم عمومی در

این فاصله رشد 6 برابری قیمت کالاهای مصرفی خانواده ها نشان می دهد.بنابراین رشد بیشتر سرمایه خریداران ملک در مقایسه با تورم موفقیت سرمایه گذاران را بازگو می کند.

اما تعداد سرمایه گذاران مسکن هر چقدر باشد نتوانسته رکود سنگین این بازار را پایان دهد.اما این رکود چه زمان خاتمه پیدا می کند؟

کارشناسان در بررسی این سوال معتقدند پایان رکود مسکن به یکسال کاهش دنباله دار قیمت واحدهای مسکونی نیازمند است.

در شرایطی که مرکز آمار ایران از کاهش 5 درصدی قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه های تابستان سال جاری خبر داده است، روند تغییرات قیمت مسکن در تابستان سال گذشته اما 9 درصد رشد مثبت پیدا کرد.

بنابراین مطابق اعلام نظر کارشناسان بازار مسکن سال جاری متفاوت از سال گذشته عمل کرده است.این وضعیت در شرایطی رخ داد که نرخ دلار در بازار ارز نیز آرامش داشت.

از نگاه کارشناسان اقتصادی محرک قیمت مسکن تغییرات نرخ دلار است که افزایش یا کاهش آن باعث تغییر هم جهت قیمت فروش واحدهای مسکونی از سوی مالکان می شود.

قیمت مسکن در برهه هایی از بازار کاهش اسمی داشته و در سال هایی هم میزان افزایش آن از نرخ تورم کمتر بوده است که به معنای افت قیمت واقعی بوده است.

در سال جاری احتمال کاهش قیمت اسمی خیلی بیشتر از قیمت واقعی است به این دلیل که قیمت های چند میلیارد تومانی از بودجه خرید سرمایه گذاران مسکن هم بیشتر شده است.

مشاوران املاک بودجه نقد خریداران مسکن را حداکثر 1.5 میلیارد تومان توصیف می کنند که این رقم باید با وام های مسکن بالا بیاید.

این در حالی است که متوسط قیمت واحدهای مسکونی فروشی در شهر تهران حدود 3.5 میلیارد تومان برای خریدار تمام می شود.فاصله شدید بین بودجه نقد خریداران و قیمت فروشندگان مهمترین مانع رونق بازار معاملات مسکن است.

از طرفی اگر چه در تهران یک میلیارد تومان برای خرید مسکن وام بانکی پرداخت می شود اما مبلغ قسط این تسهیلات سنگین است و از توان خریداران هم خارج.
پیش بینی کارشناسان آن است که در صورت ادامه روند کاهش قیمت مسکن که از ابتدای تیر ماه سال جاری شروع شد، متوسط قیمت واحدها به حدود 68 میلیون تومان در مترمربع خواهد شد که باز هم زیادتر از قدرت خرید متقاضیان مسکن است.

از این رو انتظار می رود حداقل تا شروع سال آینده این بازار از رکود خارج نشود مگر آن که دولت با افزایش مبلغ وام خرید مسکن و کاستن از قسط ماهانه تسهیلات اجازه دهد رونق وارد بازار شود.

منبع خبر: پایگاه خبری شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24