Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نوشتاری از همایون دارابی مدیرعامل سبدگردان داریوش

پتانسیل های مغفول صندوق های سهامی

بازار سرمایه ایران دارای با اصلاح مقررات مربوط به صندوق های درآمد ثابت و اختیاری نمودن حد نصاب سهام در آن ها،هم اکنون شاهد حضور چهارنوع صندوق در سهام تحت عناوین اهرمی،سهامی،بخشی و مختلط است که مجموعا 160صندوق شامل 120صندوق در سهام ،25صندوق مختلط ،4صندوق اهرمی و 11صندوق بخشی را در بر می گیرد.

در این میان این صندوق ها با برخورداری از مدیریت حرفه ای زمینه ساز حضور بهتر سرمایه گذاران را بازار فراهم می کنند.

برخورداری از تیم مدیریت سرمایه گذاری و همچنین ابزارهای کنترلی و نظارتی متعدد موجب شده است این صندوق ها شرایط بهتری را نسبت به سرمایه گذاری مستقیم ارایه کنند ، اما متاسفانه در حال حاضر علی رغم وجود امتیازات گوناگون صندوق های سرمایه گذاری با محدودیت هایی مواجه هستند که باعث جلوگیری از فعال شدن پتانسیل های این صندوق ها در بازار شده است.

مهمترین محدودیت در این زمینه بحث اعتبارگیری صندوق های سرمایه گذاری است در حالی که اخیرا سازمان بورس اوراق بهادار ضریب ارزش تضمین دارایی‌های بورسی از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد را برای افراد حقیقی و حقوقی  افزایش داد، اما همچنان برای صندوق های سهمی به دلیل اساسنامه قدیمی آن ها نصاب دریافت 5درصد تسهیلات بانکی می باشد.

همین مساله باعث شده است صندوق های سهامی که اینک نزدیک به 100هزار میلیارد تومان دارایی در اختیار دارند تنها 5هزار میلیارد تومان توان خرید اعتباری داشته باشند و در شرایط منفی بازار از فرصت خرید سهام ارزان و در بازار مثبت به دلیل اهرم کم آن نمی توانند بهره مند شوند.

همین دلیل باعث شده است صندوق های سهامی علی رغم توانمندی های قابل ملاحظه نتوانند در بازار نقش شایسته ای را ایفا کنند در حال حاضر صندوق های اهرمی با توان استفاده از اهرم چند صد درصدی و افراد حقیقی و حقوقی با 65درصد توان در شرایط بهتری نسبت به صندوق های سهمی با سطح 5درصد هستند.

در همین حال محدود بودن سطح اعتباری صندوق های سهامی باعث شده است در بازار منفی با کاهش اندازه صندوق ها ناشی از افت قیمت ها و ابطال یونیت های سرمایه گذاری این صندوق ها به جای فرصت خرید در نقش فروشنده ظاهر شده و بر شدت افت بازار اضافه کنند ، در این شرایط به نظر می رسد اصلاح سطح اعتباری صندوق های سهامی از 5درصد تسهیلات بانکی کنونی به اعتبارهای سیال کارگزاری نقش موثری در رشد بازار و حرکت مناسب تر صندوق های سهامی داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24