Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با توجه به انتخاب مجدد مجید عشقی به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ، مواردی پیشنهادی که در دوره جدید ریاست ایشان، می تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کند، را فهرست کرده ام. بدیهی است که این پیشنهادات نیاز به تدقیق و همفکری با دیگر کارشناسان بازار سرمایه دارد.

7 پیشنهاد به رییس سازمان بورس در دوره جدید

بهرنگ اسدی: با توجه به انتخاب مجدد مجید عشقی به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ، مواردی پیشنهادی که در دوره جدید ریاست ایشان، می تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کند، را فهرست کرده ام. بدیهی است که این پیشنهادات نیاز به تدقیق و همفکری با دیگر کارشناسان بازار سرمایه دارد.

لذا پیشنهاد می شود:

اهمیت بازار ثانویه و نقش آن در نظام اقتصادی را برای کارگزاران اقتصادی تبیین نمایید. نگاه بورس بازی در این میان را به نگاه بازار ثانویه ای تغییر دهید تا دچار کم ­برآوردی عواقب سیاست­های مخرب خود نشوند. هدف‌گذاری رویدادها  و اقدامات آموزشی- ترویجی در این بخش برای کارگزاران اقتصادی اولین گام می تواند باشد. اگر سازمان بر این محور متمرکز باشد، می تواند انتظارات از ایفای نقش فعال سازمان را بیشتر برآورده کند.

افشای اطلاعات مربوط به برگشت کارمزد و هزینه های بازاریابی نهادهای مالی  را به صورت یک الزام در صورت های مالی در بیاورید تا شفافیت در این حوزه حاکم شود. بدون یک نظام بازاریابی رسمی و شفاف ، رقابت و ارزیابی عملکرد  مخدوش خواهد بود و به توسعه اصولی و با کیفیت بازار سرمایه لطمه خواهد زد.

معاونت ناشران و بورس­­ها  را به دو معاونت  مستقل و تخصصی تفکیک نمایید تا ظرفیت برای تمرکز بر این دو حوزه مهم برای بازار سرمایه دو چندان شود . تعدیل ترکیب هیات مدیره با تمرکز بر معاونت های تخصصی، یا ادامه با ساختار فعلی پس از یک دوره آزمایشی قابل تصمیم گیری خواهد بود.

انتخاب دبیرکل کانون نهادهای صنفی بازار سرمایه را به طور کامل به هیات مدیره منتخب و تایید صلاحیت شده واگذار کنید . الزام  تایید صلاحیت دبیر کل  توسط سازمان را لغو کنید تا پس از انتخاب توسط کانون، این مساله قطعی باشد. التزام عملی به استقلال این کانون ها نیازمند این اقدام هست و کلیت بازار از این مقررات زدایی به تدریج منتفع خواهد شد.

بدهی خصوصی(private debt) را توسعه بدهید. با شرایط پولی کشور و سیاست­های بانک مرکزی، اقتصاد ایران نیاز دارد که صندوق های بدهی خصوصی متنوعی برای اهداف مختلف از جمله تامین سرمایه در گردش، وام دهی مستقیم و … طراحی و معرفی گردد. با توسعه این بخش، همزمان با افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی کشور، اثرات مثبتی برای توسعه پایگاه سرمایه ­گذاران فراهم خواهدشد.

جهت گسترش دامنه تهیه و انتشار شاخص های متنوع بازار اوراق بهادار در بورس های مربوطه، سیاستگذاری کنید. اگر لازم باشد از ظرفیت شرکت مدیریت فناوری استفاده شود و یا شرکت های پردازش اطلاعات را به کار بگیرید. بورس ها پس از ابلاغ این سیاست ها،  متولی این کار باید باشند.

مقررات ناظر بر ادغام نهادهای مالی و معافیت های نظارتی آن­ها جهت ایجاد نهادهای مالی با مقیاس بزرگ را تدوین و ابلاغ نمایید. افزایش حداقل سرمایه فعالیت و تزریق سرمایه برای تقویت بنیه نهادهای مالی، لازم ولی کافی نیست. امکان ادغام می تواند هندسه بازار نهادهای مالی را تغییر دهد و برای مصرف­کنندگان خدمات بازار سرمایه باعث افزایش رفاه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24