Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با توجه به اینکه گروهی از صنایع پتانسیل کسب بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل بورس دارند، برخی از سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را داشته و سعی می‌کنند بخش عمده‌ای از دارایی خود را به یک صنعت اختصاص دهند. یکی از همین صنایع پیشرو و سودآور در بازار، صنعت فلزات اساسی است که نقش مهمی در بازار سرمایه دارد. صندوق بخشی فلزات می‌تواند راه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد.

چطور سبدی از بهترین سهم‌های فلزی تشکیل دهیم؟

با توجه به اینکه گروهی از صنایع پتانسیل کسب بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل بورس دارند، برخی از سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را داشته و سعی می‌کنند بخش عمده‌ای از دارایی خود را به یک صنعت اختصاص دهند. یکی از همین صنایع پیشرو و سودآور در بازار، صنعت فلزات اساسی است که نقش مهمی در بازار سرمایه دارد. صندوق بخشی فلزات می‌تواند راه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد.

از کجا باید تحلیل صنعت را آغاز کرد؟

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا با شرکت‌های موجود در یک صنعت و میزان تاثیرگذاری آن‌ها آشنا شد و سپس با محصولات تولیدی و کاربرد آن‌ها در بازار آشنایی پیدا کرد. در گام بعدی، عوامل موثر بر سودآوری صنعت و همچنین ریسک‌های تاثیرگذار بر صنعت را باید بررسی کرد. در حقیقت، شناخت یک صنعت به شما کمک می‌کند تا آگاهانه و بدون سوگیری، سبدی از بهترین سهام را تشکیل دهید. لازم به ذکر است برخی از صنایع بسیار بزرگ و تاثیرگذار بوده و برخی از صنایع بسیار کوچک هستند، اما می‌توانند سودآوری مناسبی داشته باشند. در ادامه با تحلیل صنعت فلزات اساسی همراه شما خواهیم بود.

صنعت فلزات اساسی 

فلزات اساسی دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود و تاثیرگذاری فراوانی بر بازدهی شاخص کل بورس دارد. در حقیقت، شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس ایران در کنار هلدینگ خلیج فارس، بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس از لحاظ ارزش بازار هستند. صنعت فلزات اساسی را با توجه به محصولات تولیدی می‌توان به دو دسته فلزات رنگین و آهن و فولاد تقسیم‌بندی کرد. محصولاتی مانند مس، آلومینیوم، روی و سرب در دسته فلزات رنگین قرار گرفته و با توجه به قیمت ارز و قیمت جهانی محصولات به فروش می‌رسند. اکثر شرکت‌های تولیدکننده فلزات رنگین صادرات‌محور بوده و دارای درآمد دلاری هستند. از مهم‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده فلزات رنگین که در بورس فعال هستند، می‌توان به «فملی»، «فاسمین» و «فایرا» اشاره کرد. در نمودار زیر می‌توانید روند سودآوری این صنعت را طی پنج سال گذشته مشاهده کنید:

فلز

همانطور که مشاهده می‌کنید سود خالص مجموع شرکت‌های تولیدکننده فلزات رنگین در پنج سال مالی گذشته، رشد ۸۵۰ درصدی را تجربه کرده است. در ادامه به بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌های آهن و فولاد خواهیم پرداخت. 

از مهم‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده آهن و فولاد می‌توان به «فولاد»، «ذوب»، «فخوز»، «ارفع»، «فروس» و «فجر» اشاره کرد. در نمودار زیر می‌توانید روند سود خالص این صنعت را در پنج سال گذشته مشاهده کنید:

فلز


همانطور که مشاهده می‌کنید سود خالص این صنعت از سال مالی ۱۳۹۷ تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ رشد ۳۷۹ درصدی را تجربه کرده است. 

نرخ ارز و نرخ جهانی فلزات در بورس فلزات لندن (LME) از عوامل بسیار مهم در سودآوری شرکت‌های صنعت فلزات اساسی است. از طرف دیگر میزان فروش شرکت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی نیز برای انتخاب آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری عامل تاثیرگذاری محسوب می‌شود. یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی یا Sector Fund است. 

صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ خود را به سهام شرکت‌های موجود در یک صنعت اختصاص می‌دهد. در حقیقت، صندوق‌های بخشی امکان سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام بهترین شرکت‌‌های موجود در یک صنعت را فراهم می‌کنند.

صندوق بخشی فلز فارابی

صندوق بخشی «فلز فارابی» یکی از بهترین صندوق‌های بخشی در بورس است که از نوع قابل معامله (ETF) بوده و در طی مدت کوتاهی که از فعالیت آن می‌گذرد، بازدهی مناسبی داشته است. فلز فارابی از ابتدای سال ۱۴۰۳ موفق به کسب بازدهی ۶ درصدی شده و در ۳ ماه گذشته نیز بیش از ۱۰ درصد بازدهی داشته است.

تقریبا نزدیک به ۹۶ درصد از کل دارایی‌های صندوق در حال حاضر به صنعت فلزات اساسی اختصاص داده شده است. صندوق‌های بخشی طبق امیدنامه باید حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های یک صنعت اختصاص داده و امکان تخصیص حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌ها را به سهام سایر صنایع دارند. در ادامه پنج سهم برتر موجود در پرتفوی صندوق «فلز» فارابی بررسی خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید پنج سهم برتر در سبد دارایی صندوق فلز فارابی را مشاهده کنید:

فلز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید نمادهای «فملی» و «فولاد» بیشترین سهم را در بین سایر نمادها دارند. یکی از ویژگی‌های پرتفوی صندوق «فلز» فارابی اختصاص بیشترین وزن دارایی به نمادهای تولیدکننده مس یعنی «فملی» و «فباهنر» است. با توجه به تثبیت هر تن قیمت جهانی مس در عدد ۱۰ هزار دلار، چشم‌انداز سودآوری صندوق بسیار مثبت تلقی می‌شود. به صورت کلی، فولادسازان سهم قابل توجهی در ترکیب پنج سهم برتر صندوق داشته و دلیل آن سودآوری مناسب شرکت‌های فولادی در دو فصل گذشته است. از طرفی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای فولاد در سال ۲۰۲۴ میلادی بهبود پیدا کند و همین امر می‌تواند سودآوری فولادی‌ها را افزایش دهد. 


صندوق بخشی فلز فارابی، سبدی متنوع از بهترین سهام صنعت فلزات اساسی است و با جستجوی نماد «فلز فارابی» در سامانه م‍عاملاتی کارگزاری خود می‌توانید در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید.

منبع خبر: اطلاع رسانی تبلیغی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24