Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 215

پول نیوز: در طول هفته جاری نمودار قیمت انواع ارز از جمله آمریکا شیب نزولی داشته است و با عبور از مرز ۳۰۵۰ تومان، به احتمال زیاد قیمت ۳۰۰۰ تومان را نیز درخواهد نوردید. این افت قیمت به نظر برخی کارشناسان به خاطر چراغ سبزی است که کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده به انتخاب حسن روحانی نشان می ‌دهند.

بر اساس این گزارش
، اما به نظر کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت ارز در ماه های گذشته شاید دلیل خارجی هم داشته باشد اما دلایل داخلی ان از جمله سوء مدیریت و سیاست های ارزی، مالی و پولی اشتباه دولت دهم به اندازه ای پر رنگ است که تقریبا عوامل بیرونی موثر بر افزایش قیمت دلار چندان محسوس نیستند.

نظر دوم از آن جهت به واقعیت نزدیک تر است که همزمان با افت قمیت ارز در بازار آزاد شاهد کاهش قیمت ارز مبادله ای نیز هستیم. چرا که اگر همچنان که اقتصاددانان نزدیک به دولت مدعی هستند قبول کنیم که افزایش قیمت ارز ریشه در تحریم ها و کاهش عرضه ارز از یک سو و افزایش یا پایا بودن تقاضای ارز از دیگر سو دارد، این سوال نیز مطرح است که چه اتفاقی در طرف عرضه و تقاضای بانکی ایجاد شده است که قیمت ارز مبادله‌ای امروز توسط بانک مرکزی کاهش یافت؟

دکتر فرشاد مومنی از اساتید اقتصاد منتقد دولت پیشتر با این نکته که قیمت ارز در داخل اصولا وابستگی چندانی به پارامترهای بیرونی ندارد، دولت و بازی های پشت پرده را عامل اصلی گرانی ارز بر می شمارد. روندی که متاسفانه اکنون به طور صوری در جهت مخالف در حال شکل گیری است.

اگر زمانی دولت با گران کردن ارز عملا منابع ریالی بیشتری از محل صادرات دولتی از جمله نفت و میعانات گازی حاصل می کرد، امروز دولت سخت به دنبال آن است که قیمت ارز کاهش یابد تا در این روزهای پایان دوره، مدعی شود که نرخ ارز را در قیمتی حول و حوش 2800 تومان به روحانی تحویل داده است و خاطره دلار 4800 تومانی را از اذهان عمومی پاک کند.

التبه همسو با دولت دو گروه نیز به التهابات و ریزش بهمنی قیمت‌ها کمک می کنند. یک طرف مردم عادی هستند که مدتها قبل برای ثابت نگه داشته ارزش پول خود یا به دست آوردن سود اسمی، دارایی های نقدی خود را به سکه و ارز تبدیل نموده اند و امروز جهت فرار از کاهش ارزش دارایی های خود یا ضرر اسمی، به سرعت در حال فروش سکه و ارز در اختیار می باشند.

این گروه از فروشندگان که به خوبی از سوی دلالان رصد می شوند خود را در دام سودجویان می اندازند و عملا ماحصل پس انداز آنها نصیب دلالان سکه و ارز می شود چرا که خریداران به بهانه تداوم کاهش قیمت ها و نبود خریدارن پایین تر از عرف معمول مایملک آنها را تصاحب می کنند.

گفتنی است، این فروشندگان دقیقا همان گروهی هستند که حاکمیت باید برای حفظ ارزش دارایی ‌هایشان به آنها آگاهی لازم را بدهد تا از افتاد در دام دلالان بپرهیزند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24